Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 3 maj 2010

Vill ha - en staty

Nu skall jag planera en trädgård där man vill ha ett blickfång på gården.
Jag vet inte alls vad det skall bli, men själv tittade jag lite extra på statyer förra sommaren.
Och jag tror det blir en staty av något slag till min egen trädgård i år... Jag undrar om jag följer en trend? Och varför är alla statyer som jag gillar, lite mossiga och gärna lite skruttiga?

Krigiska statyer - a little bit too much för mig... Liksom Pan...

 Det kan tänkas att det blir en väldigt liten staty
till vår egen trädgård....
Jag tror det passar bäst in med en liiiiten söööt groda av något slag till oss.
Helst en förtrollad förstås...:-)

Today I am planning a focalpoint in a clients garden.
I don't know what it's going to be, but last summer I started to look more in detail at different garden statues. I think I want one in my garden. Is it a trend I'm following? ...and how come all the statues that I really like have moss growing on them?
I think our new statue will be of a smaller kind....
Maybe a frog -  and hopefully an enchanted one...:-)

20 kommentarer:

Unknown sa...

Håller med dig. Helst ska det se ut som statyn stått på samma plats i över hundra år. Lite svårt med dagens, många gånger lite plastiga utseende, på nya saker.
Det svåra är ju bara att var sjutton hittar man fiiiina, gamla statyer. Garden aquatica, javisst, men de kostar ju skjortan, får nog börja spara nu, då kanske man får råd till en lagom till pensionsdagen, haha.
Ha en härlig vecka.
Camilla

Galtholmen sa...

Ja, jag håller med. Inte vill man ha en krigare i trädgården, men gärna lite mossig o mycket gammal. Jag skulle ju gärna vilja ha "tänkaren" en grekisk staty av Aristoteles (tror jag i alla fall). Översållad av mossa, o slingrande växter...
Vi får se vad det blir.
Kram/
Ulrika

Tigris Predikantan sa...

Den översta, om den inte är för stor (hög), skulle jag valt!
:)

Ruben sa...

Tycker du ska satsa på grodan! Samt en stor urna som många gånger kan vara väl så fina som den mossigaste staty! Ha det gott, nu blir det inte fler grodor från mig. ;-) /Ruben

The Secret Garden sa...

Jag är också inne ¨på statyer. Har letat några år faktiskt men inte hittat vad jag vill ha, vad jag tycker ät vackert...joo i andra länder och så har det kostat så mycket att det bara var att glömma. Statyer som kommer från vårt land är i regel fula, pinsamt dåligt gjorda.
Jag ser också framför mig en gammal mossig staty Åhh det är ju en sån som jag vill ha, egentligen...men så var det pengarna...

Ha det gott!

Anjas Hill sa...

HÅLLER MED RUBEN! EN GRODA OCH EN GÔRFIN URNA - STÅR PÅ MIN ÖNSKELISTA - GRODAN ÄR NY I DEN LISTAN;))!/ANJA

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Är också såld på statyer och skulle gärna ha en så där lagomt mossig och sliten, ståendes i ett skuggigt hörn med någon slingerväxt försiktigt klättrande på den....So far, har jag lyckats skaffa en liten rostig Venus, som just nu i alla fall, står i en rabatt bland blommande krokusar...

Ha' det bra!
/Charlotte

Ich bin nicht euer superstar sa...

eller så bygger man en själv, verkar ju inte vara så svårt.

http://www.youtube.com/watch?v=f3nw5RVsDJo

själv skulle jag nog helst vilja ha en kissande kvinna i min trädgårn, en modern kvinna i högklackat som kissar på huk, när min tjej ska kissa bakom buskar så slås jag alltid av hur osmidigt det är. speciellt om hon e lite på lyran.

IngunnBW sa...

Men hvorfor er de så dyre alltid, de jeg liker... Jeg skulle gjerne hatt en urne på søyle, gjerne med mose og mye patina. De koster jo mangfoldige tusen, så det får bli med drømmen :) En frosk kunne jeg tenkt meg, jeg har nemlig froskefobi og burde hatt noen figurer rundt i haven som terapi :)

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Visst äår det härligt med mossa och patina..känns så inbott och tryggt då!!

Ha en bra start på veckan!! Kramis Sanne!!

Anonym sa...

Hej!

Jag tror jag såg dig på bloggträffen, det var roligt.

Din blogg är såå inspirerande för mig. Jag faller med för mossiga statyer och rostiga saker. Jag letar efter "den där" rostiga ställningen/statyen som jag vill göra till blickfång i min trädgård......

Vi får väl se en vacker dag snubblar man säkert över den :9

Må så bäst

//Lena

AnnCharlotte sa...

...och helst ska man springa på en gammal färdigmossad på en loppis till ett löjligt lågt pris....ah...bara en önsketanke ;))

Susie på Stjärnarve... sa...

Själv är jag nog inne lite mer på nått riktigt modernt i järn eller smide, men det är klart en förtrollad groda skulle ju också sitta fint. Om den förvandlades till en "trädgårdshjälpare" och inte en prins när man kysste den!

Lona sa...

Hi Hillevissan. What great statues. I love the moss on them too. It makes them look like they have always been there and add so much character to them.

Lena Andersson sa...

Jag tycker du ska köpa en liten plast kvinna på någon köpmarknad, jag skojar förstås jag skulle också vilja ha en fin liten gammaldags sten staty om jag hade pengar över för en sådan kostar nog skjortan.

Men grodan är nog inte så dyr = )

HelenJ sa...

Jag håller helt med dig. Egentligen vill jag inte ha "konst" i min trädgård, men jag skulle nog kunna tänka mig något lite mossig och anlupet som ser ut som om det stått där för jämnan. Fast ingen grekisk gud (även om det hade varit trevlig att vila ögonen på... )
/Helen

cS sa...

Härliga, inspirerande och fina bilder

M/S Design sa...

Det är blandade kännslor om statyer, det måste vara rätt stuk på den för att det inte ska bli fel.

Spirande grönt - sa...

Vilken söt liten groda! Klart att den är förtrollad:)

Rebecca

Annelie sa...

Mmm, statyer har jag börjat tråna efter också. Funderar på om det är en trend eller om det är min ålder?
Vill gärna också att den ska se lite gammal och sliten ut. Gärna med mossa.

Annelie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...