Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 31 december 2010

Ny-vårs-önskningar

Jag började göra en tillbakablick... MEN - jag är inte en person som gillar att sammanställa gammalt material (därav alla trädgårdsjobb som aldrig verkar bli till några nya inlägg....) Fast jag har verkligen uppskattat att läsa era krönikor... Det är mysigt att blicka tillbaks och få se de bästa bilderna igen! Tack för dem!

Istället blickade jag framåt och gjorde en önskelista inför nästa säsong:-) Det brukar jag aldrig göra och det är förmodligen därför det blir så väldigt lite gjort här i egna täppan när säsongen sparkar igång... Jag tappar liksom bort mina egna drömmar, när andras drömmar planeras. Så nu kan jag kanske hålla bättre koll:-)

1. På först plats kommer ett nytt stort växthus med plats för bord, stolar och vilsäng,  och med en härlig knotig vindruvsranka längs hela taket...

2. Tätt därefter spirar drömmen om en egen ruin. En stenruin eller möjligen gammalt tegel, uppmurat som en ruin så att man kan känna historiens vingslag (jaja, lite på fejk... men ändå...)

3. Måla om boden (inte den på bilden), lite svartaktig från nuvarande mellangrå.. Jag vill ha ett ställe där jag kan få en neutral, mörk bakgrund till en del fotosessioner som jag drömmer om.

4. Bygga en spaljéhörna  mot grannen (för att plantera mera pipranka som är min favoritklängis).
5. Göra ett mysigt planteringsbord/hörn. Har redan köpt lite atttiraljer för det projektet :-)
6. Installera belysning i trädgården.
7. Gjuta mer i betong.... hur svårt kan det vara att ta sig i kragen?? Svaret är tyvärr: väldigt svårt...
8. Bygga ett stort fågelbord, för matning av tusentals fågar;-)
9. Skaffa en gammal smidesgrind, som kan stå nånstans och skapa lite mer feeling.

Jaha se där, det verkar inte vara så mycket som har att göra med nya växter eller annat mjukt fluff.
Kanske är det en trend att trädgård mer och mer handlar om diverse bygg och installation istället:-)

Gott Nytt År alla Garden Lovers!
Må 2011 bli det bästa trädgårdsåret någonsin:-)
Och tack för allt ert stöd och support detta år, vad vore trädgårdslivet utan er?!

Och svaret är på den frågan är så klart: ganska tråkigt!


New years wishes
I have made a garden wish list for next year. Something I've never done before. Hmmm.. maybe that's why so little happens in my garden when season begins. My job to make other peoples garden dreams completely overshadows my own...
I notice that very little of my wishes has anything to do with plants or borders or so. More a to do-list on various constructions and installations... Very trendy that is:-)
Happy New Year, all Garden Lovers! May 2011 be the best Garden Year ever:-) And thank you so much for all your support during this year!

49 kommentarer:

gittan sa...

"ler" dom projekten fixar du ju i en handvändning! Ungefär så ser min "önskelista" också ut men jag vet att det mest kommer att bli nya rabatter och förverkligas sen bara en av mina drömamr så är jag fullt nöjd med det. Nya gångar och en pergola hade suttit fint och ett uterum/vinterträdgård - det blev visst två!
Gott Nyt År och tack för alla härliga inlägg under året som gått / Kram gittan

LindaLunda sa...

Vill också ha en sådan fin ruin!!!
Gott nytt år!!!!

Sophia Callmer sa...

Gott nytt 2011 Hillevi! Många fina planer för din trädgård, stort växthus instämmer jag i, det önskar jag mig med..

AnnCharlotte sa...

Det gäller att sikta högt....
GOTT NYTT ÅR.

slottsträdgårdsmästaren sa...

Gott Nytt År! Jag kommer att följa dig och se att du verkligen...förverkligar dina planer!
Ha det gott!

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är bara dom STORA tunga projekten man behöver planera så långt i förväg som nu, dom andra - alltså växter - räcker det med att man funderar ett par veckor på! I alla fall är det så för mig!!
GOTT NYTT ÅR
Susie

Systrarna Hjertén sa...

Gott Nytt År!
Mvh
Frida

Helens trädgård sa...

Vad vore en trädgård utan drömmar och planer?
Dina låter superspännande :=)
Önskar dig ett Gott Slut och ett Gott NYtt Odlingsår 2011!

Lena/isklockan sa...

Härliga planer du har. En ruin skulle jag också vilja ha. Så himla mysigt. Önskar dig ett Gott nytt År. Kram

It's me sa...

EEN HEEL GOED EN GEZOND 2011 !!!...

LIEVE GROETJES VAN MIJ....

★ ┊    ★ ┊┊   ★ ┊  ★ ┊    
┊   ┊ ☆   ☆┊ ┊     ★┊  
  ★ ┊    ★ ┊ ★ ┊ ★ ┊
┊   ┊ ☆   ☆┊    ★┊ ☆ ☆ 
☆┊   ☆   ★ ┊    ★ ┊┊ ☆   
┊   ┊ ☆   ☆┊    ★┊★┊ ★
☆┊ ☆   ★ ┊    ★ ┊ ☆

A REALLY GOOD AND HEALTHY 2011 !!!

WARM HUGS FROM ME ........

Linda sa...

Og et masse godt nytt år til deg også:) Og takk for all den inspirasjon du har delt i året som har gått:)

The Secret Garden sa...

Kikar in och önskar dig Ett Gott Nytt År!! :)

och se där...en till som går i ruinfunderingar! hihi tråkigt bara att stenbumlingerna är så tunga...puh!

trädgårdsdrömmar sa...

Gott nytt år .Klart du fixar dina planer.

Bea sa...

Hej!
Ja, önskningar finns det gott om för trädgården (både mindre och större projekt) och hoppas verkligen att några blir verklighet :)
Gott Nytt År
Kram/ Bea

Katarinas trädgård sa...

Många mycket trevliga planer! Gott Nytt År till dig med!
Kram
Katarina

Änglarnas hus sa...

HALLOJSAN!

TACK UNDERBARA DU FÖR ALL INSPIRATION OCH TRÄDGÅRDSLUST DU SPRIDER! ALLID LIKA GLÄDJANDE ATT TITTA IN HÄR!!

ETT GOTT NYTT ÅR VILL JAG ÖNSKA DIG!!

VI SES 2011!!

KRAMIS SANNE!!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hoppas dina önskningar slår in, och hoppas du får en rolig nyårsafton.
Önskar dig ett riktigt
GOTT NYTT ÅR
AnnaMaria

Ruben sa...

Önskar dig och de dina ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!! Dina önskningar kommer säkert att gå i uppfyllelse!!
/Ruben

cat sa...

Hoppas du får dina trädgårdsdrömmar uppfyllda. Önskar dig ett underbart 2011, Catarina

Ingmarie We sa...

Gott Nytt År! Jag tror verkligen att du får förverkligat många av dina drömmar. Jag gillade verkligen alla dina amaryllisfrimärken!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Oj så många roliga projekt du har på gång! Ska bli fortsatt spännande att följa dig under nästa år!
Önskar dig allt gott under nästa år!
Massa varma kramar!!

Nette Cecilia sa...

Jag är nog som du svårt att blicka bakåt, se alltid framåt ,Gott nytt år till framtiden,Nette

Laila sa...

Det ska bli spännande att följa dina projekt! Själv har jag upptäckt att jag har alldeles för många projekt inför nästa år så projekt nummer ett blir att minska ner på ambitionerna!
Gott nytt år!
Laila

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Många härliga önskningar! En del står även på min önskelista.
Hoppas några går i uppfyllelse för dig.
Gott Nytt År önskar Ingela

Rajson sa...

Härligt med nya vilda planer!
Tack för all inspiration och fina bilder!
Gott Nytt År!

HelenJ sa...

Ja, det var ju inte så mycket, det hinner du i en handvändning! =)
Jag har med flit valt bort alla projekt i år, med fjolårets stress fortfarande i färskt minne. Något blir det kanske ändå, vi får se....

Jag tänker i alla fall inleda det nya året med att läsa ikapp på alla bloggar som jag missat under mina två månaders dvala. Det är något jag ser fram emot väldigt mycket - här hos dig kommer jag att hitta många fantastiska bilder och tänkvärda inlägg.
Gott Nytt År!

Gunilla sa...

De önskningarna skulle jag ochså gärna vilja ha uppfyllda.
Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR.

Kram/Gunilla

Anjas Hill sa...

Hejsan Hillevissan!
Konsigt;))) att vi trädgårdare tycks vara samma skrot och korn - våra drömmar skiljer sig inte nämnvärt:)!

Jag önskar dig allt gott för 2011 och att du tar dig i kragen så att du får till det - det du vill ha;))!/Anja

Marie Lithén sa...

tror du fixar alla de planerna å några till, å bombarderar oss med massa inspiration helt säkert!

Gott nytt år bästa bloggerska!

Margot sa...

Härliga planer du har, tänk vilket härligt trädgårdsår vi har framför oss!! Vill önska dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!
Kram Margot

Unknown sa...

Gott nytt 2011 Hillevi. I so wait the next summer season to start, feel, smell and enjoy the colors of wonderful nature.

Bagafarna sa...

Happy New Year!

Rosor och ruiner sa...

Hoppas några av dina önskningar slår in! Bland annat det där om mysig planteringshörna delar jag med dig, det blev aldrig av i fjol men i år VILL jag ha det! Men att ta sig i kragen är inte lätt som sagt...:o) Ett gott nytt år önskar jag dig!

Isas Trädgård sa...

Hej Hillevi !

Vad vore livet utan drömmar om härliga trädgårdsprojekt?! Skönt att det får ta den tid det tar ibland för olika projekt så man hinner drömma och fantisera på vägen.

Just nu drömmer jag om ett golv till ruinen (har svart skiffer liggande) och att den skall bli inklädd med grönska till sommaren .. vi får se hur långt energin räcker !
Ha det så gott och Lycka till med projekten !
Kram/Isa
Lycka till

Inger sa...

Hej Hillevi!
Gott Nytt år!
Plankar direkt en av dina önskningar, ett planteringsbord behöver jag också:)

M/S Design sa...

Ser fram mot dina inspirerande inlägg 2011 och det ska bli kul att se hur det går med dina trädgårds planer.
Det där med betongen stämmer också här kommer aldrig till skott, men i år får det lov att bli en betong dag/helg för det finns så mycket jag vill ha gjort.
God fortsättning
Mariana

Unknown sa...

vilken bra ide att lägga upp en lista för det kommande året! själv påbörjar jag alltid en massa nya spännande projekt på våren som aldrig hinner, eller så tar orken slut =), bli färdiga innan hösten =)
som tur är minskade vår tomt från 1,7 hektar till 1900 kvadrat och av det är en del hus och resten nästa bara berg, så nu kan jag inte mera överivra mig =)
gott nytt trädgårdsår!
susanne

Britt sa...

Härliga projet inför ett nytt trädgårdsår önskar dig ett bra 2011//Britt

Landliggeren sa...

Og rigtig godt nytår til dig. Glæder mig til nye inspirationer i 2011 :-)

/Birgitte

Lone sa...

Hej Hillevi.
Sikke skønne planer ... Jeg må også ha' sådan en ruin.
Godt nytår til dig.
Kh Lone

Unknown sa...

Tack rara goa för ett fantastiskt inspirerande bloggår 2010!!! Känns lite extra speciellt med dig, Hillevissan, eftersom du är en av de få jag träffat IRL och så började vi ju blogga nästan samtidigt! Wow! Vad kul vi haft i bloggosfären, eller hur? Nu önskar jag dig ett mycket framgångsrikt år 2011 med massor av nya uppdrag!!
Stor kram,
Charlotta

Anonym sa...

Cara Hillevissan,

Gott Nytt projektar! Spannande se resultatet. Gissar att vintern betyder mkt planering... innan Du kan satta spaden i jorden.

Tack vare bloggar som Din, har mitt tradgardsintresse vuxit. Sarskilt intresset for installationer, eftersom jag tycks sakna grona fingrar. Bacione, Ingrid fran gratt Umbrien

Olga T sa...

Vad vore livet utan trädgårdsdrömmar! Gott Nytt 2011 tillönskas dej!

Ingela sa...

Det börjar bra!´; det är plusgrader, solen skiner och snö på smältning denna årets första dag!

Ett tag sedan jag var här på besök, käner hur jag blir inspirerad ser av mängd av kommentarer och följare att det är fler ;-)

Nu önskar jag dig en god fortsättning, roligt att du var på besök hos mig också så att jag hittade tillbaka!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Hillevi, roligt att läser din önskelista. Min gamla ruin har du ju ofta kommenterad under det gångna året ;O) och installationen med en järngrind har ja ju också murad och snickrad för 2 år sedan.
Som många skriver har vi nästan alla samma drömmar. Känner mig lycklig lottad att jag redan hunnit förverkliga nästan alla.
Men du, det kommer jämnt nya idéer och drömmar på näthinnan ;O)
Håller tummarna att du få tid att fixa det ana och andra i ditt alldeles eget paradis.
Varmkram, Petra B.

lisa sa...

Låter som väldigt trevliga projekt allihop, och din växthusbild var såååå inspirerande ! Hoppas du får många av dina ideér uppfyllda under 2011. Gott Nytt År
Lisa/Lisas trädgård

Trädgårdsdrömmar sa...

En ruin skulle inte vara så dumt.
Gott Nytt År på dig.
mvh Ken

A House With A View sa...

Vad roligt att få se en önskelista framåt istället för en tillbakablick bakåt :)) Och dina planer är såå spännande, tror det kommer bli kanon!! Jag brukar kika in hos dig titt som tätt och ser fram emot att inspireras här inne även detta år :)

Önskar dig en god fortsättning!

Kraaaaaaaaaaam aka

Tanten sa...

Hej och Gott Nytt År!
Ojhoppsan, vilken massiv att-göra-lista! Inspirerande projekt! Pass på med den där ruinen bara... kan bli lite Disney-varning om den inte är "äkta". Ruinen på fotot var fin! -Go Garden! hälsar/Tanten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...