Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 26 april 2011

Pioner, pioner - ett måste ha...

Det bästa med att röja i trädgården är att det blir fint överallt.... det "värsta" med att det blir fint överallt är att man tycker sig skönja mååånga möjligheter till nya rabatter....:-))
Jag skulle tro att många just nu planerar för vårbruket i sina trädgårdar. Och många sitter nog som jag och drömmer om pioner, en av trädgårdens bästa primadonnor:-)

Själv älskar jag pioner, de är fluffiga och romantiska och en del doftar gottgott. Och sååå himla lätt det är att få dom att trivas! Robusta och tåliga, och inte speciellt sjukdomsbenägna eller omtyckta av rådjur - allt man kan önska! Me like:-)
Min röda bondpion... lösa, stora underbara blommor, sorbet-aktiga! Man vill nästan äta dom:-)

Men vilken sort ska man ha, när blommar dom, och kan man få blomning under lång tid om man väljer olika sorter? Det finns ju så många sorter att välja bland och väldigt lite hjälp på plantskolorna...


Vill du få lite mer hjälp att välja dina pioner, så finns en liten behändig pionbok, skriven av min vän Susanna Rosén: 100 Pioner. Du kan köpa den på nätet, tex på Adlibris

Jag rekommenderar Sannas bok, inte bara för att jag varit med vid fotograferingen av en del sorter under en resa till England, utan för att det är en bok som är alldeles lagom nördig för den som är lagom duktig, och den täcker in sorter som mestadels finns tillgängliga i landet. När blommar pionen, härdighet o härkomst beskrivs för varje pionsort. Eftersom Sanna också älskar pioner, blev det drygt 100 stycken som kom med i boken...:-)



Det verkar bli soligt väder framöver också, så glöm inte vattna era trädgårdar för det är extremtorrt efter denna vinter.
Vattning i april/maj är minst lika viktig som under sommartorkan!

Ha en finfin vecka!

PS Om du vill ha ett bra sortiment pioner att välja bland, så har Zetas Trädgård
i södra Stockholm ett stort sortiment både för nybörjaren och för finsmakaren! Jag var där förra veckan och dreglade över sortnamnen:-)
Också Slottsträdgården Ulriksdal brukar ha ett maffigt pionsortiment.


Todays Book tip about paeonies. A book written by my friend Susanna Rosén. I love peonies, they are the easiest plants in the garden, very robust and easy to maintain, right up my alley!
Have a nice day, it seems like a supersunny week ahead! So don't forget to water your gardens, it's as important now, as in middle of summer when the summerdrought sets in!

10 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Pioner är verkligen fina växter. Det finns ju så många olika sorter...

Torrt ja, jisses! Jag har fått börja slangvattna hemma hos mig. Bra att du påpekar vikten av detta!

Ha en bra vecka, kramar Anna Vattenkanna

Tina (http://blogg.skanskabyggvaror.se) sa...

Helt plötsligt vill jag ha pioner. Inte nog med att de är fina, är de dessutom lätta att få att trivas, tåliga och inte sjukdomsbenägna - ja då är det min typ av blomma.Du skriver att de inte är så omtyckta av rådjur - hur är det med kaniner månne. Vimlar av dem hos oss nämligen...

Annelie sa...

Håller med!
Jag blir lycklig av att se och dofta på mina pioner. Önskar att de levde lite längre. Deras tid är alldeles för kort.
Kanske om jag läste boken du rekommenderar kan jag finna att det finns sorter som blommar längre?

Kram

Marie - Systrarna sa...

Vilka bra tips (som vanligt!:)
Älskar också pioner, har flyttat en del mina dagar men inte köpt så många nya. Kanske är dags nu, att fylla trädgården med pioner!! bra eftersom vi har så mkt rådjur...
Ha en fin dag!/Marie

HA sa...

Tack för ett vältajmat tips! Jag har just kommit hem från Kina och pionfestivalen i Luoyang så mina sinne är ännu helt fulla av pioner (näthinnan, dofter...) så en ny bok kanska hjälper med abstinensbesvären som annars kanske snart slår till ;-)
Tillsvidare är Jane Fearnley-Whittingstalls pionbok fortfarande min favorit, den är ett superverk!

Ullis sa...

Älskar också pioner! Egentligen borde de vara vräkiga, så stora och ofta skarpa i färgen, och ändå är de så underbara!
Ha en skön kväll!
Ullis

Änglarnas hus sa...

Hallojsan Hillevi!!

Jo nog är Pionen en riktig drottning i trädgården..älskar också denna blomma.
Jag har bondpionen som du visar och en i vitt.. en av buskarna växer på en aldeles för solig plats så de blommar tidigt och alldeles för fort..
kan allt tänka mig fler arter så jag tackar för ditt boktips!!

Ha det gott!! Kramis Sanne

PS: Vi fick precis världens skyfall, lite snopet, av sommarregn..så jag slapp ta fram slangen DS

Britt sa...

Våran trädgårdsförening ordnar med resa till Zetas Det skall bli kul för jag har länge velat åka dit och nu blir det av//Britt

Anonym sa...

Vilken vacker pionbild!
Nu har jag röstat på din blogg till Isabellas bloggpris.

Ann-Mari sa...

Flyttade mina pioner så mycket att jag tänkte att de skulle ge upp...men det gjorde de inte! Nu vill jag ha flera. Tack för tipset om boken :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...