Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 30 maj 2011

Trädgård och inspiration - extra sittplats

Måndag igen... Tiden räcker knappt till, jag ritar och planerar ytor, växter och känslo-uttryck i trädgårdar så det står härliga till! Har jag förresten sagt att jag har världens bästa jobb:-)
Vasa...? Har jag redan tjatat nog om det tycker ni... Jag förstår;-) *fnisssss*....


En enkel, men väl avgränsad extra sittyta i trädgården är guld värd i ett stressigt liv. En yta som kan kännas lyxig eftersom den knappt kommer att användas, men det känns väldigt lugnt på bilden, eller hur! Inget bord, ingen grill mm. Och ibland kan det vara just det som fattas i trädgården... Ett ställe där man bara "är". Själv älskar jag lugn och ro i trädgården, jag vill helst bara se och höra mina fågelkompisar där jag sitter gömd i grönskan:-)
Och snyggt med tegel i den färgen! Synd att man ser den färgen så sällan på hus här i Sverige, men titta in här där jag ritat en entré till ett hus i just den färgen. Det blev ganska bra med cement och bambu till:-)

Ha en fin vecka! See you snart igen!


Inspiration in the garden
It's a stressful time, I plan for different areas and for different feelings all day long... Have I told you that I love my work:-). A simple rest area in the garden is sometimes exactly what you need to calm down all energies around you:-) I myself love peace and silence in my garden, I want to hear or see nothing but birds... Love that colour on the bricks, pity we don't see that to often in Sweden. But I planned an entrance last year for a house in that colour. Turned out pretty well:-) Have a nice week! See you soon again!

10 kommentarer:

4U2 sa...

Du har så rätt, vi har en trädgårdssoffa lite i skymundan där man bara sitter och ... upp till var och en att välja! :)

Frøken Solhat sa...

Siddepladser kan man bare ikke få for mange af.......og du er god til at spotte de gode ud. Her er ingen stress og jag hvis man slår sig ned med et haveblad ;0)

Knus Dorthe

Systrarna Hjertén sa...

Wow, vilken skillnad!

Mvh
Frida

Ullis sa...

håller med dig, platser i trädgården som bara är till för lugn och ro är guld värda.
Ha en fin dag!
Ullis

Stein sa...

Det er alltid en glede å se innom bloggen din! Her får jeg alltid så mye inspirasjon og nyter bildene dine, som alltid er fylt med ekte trädgårdskjensla, harmoni og glede :-D
Ha en riktig fin dag!
Stein

Maria sa...

En härlig plats för eftertanke och rekreation. En skön plats att bara vara på. Ha det skönt i det fina vädret Kramar Maria

ulla laiho sa...

Håller med - bara njuta av att finnas till i stunden.

Jag njuter även av att försöka fånga ögonblick på bild med min kamera - inget märkvärdigt - bara vackert och intressant ur min synvinkel sett. Jag har visat exempelvis taklök 30/5 och länkat till ditt inspirerande inslag den 28 maj.

Jag tittar ofta på din blogg även om jag inte lämnar en kommentar varje gång.

Ha det bra!

Linda sa...

Å ja som jeg skulle ønsket meg din jobb:):) Men jeg tenker kanskje på å prøve å få til noe... så kanskje en gang... Herlig sitteplass:)

skogstorpet sa...

Härligt "refugium" med en grön stomme som är lugnt och behagligt. Skyddet i ryggen är ovärderligt i fråga om att låta det undermedvetna få vila och göra upplevelsen trygg, en faktor som har mer betydelse för känslan av att vara ombonad än vi nog tänker på. Urtidsmänniskans boende i grottor är djupt rotade i våra gener. Där hade man skydd i ryggen och fri uppsikt framåt för att tidigt kunna upptäcka rovdjur och fiender. Vacker sittplats!

Proforma - Irene sa...

Själv är jag inte så förtjust i tegelhus även om teglet i sig är vackert som på bilden! Så fint också med pergolan, är själv inne på det i min trädgård, det ser så mysigt och ombonat ut. Gillar när den är i anknytning till en byggnad eller andra höga växter så här funderas och funderas. Får väl se vad jag kommer på och då kanske jag också kan ha en bänk där och sitta och filosofera... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...