Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

onsdag 29 december 2010

Har du några trädgårds tips?

Snart börjar ett nytt år. Nya jobb för somliga... andra kanske har en helt ny adress...


Själv har jag inte flyttat på 17 år, med "samma gamla jobb"...;-)
Och det är tokskönt, om ni frågar mig!
Just nu sitter jag och skriver ihop några småsaker för en trädgårdstidning.  Det ena handlar om att knåpa ihop en rabatt, och det andra om basic trädgårdstips för att få en lat sommar. 

 Har du några fiffiga tips om vad du brukar göra för att underlätta, och förbereda livet i hängmattan?
Hur förbereder du den där drömmen som vi väl alla har...?
En underbart prunkande trädgård ligger framför våra fötter - och så sitter vi där och njuter av det hela med en kopp thé... och lyssnar på fåglarna...:-)
Kan det vara marktäckning som besparar dig tid, har du betande får... väljer du medvetet bort någonting som du vet tar tid?
Dela med dig av dina tips!

 
Have you got any garden tips to share?
Soon a new year: For some that means a new job, others maybe a new address... But not for me. Same address for the last 17 years, and "same ol' job"...;-)  Topnotch if you ask me!
Right now I'm writing a few small things for a garden magazine.
Have you got any hints or tips on how to make your garden time as easy as possible. What do you do to cut corners, so to say. The old dream....a lush garden at our feet, with you yourself just enjoying it from the loungechair with a cup of tea in your hand:-)

11 kommentarer:

Marie Lithén sa...

men oj som jag skulle vilja ha betande får i stället för gräsklippare det vore något får bli på min önskelista .)

Ewa`s Galleri sa...

har just varit inne o röstat på din fina bild
På tal om förberedelsr för hängmattan så köpte jag en sådan i höstas, så dax o planera nu för att få någon användning för den i sommar
Ha en bra dag

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej och god fortsättning !

Du förbereder våren, jag jagar en fröautomat för solrosfrön, googlat var de finns att köpa, slut på alla ställen i stan,men tänkte kanske rusta kunde ha, då fick jag fram Jula, vet ej om vi har det i Södertälje.Det är så långt och bökigt ta sig dit, så jag skjuter upp det dag efter dag. Och plötligt är det vår och vi behöver inte mata de små bevingade liven.
Har inget tips att ge Dig, som Du inte redan vet.Men visst jag ska klicka på tävlingsholken.

Härligt med Din fågelsång.

Kram Mi

Sussi sa...

Hej!
Nu har jag lagt en röst på din bild! Sååå fin och vintrig!
Mitt trädgårdstips blir att ha så lite gräsmatta som möjligt! Min blir mindre och mindre för varje år....
Annars tycker jag att vårens fix i trädgården bara är avkopplande. Man behöver köra ner fingrarna i jorden rejält när man bara suttit inne framför datorn hela vintern..och i år har jag också köpt en hängmatta!
Kram
Sussi

Bianca sa...

God fortsättning (eller: visst är det skönt att den nya trädgårdssäsongen just har börjat - frökatalogernas tid är inne, tjohooo!)

Mitt bästa latmanstips för grönsakslandet är att förodla alla grödor för att sedan plantera ut dem en och en när värmen tillåter. Därefter täcker jag gärna mellanrummen med gräsklipp. Det låter kanske som merarbete med inomhussådd och omskolning mm, men så gör jag alltid för att bespara mig en väldans massa ogräsrensande. Jag kan förbereda odlingsbäddarna i lugn och ro och enkelt kratta över dem många gånger innan jag planterar ut mina grönsaker. Därmed har i princip utrotat ogräsens chans att etablera sig bland grönsakerna. Häpp!

Marie//Tekla Maräng sa...

Plantera tätt och marktäcka är ingen dum idé till att ha tid att ligga i hängmattan. Får låter underbart fast inte i trädgården inbillar mig att allt blir uppätet då.
Jo man har ju sina favorit objekt som man fotar om och om igen.
Gillar båda bilderna lika mycket i förra inlägget.
'Kramar;)

gittan sa...

haha.. eftersom jag inte är som "alla andra" så väljer jag bort solstolen och hängmattan för att istället njuta av att "känna jorden under naglarna"(fast jag anv. oftast handskar) Det tråkiga jobbet med att klippa gräsmattan försöker jag arbeta bort genom att utöka de planterade och stensatta ytorna för kräsklippning måste vara straffet för någon synd jag ännu inte förstått att jag begått =)
(med make och barn som är gräsallergiker av värsta sorten så faller all gräsklippning på min lott)

VattenkAnna sa...

Gör trädgården tillåtande. Det vill säga det är ok med ett och annat litet ogräs här och där. En tillåtande trädgård är avslappnande och spännande.
Koppla ihop trädgården med själen. Jag rycker helt omedvetet ett och annat ogräs när jag tar kvällspromenaden i trädgården vilket gör att jag sällan ligger på alla fyra och måste tokrensa en rabatt. Det är liksom redan gjord i förbifarten, sitter i ryggmärgen. Framförallt kom ihåg den sköna kvällspromenaden i trädgården.

Landliggeren sa...

Hvert lille stykke bart jord dækker jeg med græsafklip = ingen ukrudt + kompost. Græsset klipper manden til mig mens jeg sidder på terassen ;-)

Godt arbejdslyst i det nye år!

//Birgitte

M/S Design sa...

Plantera perenner tätt, använd mycket blommande buskar istället för rabatter, grus istället för gräs.
Då kan man använda mer tid i hängmattan, jag kommer aldrig ihåg att hänga upp min.
Mariana

Gela sa...

Hej du, här bara kunde jag ej hålla tyst. Måste få säga att marktäck och plantera perenner tätt, då blommar det mycket men är ej så mycket jobb. Var förlåtande mot dig själv om allt ej är perfekt. Lite tistlar här och där gör väl ej så mycket. Vill önska dig ett Gott Nytt År./Gela

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...