Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

lördag 1 maj 2010

Törnrosa har vaknat


Jag köpte röd lungört - pulmonaria rubra, för 2½ år sedan.
Halva priset på höstrean på Plantagen, tror jag det var... De två föregående vårarna har jag inte sett röken av lungörten och tänkte att den inte överlevt den sena höstplanteringen (den har vilat ett bra tag nu alltså). 
Men i år står den där med blommor och allt. Naturens under....:-)
Underbar i färgen, mjukt hallonröd. Lite speciell bland vårens mer bjärta kulörer.
Jag gillar den lite fjuniga looken... :-)
Idag (1 maj) är det som vanligt isbjörnsvindar här, efter en regnig kväll. Det blir att ta på sig långkalsongerna under blåbyxorna - och sen ut i friska luften:-)

I bought a red lungwort - pulmonaria rubra about 2½ years ago. Half price at the local plantshop... Last two seasons it has been resting and not been seen at all. But this year it decided to return with flowers and all. The wonder of nature...:-) A soft raspberry red. Kind of special amongst the more vivid springcolours.
Today is 1st of May, and as usual here, the north wind is blowing efter a rainy Walpurgis Night.... so I will have to dress approprietly when gardening today:-)

20 kommentarer:

Magdalena sa...

Fantastiska vårblommor!
Ja...naturen har sina hemligheter...
Stor kram och ha en underbar 1 maj.

Magdalena

Unknown sa...

Där kan man snacka om att ha tagit en lång törnrosasömn. Men vilken tur att den till slut blev "kysst" och vaknade:) för färgen var ju underbar. Gillar lungört, speciellt de med vita fläckar på bladen, och för att den är så tacksam och sprider sig. Och inte minst för att den är så tidig.

Här regnar det inte utan har varit ganska fint väder. Måbärsbuskarna har fått stora blad på bara ett par dagar och björken fick musöron i går!!! Så nu är det bäst att passa på att njuta för nu kommer det gå fort.
Lycka till med all din plantering.
//Camilla

Ester sa...

Skönt att du slapp vänta i hundra år... Kan inte låta bli att dra på munnen lite igenkännande. Här sitter jag nämligen i långkallingar, på väg ut. Det blir nog mycket kaffe i dag...
Må så Gott!
Ester

AnnA sa...

Hej!
Lungörtens blad är ju också så vackert prickiga!
Här i Skåne, var det en ljummen valborgsmäss, till skillnad mot vissa år, och vädret i dag verkar också lovande!
Ha en skön majdag, trots långkallsingbehovet!
hälsn
AnnA

Bangchik and Kakdah sa...

A beautiful flower, funnel shaped, with very happy red colour! ~bangchik

♥Min Eden♥ sa...

Ja det var en lång törnrosa-sömn, men vilken trevlig överraskning... IT`S ALIIIIVE...:D Ha det bäst på 1 maj, eller "Vappen" som det heter på finlandsvenska :)

"Glada Vappen!"
/Nina

IngunnBW sa...

Pulmonaria rubra er ballets dronning med sine vakkert røde blomster og lysegønne blader :) Så heldig og flink du var som fant dem på salg (rea)!

Frøken Solhat sa...

Naturen er forunderlig Hillevissan........godt Lungeurten ikke skulle sove i 100 år før den forbarmede sig og lod sig åbenbare i din have.

Jeg har aldirg set rød lungeurt før, men den er da fantastisk smuk......er sikker på at jeg vil sende dig og din "Tornerose" en kærlig tanke hvis jeg finder den i handlen her i Danmark engang :0)

På men "Jenslynerne" (de lange underbukser) og ud.......det må vi :0)

Thorins Trädgård sa...

Hallå Hillevissan, idag är det mitt värsta väder, blåst. Men det är bara att ta sig ut ändå, massor att göra :D

Marit

Annelie sa...

Den som väntar på något gott...
Jag belönas också i år. En Klematis har fått sina första knoppar sedan den flyttade in i min trädgård för 3 år sedan.

Annelie

Spirande grönt - sa...

Godmorgon, törnrosa:)

Isbjörnsvindarna har hittat hit också.

Rebecca

Camilla sa...

Härligt när man väntat...och lungört älskar jag. Den är tidig och finns i så många olika varianter - jag har många sorter som jag inte vet namnet på, en varigerad röd bland annat.

Den har jag inte fotat när jag tänker efter.

OF SPRING AND SUMMER sa...

Underbara vårblommor!! Det regnar som vanligt i London - men det gör ingenting - för våren är här!!
Önskar en trevlig fortsatt helg.
Ingrid

Vita rosor och förgätmigej sa...

Åh, ingen är ledsnare än jag att den här rackans förkylningen aldrig verkar vilja släppa... Hade såååå gärna varit med er! :0(
Jag satsar på nästa gång.

Vackert med hallonröd lungört. Jag har på senare år blivit så faschinerad av den vanligas färgskiftningar. Måste kolla om jag inte kan hitta någon sån som du har också. Vet du! Min lagerbuske har överlevt! Jag klippte ju ner den i våras och nu spirar skott överallt. Jiiippiii!
Kram/ Anna

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ovanlig färg - snygg! Sådana överraskningar bara välkomna - eller hur!

Ganska kallt här idag också. Hoppas på lite värme i morgon....

Ha' det bra!
/Charlotte

M/S Design sa...

Den var jätte fin vilken färg!
Mariana

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Jisses vilken underbar färg din lungört har!!..Har inte sett den sorten förut!
jag har en lungört men den är lila..

Ja kyligt känns som förnamnet.. så typiskt 1:a maj!!

ha det gottis!! Kram Sanne..

Gela sa...

Vilken vacker liten skapelse. Det är så härligt med bloggandet, jag får upp ögonen för nya växter som jag kanske aldrig annars vetat om. Hoppas solen lyser hos dig med. Ha en fin söndag/Gela

Lillebeth sa...

Känner igen den från min egen trädgård. Och den sprider sig ordentligt. Ha det så skönt i allt det vackra!

Katta sa...

Har nog aldrig hört talas om lungört men vacker och "fjunig" Är den verkligen ;) Massor med härliga trädgårdsbilder här hos dej att njuta av. Idag är det verkligen trädgårdsnjutarväder med. Kram Katta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...