Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

söndag 13 mars 2011

Rum & Trädgård 2011

När jag vaknade i morse var jag rätt mör efter en del "mässande" under två dagar. Jag hade också en liten misstanke om att det kanske bara fanns "sallads-och-potatis-bilder" i kameran och funderade på hur kul det skulle bli att se dom egentligen....


Förra årets Rum & Trädgård var en enda stor shoppingfest med shabby chic inspirerade montrar sida vid sida och många utställare med penséer, pelargoner och fuchsior. I år såg mässan annorlunda ut. Efter att ha besökt mässan under två dagar, så är det det gröna köket som mest fastnat på näthinnan.
Det, och alla trevliga möten jag hade med vänner och bloggare på mässan förståss:-) 

 

 

Sallad, sida vid sida av pelargoner återfanns på flera ställen. Mycket fina inspirationsmontrar visades.
Faktum är att det var rätt tunnsått med montrar där man faktiskt kunde köpa växter i år, men i mitt tycke lagom många ställen med prylförsäljning.


En vacker dukning i mulligt grönt gjorde mig alldeles varm:-)
Tänk att lite mjukgröna kuddar kan ge så mycket energi...

 

Och till sist idag, det roligaste på mässan i år var ett virkat Fågelbo / Fågelholk i  jutesnöre av Louise Björkander, ett av flera mer eller mindre lustiga bidrag i en stor Fågelbo-utställning på mässan. Ett sånt fågelbo bara "måste jag ha".... Heeeelt ljuvligt! Undrar om man måste virka med handskar på?? Jute är ju så hårt och stickigt. Nån som vet?


Jag har fler bilder, så det blir ytterligare en rapport. Då om mässans finaste monter...  Hej hopp för idag, ha en fin början på veckan!
Och Tjenixen och varmt välkomna till nya Följare, så roligt att ni hittar hit:-)


My lasting impressions of our first Garden Fair in this region is that it was mostly green. Lots of kitchen gardens with salad and potatoes mixed with geraniums. More photos to come. Have a nice week! Also, Hello and a warm welcome to new Followers! I'm so happy to see you here:-)

12 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tack igen för att jag hade turen att vinna biljetter hos dig=) Det var första gången jag var på denna mässa och det gav mersmak. Jag gillade verkligen alla köksträdgårdsinspirerade montrar och fågelholkarna var bara för läckra. Det var roligt att träffa flera som man tidigare bara bloggat med.

Önskar dig en fin ny vecka!
Kram,
Regina

IET sa...

Jag gillade också den där fågelholken så himla mycket! Som ett smycke.
/i.

Emelie sa...

Så häftigt med fågelboet - jag håller nämligen själv på att virka amplar i jutesnöre! :)

Marie Lithén sa...

var första gången på denna mässan för mig. Är väldigt nöjd med mixen av innehåll och att det inte var allt för mycket shabby av den chicka typen. Dukningen gick hem hos mig också, otrolig inspiration. Men fågelholken!!! Tänk att jag missade dem allihop. Just den virkade är galet läcker, är ju i stick och virk period nu. Tycker den utstrålar att fåglarna tycker om den också. Å vi ja vi får nog allt ses en annan gång:)

Berit sa...

jag tror att den nya trenden är just köksträdgårdar, man ser det överallt nu.
Ha en underbar dag!!

Marie//Tekla Maräng sa...

Ja köksträdgården har verkligen fått sig ett rejält uppsving i år. Roligt.
Trevligt att träffas en stund.
Ha det gott:O)

♥Min Eden♥ sa...

Hej på dig :)
Oj det är lite surt att inte ha någon mässa alls i år att se fram emot...men så är det, jag får njuta av era bilder i stället!
Angående mina ettor o nollor :) jag borde kanske skriva att det är alla besök, både nya och gamla från söndag till söndag, då blev det över 11000. Kul...:)

Ha det bäst!!

♥Min Eden♥ sa...

Men va jobbigt det är med siffror..tur att jag inte jobbar som ekonom :) Jag räknade Alla besök + nya besök...det blev ju helt upp åt väggarna :) Jag kan ju inte plussa till nya till alla då blir det ju feeeel :) Så nu har jag enbart alla sidvisningar...Tur att man har allerta bloggvänner ;)

Cilla sa...

Tror vi visar samma dukning idag ;-))
Nu får du sätta igång och virka...

Cilla♥

Landliggeren sa...

Det fuglehus kan jeg godt forstå at du forelskede dig i. Skønt med kreative indslag. Ville da egentlig passe ganske godt i landliggerhaven.....

Bedste havehilsner
Birgitte

Janina sa...

Känner mig träffad där, som ny följare! Är oxå glad att jag hittade hit :) Gillar starkt många av dina inlägg så jag kommer definitivt kika in här regelbundet. Har tyvärr ingen egen trädgård men gör det mesta av min balkong och får mitt lystmäte genom att kika på andras gröna projekt på nätet.
varma hälsningar Janina

Louise Björkander sa...

hej! jag hittade hit av en slump, handskar behövs inte. men jag kan utlova skavsår på händerna ett tag. kul att du gillade mina holkar!

mvh

Louise

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...