Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 14 december 2010

November-Jul-Påsk-Kaktus...

Upp med handen alla som vet det latinska namnet på Novemberkaktus (Jul/Påskkaktus?)....
Inte jag i vare fall, jag var tvungen att kolla upp det idag - schlumbergera.
Kul namn, man känner sig nästan lite berusad när man säger det... Schlumbergera på er alla.. ;-)


 

En av mina favoritväxter till fönsterbrädan. Extremt lättskött med personligt utseende:-)
 Jag köpte som vanligt några vitblommande Novemberkaktusar (trodde jag) för några veckor sedan.  
Häromdagen visade de färgen...
Och som jag misstänkt en tid så blev de inte vita utan ljuuuusgula respektive aprikosorangeröda.

Fast det var jättefint till mitt pynt i koppar, mässing och guld, och övriga varma naturfärger som vi har här hemma. På bilden visar jag ljusbrickan som står på soffbordet (nytt loppisfynd) med olika sorters värmeljushållare och lite gamla och nya glaskulor.

Ha en härlig tisdag!


Christmas cactus
Count of hands.. how many of you knew the latin name..? Not me, I had to google it just now, and found out that the latin name is schlumbergera... odd name:-)
As usual, I bought some white christmas cactuses (or so I thought). But after some time I suspected that they were going to turn out otherwise. The other day the new colours showed, light creamy yellow and an apricotorangy red. Very nice to all my copper and gold and natural colours in my house.
Have a nice Tuesday!

17 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Schlumbergera på dig med! :)

Tycker den funkar eller,ja de vita är stået vassare,men...de finns en mening med allt? :)

Med fingrarna i (j)orden sa...

Räcker upp en hand;) Fina är de, oavsett färg tycker jag.
Varma julhälsningar
Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Och jag säger också Schlumbergera på dig!
Och så sitter jag faktiskt här med uppsträckt hand!
Jag är inte så "vet"-ig men just det här har jag en liten susning om.
Schlumerbergera är novemberkaktus och Rhipsalidopsis är påskkaktus, om jag inte är helt fel ute.
Men jag kan inte se skillnad på dom.
För att det är en av mina absoluta favoritkrukväxter, jag älskar dom!
Kramar

Marie Lithén sa...

har aldrig förstått mig på skönheten i dem. Så mycket tant i dem så jag får rysningar, för jag är ju långt i från tant hahahahah.

Men på dina bilder ser de helt plötsligt helt underbara ut, så läskigt.)

Kram

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.
Guva duktiga ni är!


Va??? Tantblomma... vad ska man då säga om mina St Paulior;-)

Britt sa...

Det var en riktig vrikning av det latinska namnet, kul lät det ialla fall//Britt

NinaVästerplana sa...

Schlumbergera.... låter nästan lite tyskt eller.... Undrar vem Schlumberg var?
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Livet är fyllt med överraskningar... Det är ett som är säkert! ........ och anpassningsförmågan är den man tränar vid överraskande inslag..... ;-) De blev ju superduper tillsammans med din ljusbricka!!!!! Snyggt med kulor löst liggande så där... Vem har sagt att dom ska hängas egentligen.....

Du är alltså fast i loppisträsket.... låter härligt!!!!

Kram Charlotte

Rosor och ruiner sa...

Nej, jag är en av dem som inte räcker upp handen, hade ingen aaning om vad de hette! Har faktiskt inhandlat en för första gången i år (tantvarning...?) för jag kom plötsligt på att de såg läckra ut :o) Men du som är mer "erfaren" julkaktusägare, hur länge blommar dom? Är nu "orolig" att den skall vissna till jul. Hur sköta? Mycket vatten? Torka ut?

Marie Lithén sa...

tänker inte tala om min syn på St Paulior:) men visa mig en bild på dina så ändrar jag mig nog även där hahaha

allt handlar ju om hur allt presenteras i vilket sällskap och sammanhang. det är du ju en fena på. Så omvänd mig på massor, varsågod!

stor kram

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.

Mina krukväxter får vatten nån gång då och då.... Det är därför de blommar så fint två gånger per år...

Och ja tyvärr, om de blommar nu så är det över till jul... Underbart är kort:-)

ML: Just you wait and see;-)

Kramar

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.

... vatten då och då betyder att de torkar ut emmellanåt (ooo-ja:-)

Unknown sa...

Kan man ju tom klara av efter ett par muggar glögg:)).
Ha en bra dag!
Camilla

heavenandearth sa...

Haha!
Det kan man ju ha som lek när man har glöggparty!
Vem kan säga det latinska namnet på Julkaktus fortast(el tydligast ska det kanske va..?) efter 3 glögg?? :-) Tok!

Vackra bilder!
Gillar den udda färgen på dina julkulor! Snyggt!
Vad gäller färgen på julkaktusen så e jag nog mest fascinerad av de riktigt knallcerise! Men jag har tyvärr lyckats ta livet av mina 3!

Skön onsdag!
Kram! Iréne

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Oj, så mycket fint det fanns här inne att titta på.
Underbara bilder!

Kramar Maria

M/S Design sa...

Fint med kulor som pynt.
Får dom stå ute på sommaren kan dom bli enormt stora och fina.
Min mor hade en som var en meter i diametern.
Ha de gott
Mariana

susie @ persimmon moon cottage sa...

Your cream color Christmas cactus is very pretty. The "Thanksgiving" cactus I have is a very bright pink. I bought it last year at Christmas and it was in full bloom. It spent the summer outside on porch, and this year it bloomed in November for Thanksgiving. It only has one flower left on it right now. It looks like it needs a rest. You may see a picture of it in full bloom on my blog if you like.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...