Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

onsdag 30 november 2011

Schhhh... kan man få be om...

..största-möjliga-tysssstnad...

o o o

Styling pågår för fullt här hemma på trappen, och man kan nästan skära genom den förtätade stämningen av djup koncentration, uppgivna suckar och visuellt lidande från min sida... "Men shit, hur svårt kan det va... Varför varför varför ser det så enkelt ut hos andra??"

o o o

Ni som känner mig sen länge har koll på att jag knappt kan göra samplanteringar i krukor, än mindre styla i trädgården. De bilder ni får se är ju såklart tagna om något oförhappandes blev bra:-) Men sådär genomtänkt ser det ju oftast inte ut... om det nu var någon som trodde det;-)) Det blir som det blir, ibland blir det bra - ibland inte.


Jag prövade att lägga ut lite prylar i naturfärger, som t ex  min kära cowboyhatt. Och ett kikarfordral... bara sånt som alla väl har på sin trapp..;-)
Det är fortfarande brunt som gäller här! Brunt och svart kanske... Jag hämtade den tvåfärgade klövern som glatt mig hela sommarn (vilken bra krukväxt!!!)


Jag bar ut den svarta gummikorgen, fyllde den med kottar. Hämtade en svart lykta och kände att jag kanske var på gång med nåt bra... hmmm, det här får ligga till sig till imorrn tror jag..
En växt per kruka, det är min melodi. Och har jag många krukor sätter jag samma sorts växt i alla:-)
Nu satte jag granar i mina bruna lerkrus, det blev jättesnyggt. Imorrn ska jag se om jag kan pynta granarna med vita smällebär som lyser så fint i mörkret runt hörnet här.
   

Murgrönan som jag planterade i somras hänger med än. Nu har den flyttat upp på verandan (bron) direkt utanför dörrn, som ligger under balkongen.
I förrgår köpte jag flera trasmattor, bl a den här mattan. I love love love it! Färgerna är sådär urblekta och milda. Tur för mig att någon inte insåg värdet av sina hemmavävda mattor!

o o o


Nähä, nu är det dinnertajm,
jag får fortsätta imorrn!
Vad har ni för er i mörkret? För visst är det kusligt lite dagsljus nuförtiden?


PS Hej nya läsare och följare, så kul att ni hittar hit!


14 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vad fint! Brunt och svart... hatt och kikarfodral ja udda är det allt. Men fint! Gillar också trasmattan och gummikorgen... Kram/ Pia

Anette sa...

Hej!
Det var en fin matta du fått tag i. Jag har trasmattor som min mammas mormor, mamma och jag vävt. Vad gör man när man inte vill ha dem längre? Jag får helt enkelt lägga dem i ett förråd för jag kan bara inte göra mig av med dem. Tänk om något av barnbarnen vill ha en gång i framtiden? Det blir ju sex generationer!
Kram Anette

Susie på Stjärnarve... sa...

Kul att det finns fler som mig som inte har det så lätt att få till stylingen vid ingången!
Har ju istället ägnat mig åt att kånka omkring stora tunga skrivbord och skåp, men nu är det värsta på plats så idag lyckades jag flytta 2 smala krukor (alltså lyfta upp krukorna från marken till en hylla ovanför). Dessa tänkte jag sen fylla med lite granris, men jag har alltså inte "kommit så långt" ännu!!

rosenälvorna sa...

Hej, tvivlar inte en sekund på att ditt trappprojekt kommer bli ursnyggt:) Christina

barbrok sa...

Håller med: Alldeles för lite dagsljus! Sommartid hade ju varit bättre så det inte var mörkt kl 3 i alla fall....

Anonym sa...

Åh vad kul att du skriver smällebär - jag anar ett skånskt påbrå?! Som utflyttad skånska till Östergötland kan jag ibland sakna sådana skånska uttryck. Här vet ju ingen vad hyllebär är!!

Ha det bra!
Åsa

Lyckans lilla hus sa...

Hihi,jag ler igenkännande åt din inledning... Det där med att få det naturligt stylat ut, hm. Men du det blir fint!
Dagsljus lider vi brist på, ja...men snart,snart vänder det igen. Bara helgerna är över går det åt "rätt" håll. jippie!!//kRAM Marie

karina sa...

Hejsan!
Det där med pynt på trappen är inte helt lätt, så det får bli samplantering i en hink här. Ha det gott, Karina.

Annelie Connolly sa...

Jamen Hillevi, jag vet PRECIS vad du pratar om.
Jag ser ofta arrangemang som ser så naturliga och enkla ut och tror att jag kan göra likadant.
Men det blir aldrig, eller sällan bra.
Köpte idag lite grejor som jag tänkte arrangera lite stajligt på en silverbricka, men redan nu, innan jag börjat, känner jag på mig att jag inte kommer att bli nöjd. Gaaahhh!!!
Men, visst är väl din bricka med lykta och krukor fin?
Det gick ju bra!

Många kramar,

Annelie

Anonym sa...

Det ser jättefint ut på trappen tycker jag! Själv har jag ingen riktig trapp ännu, första året i huset är det lastpall som gäller... Inte så lätt att få till julkänslan där! Samlar inspiration till nästa jul istället :-)
Kram Susanne

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.

Jahaja... fler som känner igen sig ser jag:-) Tack för tilltron till att det ska bli bra det här!

Tan Anette: Ja, du måste spara på dina mattor, det vore ett helgerån att ge bort dem till andra än släkten!

Åsa: Men nu förstår jag inte... heter det inte smällebär och hyllebär?.. ;-)

Susanne: Inte lätt med den trappan att utgå ifrån, mén kanske vore lite gamla härliga trasmattor en grej för den med?

Sabelhagens Olivlund sa...

Spännande att få följa dina funderingar kring stylingen av trappan. Inte är det helt lätt att få till det.
Ser fram emot fortsättningen!
Ha det gott!

Godastunder-tokigaidéer sa...

Gud vad jag önskar att jag hade en trappa att styla och göra snygg. Du gör att super bra jobb varför ska man ah som alla andra, man sa göra sitt eget.

kram Anna

Anna-Maria sa...

Du har gjort jättefint, var inte så kritisk! ;-) Jag har inte heller ngn trappa att dekorera och jag tycker att det är så fint hos dom som kan ha ett bord utanför dörren med diverse saker på...ljus,krukor osv i ögonhöjd!Här stormar det som tusan så nu håller man i sig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...