Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

onsdag 18 januari 2012

Trädkoja sedd med andras ögon

Tänk vad glad man blir när man emellanåt får syn på något som både är bekant och samtidigt bjuder på något överraskande annorlunda, en ny dimension. Att se på gamla saker genom andras ögon... Idag hittade jag dessa bilder härifrån, när jag letade efter inspiration för ett barnvänligt woodland.

Nästan inget är så romantiskt som en ruff miljö, pimpad med tunt vitt tyg, lite stearinljus och spröjsade fönster. Den tuffa, eller som i det här fallet helt obarkade ytan gör sig perfekt till det skira tyget.

Egentligen vet jag inte varför jag blir så förvånad över hur fint det var ihop, det är ju manligt/kvinnligt, yin/yang, ljust/mörkt, hårt/mjukt. Ja förmodligen finns alla elementen i Feng Shui med här:-)


Men, hallåååå.... Vad är nu detta?
Ett glasbord(!?) Scraaatchh.....
Jag riktigt hörde hur "skivan" i mitt huvud liksom "repades" högljutt när jag kom till den undre bilden.
Jag har själv glasbord, men har alltid ställt mig frågande. Vårt glas-soffbord har varit på väg ut länge, men det stupar alltid på att det helt enkelt inte finns bättre alternativ formmässigt (en slags njurform) om man enkelt vill ta sig i och ur soffan när flera sitter där. Så då får det vara.


Som vanligt nu på våren kommer olika problemområden fram i ljuset, 
vare sig man vill eller inte.
Jag gissar att det är lite så hos er också....

Ha det gott alla Trädkoje Lovers!


*     *



PS Hejhej, och  varmt välkommen säger jag till ännu en Följare (nygammal känning:-).




18 kommentarer:

Lotta sa...

Åååh, tänk att ha en sån koja att sova i en varm, klar sommarnatt!

Villa Ryttarängen sa...

Underbart. Trädkojor borde alla barn få ha och tänk att kunna sova i en. Kanske vore något för tånårsföräldrar också jag har sovit hela sommaren ute i husvagnen för att få lugn och ro. Kram Pia

Trädgården på Höjden... sa...

Fler trädkojor till folket säger jag bara!!!

Hälsar Åsa

Berit sa...

så fin trädkoja men jag håller med dig glasbordet går bort:)
Ha en underbar dag!!

Ingrid sa...

Ja, en så mysig och ombonat koja kunde man ju absolut flyttat in i. Åtminstone under några varma sommarnätter!
Tack för mysiga bilder att drömma sig bort i!
Ingrid

rosenälvorna sa...

Hej! Åh, vilken underbar koja, skulle gärna ha em sån i min ägo:) Christina

Helén sa...

Ojojoj, vilken koja. En sån skulle jag vilja ha :) //Helen

Hélena sa...

Vackert! Bra att komma ihåg tills sonen blir äldre :-)
Ha det bäst!
Hélena

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Hillevi,

Så coola hus du hittar. Ett eget krypin vore ju inte helt fel :)

Kram Sanna

Ester sa...

Ljuvligt! Fast jag kan inte låta bli att fundera över var folk gör av alla textilier när det regnar, eller på vintern... De måste liksom ha mer förvarings yta än oss andra... Men vackert är det!
Kram Ester

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En sån där koja skulle jag vilja ha ute i Värmländska buschen, vilket ställe! Och väldigt vackert när rått möter romantiskt.
Kramar
AnnaMaria

Marie Lithén sa...

Mmmm kojor och kontraster är grejer det:)
men... vad är det för fel på glasbord.... mitt skrivbord... oj

Linda sa...

Jeg vil ha!!! Herlig. Jeg har et tre... eller en stor forgrenet ask... der kunne den ha vært, sukk:)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilken mysig koja, det kliar och bultar i mitt snickarehjärta direkt. YES, hade samma tanke när jag scrollade till sista bilden, glasbordet ska bort där. Usch.
Ha en fin dag, Petra B.

Stein sa...

Lekkert! En får virkelig lyst å overnatte i en sånn koja! :-)
Jeg kunne jo gjerne tenke meg en sånn en som "skrivestue" på varme sommerdager :-)
Ha en fortsatt rikig fin "vår"..(?) :-D

The Intercontinental Gardener sa...

hahhaaa... tycker precis likadant om glasbordet... what the h**k? vill ha en träkoja...

Linda sa...

Visste dette innlegget til min sønn på ni år. Det var nesten dårlig gjort, han fikk helt stjerner i øynene:) SÅ kanskje til våren så kan vi få til noe oppe i asken:)

Unknown sa...

underbar trädkoja!! skulle ha precis rätta platsen för den, månne jag skulle få den gjord om jag började i vår!!!??
kram
susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...