Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 3 oktober 2011

Min röda favorit i år: Darjeeling Red

Jag går som i trance efter dessa underbara dagar. Vilket väder!!!!! Jag har fortsatt min städning av trädgården som jag påbörjade i fredags. Man vill ju gärna få in det mesta innan snön i år....;-)

Idag måste jag bara visa min kruka med bergormot - bistorta affinis Darjeeling Red, som jag köpte i juni och planterade om i en hink-stor kruka. Den är nu ca 50-60cm på bredden.
Imorrn är det 14 veckor sedan den började blomma!! Det blir mycket blomning för ett par tior!
Detta måste vara en av de mest långblommande växter som jag känner till. Är det nån som har fler 'envisa' långblommare att tipsa oss om? Speciellt att kunna ha som krukväxt. Jag tycker om växter i krukor, men gillar inte att vattna dem....

Inspiration bergormot långblommande perenn sommarblomma trädgårdsdesign
Bergormrot - bistorta affinis Darjeeling Red. Min bästa sommarblomma:-)

Jag gjorde ett inlägg om min systers bergormrot i somras, där ni kan se hur den ser ut innan den blir så här mörkt röd. Den är nämligen rosafluffig först. Urgulligt! Hos syrran blir blomstänglarna bruna efter ett litet tag, men hos mig är de fortfarande vackert röda. Jag gissar på att det är för att de står mer i halvskugga hos mig, och mer soligt och torrt hos systeryster.

Inspiration bergormot långblommande perenn sommarblomma trädgårdsdesign

Så nu är det officiellt, det här är en superduperbra sommarblomma för krukan. Jag har inte vattnat den sedan i början av juli, den fick alltså bara extravatten under tre veckors tid.... We do do like, eller hur! 
Om du planterar den i rabatten, så är den ett rackarns ogräs förståss!
Men vem behöver inte tips på lite snyggt ogräs här och där:-)


Ha en underbar vecka, önskar er egen
Budget Gardener:-)


PS Jag ska övervintra min bergormrot i krukan och se hur det går.
Återkommer med resultatet i maj då:-)

12 kommentarer:

Lisa sa...

Snyyygggg ! Jag köpte några rosa på rea, men de har minsann inte blivit röda. Det var egentligen den röda sorten jag ville ha, jag gillar sånt som förökar sig villigt :-)
Ha en skön vecka !
Lisa/Lisas trädgård

M/S Design sa...

Gillar ormroten men min har nog inte blommat lika länge.
En som blommat massor hela sommaren är nävan Rosanne inte en enda paus har den tagit.
Mariana

Anjas Hill sa...

Hejsan.
Jovars! Visst behövs det tips lite av alla di sorter, ogräs brukar jag klara att odla utan tips....och ibland riktigt snyggt dito så som tex kirsch....typ.

Nu får du hjälpa mig att välja kategori i Trädgårdsbloggar. Jag tycker att jag har lite drag av allt.
Denna mångfaldstanke som inte låter sig slungas i ett fack./Anja

Tina (http://blogg.skanskabyggvaror.se) sa...

Älskar höstens färger. Tack för vackra bilder!

Susie på Stjärnarve... sa...

Härlig bergomrot! Jag har två olika sorter, men inte just den - ska dock införskaffas!

Aquilejans sa...

Jättefin!
Mvh Malena

Louise sa...

Snyggt! Vore kanske något för mig som tycker det är jobbigt med det eviga vattnandet av alla krukor!

kram louise

Spirande grönt - sa...

Do like vackra ogräs:)

Du som gillar vilt och vackert, jag lottar ut ett litet gäng botaniska tulpaner!

kram Rebecca

Anna-Maria sa...

Jag har länge varit sugen på ormrot men inte "vågat" plantera den pga invasionsrisken...men i kruka låter inte dumt du!

Sabelhagens Olivlund sa...

Den väckte ett riktigt habegär! Så söt. Tack för tipset.
Kram Maria

Staudefeen sa...

Ja, den er rigtig fin - let og yndefuld :-)

Anonym sa...

Hej!
Du har en fin blogg. Hittade den genom Maritha Thoren-Svenssons blogg "Trädgårdspassion och Detta Livet". Jag älskar trädgård. Förslag på en långblommare som är röd har jag. Det är alunroten, grundformen tror jag att det är, grönt, tätt bladverk och spiror med röda blommor som blommar hela sommaren långt in på hösten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...