Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 22 augusti 2011

Tulpaner, narcisser och annat planteras bums

Visst längtar man liiite efter alla vårlökar nu...
Eller i varje fall efter att få planera och plantera vårfägring:-) Tulpaner, snödroppar, balkansippor och såna där små, rutiga nickande ljuvliga liljor som jag aldrig minns namnet på...

Jag har massor av snödroppar och pärlhyacinter, och lite gula vildtulpaner - tulipa tarda, och så mina fina orange och gula Darwintulpaner. Jag har alltid velat ha mer lila och vita tulpaner och planterat in såna mest "hela tiden"... men de verkar försvinna lika fort.
Och så har jag den vita vildtulpanen - tulipa turkestanica förståss, den är helt fantastisk! Pröva den om du har plats, en långblommare med blommor som påminner om orkidéer eller liljor på nåt vis.

Nu kommer snart lökarna ut i affärerna. Köp dem fortast möjligt och plantera, ju mer de hinner rota sig desto bättre blomning! Här är några saker fler att tänka på om du är i lökplanteringstagen:
tulpan inspiration
Kläm på lökarna innan du köper påsen. De ska vara spänstiga. Röntgenbild härifrån.
TIPS inför KÖP.
1. Känn och kläm lite på lökarna i påsen, de ska kännas spänstiga och saftspända. Det gäller speciellt snödropparnas lökar som torkar bort ganska fort i affären. Torra lökar är döda lökar...
2. Innan du planterar kan du lägga både lökar och knölar i vatten några timmar. Detta gäller framförallt knölarna som kan ha svårt att komma igång och rota sig annars...

3. Du kan plantera tulpaner långt efter löven fallit, men övriga lökar behöver rota sig ordentligt innan frosten, om de ska kunna överleva och blomma.
4. Om du väntar med en del av lökinköpen tills de reas ut, så är det bättre att plantera alla lökar (utom tulpaner då) i krukor och sätta dessa i garaget eller under en presenning nära husväggen (på skuggsidan av huset).

5. Köp miljoner lökar, man kan inte få för mycket vårfägring tror jag....:-))


Ha det gott, nu ska jag iväg på jobb.
Jag ska planera vårfägring i en trädgård som anlades under våren:-)
Lika kul som att det vore min egen trädgård!
Eller nästan roligare faktiskt för jag slipper plantera alla miljoner lökar själv... :-)


Now is the time to dream and plan AND plant your bulbs...
Have fun, I'm off to plan all the spring glory in a garden that I designed this last spring.
A different pic of tulips from here.

3 kommentarer:

Nettan sa...

Tack för de fina råden kring lökar och knölar! Brukar du blanda ner benmjöl och el. sand i gropen? har hört att man kan det någonstans. Vet du vart man kan köpa billiga lökar i storpack? jag har en jättestor tomt och vill helst ha råd att köpa "miljoner" lökar runt om i trädgården. Kram nettan

Unknown sa...

hej! ditt planteringsbord är underbart! jag har åxå ett stort sådant som jag nu i sommar flyttat ner hit till vårt nya, snart ska jag börja fylla området runt det med krukor och grejs...
tulpaner planterade jag i miljoner i brokärr, där vi bodde förut, men sorkarna åt upp dem alla, så jag slutade med tulpanlökar och höll mig till narcisslökar, som sorkarna inte tycker om =)
men nu här i lemmobro ska jag igen försöka mig på 'miljoner' tulpaner...
kram
susanne

Malin Fasth sa...

Wow, vilken cool röntgenbild! Ja, i år har jag tänkt lyxa och köpa riktigt många tulpanlökar som ska ner i en ny rabatt vi gjort.
Jag har lagt upp min blogg på din fina länklista och länkat till dig i ett av mina inlägg. Ska så småningom lägga en länk i mariginalen också … men jag måste ha hjälp av maken :)
Tack för bra lökråd. Toppen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...