Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

söndag 12 juni 2011

Trädgårdsiris - iris germanica

Vanlig, gammeldags, tålig... Tre vackra ord i min trädgårdsflora.



Ståtliga stjälkar, fjäderlätta blommor men ändå vind och regntåliga. Stiliga, grafiska blad...
Jag tror jag älskar iris:-)

Idag är jag sååå trött... I helgen har jag städat i trädgården sammanlagt 22 timmar, hårt jobb med mycket tunga lyft, men ojojoj så fint här är nu!
Imorgon ska jag förbereda en telefonintervju till Nelson Gardens tidning som kommer ut till nästa vår, men sedan har jag tänkt ta det lite lugnt och fota en del trädgårdsjobb i veckan. Hoppas på lite mindre vind då...


Ha en underbar vecka!
Och tack för att ni kikar in, jag blir sååå glad:-)


Iris germanica
Old fashioned, common, tough.... Three beautiful words in my Garden vocabulary:-) I think I love iris! Tonight I'm soooo tired after a lot of garden clean up this weekend. After 22 hours of hard work my garden looks amazing... ;-)
Have a lovely week! And thanks for stopping by, you make me soooo happy!

8 kommentarer:

The Intercontinental Gardener sa...

Nu ska du inte bränna ut dig i trädgården, säsongen är ung :-) Men jag vet hur det är, man blir så tagen av allt just så här års att man tar i så man storknar... Själv rensade jag 6 timmar igår i trädgården, det har varit så blött att jag har aldrig sett så stora ogräs, enorma är de. Ha det bra, och glöm inte att bara njuta av allt lite också.

Unknown sa...

vi har haft sån värme att allt är hårt och kruttorrt, så de blir inget ogräsrensande innan vi fått regn nu!
jag älskar åxå irisar, de är underbara!
sköt om dig, jobba inte slut dig!
susanne

MyGarden sa...

Jättefina irisar. Visst lyser det blå upp hela rabatten och lite till.
Nu får du ta det lugnt ett tag så att du inte sliter ut dig alldeles.

Tina (http://blogg.skanskabyggvaror.se) sa...

Fantastiska bilder som vanligt :) Vad tycker du om den här otroligt fina pionen som min granne kan vara stolt över: http://blogg.skanskabyggvaror.se/index.php/archives/1860

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Men himmel vad inlägg du hinner med!!! Har missat huuur många som helst... :) Ja, iris går nästan inte att se sig mätt på... antalet växer för varje år hos mig... Och trädgårdsnattviolen i förra inlägget är bedårande. Jag grävde helt enkelt upp ett antal plantor som växte nere på ängen och tog med dem hem. Underbart att gå förbi och bara dra i sig väldoften!
Kram, goa du!

Bea sa...

Irisar är verkligen ett säkert alternativ i trädgårdsvärlden - trogen och vacker!
Må gott! /Bea

Susie på Stjärnarve... sa...

Mycket vackra irisar - och jag älskar dom så mycket att jag är med i HIH-kretsen i Trädgårdsamatörerna. Alltså Hemerocallis-Iris-Hosta. Jag håller också med dig om att dom är vackra även när dom inte blommar. Gillar dom hårda spetsiga bladen!

Blomkärringen sa...

Visst är den gammeldax irisarna vackra! och som du säger tåliga och användbara.

Skönt att städat undan, jag tycks inte komma dit... men njuter ändå (:D

Ha det gott och vila lite också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...