Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

torsdag 14 april 2011

Av gamla synder kan man lära sig...

För ca 15 år sedan planterade jag fyra stycken små prydnadsaplar. De har nu vuxit ca 30cm på höjden sedan dess, vilket är ungefär en meter för lite.... Området de står på är hård sten/moränmark, med fullvuxna ekar mindre än sex meter bort. Då jag planterade, grävde jag först hål som var ungefär dubbelt så stora som krukan de stod i, fyllde sedan med god planteringsjord och planterade trädet. Precis som dom sa på plantskolan....

En nyss uppgrävd apel, som planterats för 15 år sedan ska ju inte se ut så här! Nästan inga rötter alls, bara rotsnurr...

Numera skulle jag aldrig göra på det viset. Jag vet att det finns en risk för att växten inte klarar att "ta sig ur" den lilla planteringsgropen fylld med lucker ny jord, rötterna växer alltså vidare endast i sin lilla grop. Man förstår ju att rötterna växer dit det är lättast att ta sig.... Kompakterad mark runt gropen lockar inte... Och har man otur så börjar rötterna växa runt-runt, och själva växten ovan jord kommer inte att kunna utvecklas nästan alls...
Anledningen att dessa träd fått stå kvar är att jag är så himla nyfiken på vad som egentligen händer med växter som vansköts, eller som får leva under minimala omständigheter. Och vilka som klarar vanskötsel bäst. På så vis vet jag vilka växter som lämpar sig, respektive måste avstås från att välja till kunder som önskar en oerhört lättskött trädgård. Jag brukar beskriva min trädgård som en bitvis ganska mysig, men också som  "Försöks-station"...:-))

Trädens stamomfång borde ha dubblerats, men de var fortfarande smala som spadskaft...

Det händer inte allt för sällan att jag kommer till en kund som pekar på sina små äppleträd eller prydnadsträd och säger att det där trädet "tog sig aldrig" eller "det har inte växt något, sedan jag planterade det".
Ofta beror det på att trädet står i en sån här grop som den inte kommer ur. När man planterar ett träd eller buske i gammal terräng, så ska jorden INTE vara för god, blanda den gamla jorden med lite ny. Och framförallt - gräv en vid grop! Gropen ska vara ca 1 meter vid och en halvmeter djup. Då har rötterna kraft att växa utåt och kan etablera sig normalt. Detta är speciellt viktigt om man har stora träd som växer närmre än 10 meter, eller att jorden är väldigt kompakterad.


Nu ska jag ut på kundbesök.
Vill också tacka för alla goa kommentarer!
You make my day! 




10 kommentarer:

Maria sa...

Hej på dig
Hittade denna underbara blogg via FB. Så mycket att lära sig och inspireras av här :) Är en gröngöling i trädgården fortfarande så det behövs :) Ha en bra dag från Marias Hörna

Tina (http://blogg.skanskabyggvaror.se) sa...

Bra tips/kunskap. Har två prydnadsträd i trädgården som dött. Men skyller även på två stränga vintrar...och kaniner. Men kaninerna är så söta...så jag kan inte bli arg på dem. Tänker plantera nya träd (med min nyvunna kunskap), och skydda dessa med nät från kaninerna. :) Ha en bra dag.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Jag brukar säga att ibland bedrar slöheten, visheten... Händer titt som tätt här i min trädgård! ;0) Ska be mannen gräva större gropar i fortsättningen. *haha*

Kraaam/ Anna

Annelie sa...

ÄLSKAR dina undervisande inlägg!
Det här var verkligen bra och tänkvärd information, ger sällan en tanke på hur rötterna mår efter att jag planterat dem. Man tänker mest på det som är ovan jord.

Många kramar,

Annelie

Ewa sa...

Hejsan! Tack för tipset och man behöver verkligen en påminnelse för oftast har man jätte brådis och tänker sig inte för hur det syns under jorden bara man har fått den på plats så är man nöjd.
Ha en bra dag!

Helena sa...

Tack o lov för sambon som är så noga med groparna!
KRAM från mig!

Landliggeren sa...

Tak for tippet. Det lyder jo ganske logisk, når du forklarer det.

Ha´en god aften
Birgitte

Marie - Systrarna sa...

Hej Hillevissan! Så generöst du delar med dig av kunskaper och råd. Tack!

Lea sa...

Du kommer med så mange gode råd, at det kan værre svært at følge med. Men tak for med alle.

skogstorpet sa...

Kanonbra inlägg om sådant som man själv slarvar med ibland! Jag köpte ett billigt buxbomklot med rotsnurr på MAXI för två år sedan för att testa och verkligen se vad som händer om man planterar ett sådant exemplar. I år är det totaldött trots att jag klippte bort mycket av snurren innan plantering. Viktigt att lyfta upp alla växter man köper ur krukan och titta på rotsystemet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...