Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 31 maj 2011

Ramslök - Allium ursinum - en kär liten odåga!

Vid denna tid på året så står jag ofta och kliar mig i huvudet och undrar om jag inte kanske borde ta bort lite av mina lökväxter eftersom bladmassan efter blomningen av alla tulpaner och allium inte är alltför snygg... Speciellt de lila alliumbollarnas blad är rätt jobbiga tycker jag... Synd att man inte får ta bort några blad innan de gulnat, eftersom löken behöver dra in näringen från bladen dessförinnan!

Men blomningen är ju desto snyggare, älskar alla lökväxternas blommor. Tulpaner, krokus, snödropppar, allium:-) Här är det den lilla vita ramslöken, dekorativ om än väl invasiv om man har små eller känsliga växter. Nu har ju jag mest Överlevare i rabatterna, så det blir sällan problem på det viset. Ramslöken växer vild i södra delen av landet, och är en mild god lök till soppan eller peston. Det doftar ganska ordentligt av lök när den blommar ska man veta.. :-)
Ramslök - en ganska invasiv växt, sprider sig åt alla håll och "tar över" om den trivs.

Vita blommor är så himla vackert!
Vitsippor, liljekonvaljer, tovsippor, vita syrener, vita förgätmigej, vita tulpaner, vinteriberis mm...Mums!
Ha en bra dag!





Wild garlic - Allium ursinum
This time of the year, I ususally consider doing something about all my different alliums in my borders. Not that I mind the flowers - but all that foliage that dies back after flowering.... not a pretty sight... But, I would miss out on all these lovely lovely flowers, and I couldn't do that... White flowers - I love! Have a nice day!

15 kommentarer:

Trädgårdspassion och Detta Livet sa...

Jag har köpt ramslök och planterat ner, sått frön i flera år, som visserligen grott och blivit nerplanterade, men sen tyvärr försvunnit. Hur gör jag för att få behålla dem? Älskar doften, smaken och utseendet. Som ogräs... Nja, inte hos mig.

Susie på Stjärnarve... sa...

Personligen gillar jag inte ramslök eftersom det smakar och doftar vitlök, däremot har jag gjort en trevlig vild bekantskap här på Gotland; kaiplök!
Den är mer som en blandning av gräslök, lök och purjolök. Den har mild fin smak och fina lila små blommor, men tyvärr är den också väldigt invasiv. Fick några plantor som jag grävde ner i mitt - då - blivande trädgårdsland. Dom är uppgrävda nu, men dom visar sig ibland ändå!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Underbart! Tror du att ramslök skulle funka även i gävle-trakten? Vi har zon 4. Är också precis som Susie väldigt förtjust i kaiplök efter alla besök på gotland. Ha en finfin dag!
Kramar!

C. Tvillingmamma sa...

Oh jag vill oxå ha!

cat sa...

Åhh, nu blir jag grön av avund. jag kör 20 mil enkel resa för att plocka ramslök eftersom det är det bästa jag vet på våren. Jag har skapat en perfekt lund för ramslök, vet du var man kan få tag i lökar??
ha de gott och njut av ramslöksolja till pastan. Catarina

trädgårdsdrömmar sa...

Under ett besök i Basel så var vi och vandrade genom en bokskog och där växte det Ramslök i massor under Bokarna.Det var så enormt vackert.Men de har så stränga natur regler att man inte vågade gå från stigen.Man får inte plocka blommor eller nåt sånt.

Linda sa...

Jeg synes ramsløk er herlig, både et syn å se på de hvite teppene som den dekker, og lukten, og i maten. Rene kinder egget:)

Unknown sa...

Jaaa! Visst är det underbart med vitt, vitt, vitt:)
Kram!

The Secret Garden sa...

Hmmm...har aldrig ens sett ramslök, IRL... :)

Anjas Hill sa...

Hejsan!
det där med lökväxter och deras blad - väldigt missklädsamt om man inte planerar noga eller gör som jag: Har bara himla tur! Mina jättebollökar med blad som laggordsdörrar dessutom med fula vita bladspetsar har lyckligen försvunnit bland pimpinellorna (Sanguisorba 'Tanna' 'Ppink Elephant' och den vita)+ en massa andra höga perenner. Bladen till bollökar lägger sig lyckligtvis och syns inte då./Anja

Blomkärringen sa...

Ja lökväxternas blad är rätt irriterande. På jättealliumen fick jag tips om att det gick att klippa ner till hälften utan att den försvann till nästa år, hoppas det stämmer för de rackarna gulnar ju innan knopparna ens kommit upp. Resten kommer snart att döljas med daggkåpa och vit brunnäva.
Ramslöken är ju för söt, undrar om den är tålig nog att klara zon 5?

Ha en härlig kväll!

Änglarnas hus sa...

Men det är ju så snyggt när allt blommar!

jag brukar pressa ner bladen mot marken och lägga på ett tunt lager kompostjord..så sliller jag se dem iaf!

ha det gottis! Kram Sanne

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

HIhi.... jag gör precis som Sanne: försöker dölja de allra tydligaste bladen med jord, pressar först ner bladen så gott det går. Ramslök skulle jag gärna ha lite granna av. Kära odågor vill man ju inte vara utan :-)

Ha en underbar fortsättning på veckan fru bästa trädgårdsmästarinna!
Kram
norrlandsbruttan

Helena, The Swenglish Home sa...

Jamen si odågor gillar vi, i synnerhet om de heter Allium (åh om jag kunde få mannen att tillåta ett hav av stora, lila alliumbollar i vår trädgård!).

Finfina vita rackare du har där, och vita blommor i masseffekt gillar vi ju också. Och så undrar vi lite varför vi plötsligt har börjat prata om oss(=mig) i första person plural... fniss!

Hoppas du mår gott, kära, kunniga trädgårdsinspiratör. Kram på dig!
Helena

Johnna G sa...

Ååå lycko dig med all ramslök. Har provat två gånger att få in den trädgården men utan bra resultat. Kanske dags att prova igen?!

Vaknade vid halv tre i natt och kunde inte sova... (liite för mycket att göra) men istället för att ligga och vrida mig bestämde jag mig för att läsa ikapp de viktigaste bloggarna! ;-) Saknar verkligen vissa input när det är mycket. men men... sanrt blir det lugnare!

kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...