Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

söndag 18 mars 2012

Blått - snart ute igen... Eller?

I början påveckan  när jag var "på stan" så såg jag kläder i den här (i mina ögon) ganska uttjatade blå färgen... Och det som börjar som modefärg kläder brukar snart sprida sig över till trädgården.
Hmmmm.... vad tror vi? Blir blått samma stora trend för trädgården igen eller blir det bara ett litet sidostick? Eller inte nåt alls?



Själv är jag mest inne på lila, orange, vitt, mossgrönt och äppleljusgrönt till mina grunkor och kannor. Och det är samma färger i rabatterna sedan länge...
Men man kanske är heeelt ute nu då?... - Tsss...;-)

Jag gillar blått också, men jag är fortfarande lite trött på den där kornblå färgen efter den förra neverending megatrenden som bara pågick o pågick... Jag tror den började tidigt 80-tal, jag minns att jag gick i skolan fortfarande.. Stickade mig en hårig mohairtröja i den färgen. Ni minns väl de "ludna" tröjorna.. med båtringning och axelpuff(!)



Blått e flott...
Men vad är då lila?? eller orange?

Och vad har ni för färger i era tankar inför
all utredning i trädgården i år?? 




Bild härifrån. Pic from.

18 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Vitt/svart/grått ...... åsså lite blått förstås! Min favvofärg. Limefärgade dynor ärvde jag förra året så den färgen får också hänga med. Turkost vinner mer och mer mitt hjärta, så det blir nog lite så´nt också. Men det blir visst inne med rosa i vår/sommar!?
Kram Eva Linnea

Anonym sa...

Här blir det pallkragar i falurött, det får liksom sätta nivån på resten av trädgården tillsammans med det kryddgröna. I och för sig lite lila (favoritfärgen!) om mina Fjärilsbuskar tar sig, hoppas...

Kram Susanne

Anna-Maria sa...

Jag gillar starka färger och är inte speciellt trendig, det blåa som jag har det lär få vara kvar...jag gillar att blanda olika blå nyanser!

Anna Vattenkanna sa...

Haha, jag stickade också en sån där luddtröja i kornblått! Jisses... det var tider det.

I trädgården blir det väl som vanligt mycket grönt och sedan starka accentfärger... typ alla-färger-på-en-gång-temat. Jo, mina azurblå blomman-för-dagen har grott nu så jag ser ju framför mig ett aprikos/azurblått/turkost/vitt sommarrum i carporten. Tjolahopp!

Kram

Lisbeth (countryliv) sa...

Blå er min yndlingsfarve og har altid været, men det er ikke meget ren blåt jeg egentlig ejer. Derimod har jeg masser af turkisblå og petroleumsblå "pletter" i puder og tæpper.
Jeg har masser af blå blomster og snart kommer de første frem nemlig de dejlige Forglemmigej:o)

Lena sa...

Min luddtröja var ceriserosa!

Min trädgård kommer nog gå i svart och vitt. Har köpt gigantiska svarta krukor som jag ska odla i och de blommor jag väljer är vita: pelargoner förstås, rosenskära, lavendel, astilbe, tovsippa, vit luktärt...till det adderar jag med kärleksört, daggkåpa och alla krydd- och grönsaksväxter.

Funderar på att trotsa alla experter och köpa en vit pion och plantera i en stor kruka, vad tror du om det?

Hoppas du haft en härlig dag i solen och värmen!

Kramar

SABINE sa...

HALLO,
DU HAST DAS SCHÖNSTE HÜHNERHAUS AUF DER WELT.........
ALLES LIEBE SABINE

Lövkojan sa...

Hmm, jag är och har i så fall alltid varit ute :) har liksom aldrig haft en blå period, gillar blå blommor och turkost vatten men där stannar det :)
Hos mig blir det i vanlig ordning istället, grönt, rosa, vitt, silver, lila och så något orange-gult som bryter, kram Marie-Louise

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!!
Jag såg dig i den nya tidningen!!! Det är så himla roligt att se bloggsystrarna i alle handa media!!

Visst i världen får du länka "Stilleben-add your link" .)

I min trädgård har jag fortfarande blått vitt och rosa-toner...borde jag börja förnya sig månne ?
Ha det bäst!!

Märit i Mariehem sa...

Gillar blått, men trädgårdsmöblerna har vi linoljemålat i en nyans som heter Köpenhamnsgrön!

Annars gillar jag tydliga färger på blommor och gärna blandat med gröna växter i olika nyanser.

Anna sa...

Hej!

Jag tycker blått är väldigt fint på kläder! Älskar den kornblå färgen! Men i trädgården föredrar jag mildare färger!

Kram

Marie Lithén sa...

gillar blått.. men ännu mer GRÖNT!

Marie Lithén sa...

fast sanningen ligger ju i att det beror på;) allt passar ju inte över allt å visst passar urbra på vissa ställen trender eller ej

Maria sa...

Inte min färg.....men i lite lagom dos är det fint :)

Linda sa...

Jeg liker blått og må alltid ha noen blått, men det gjelder i interiør og hage, ikke i klær... Selv om de tkan bli litt blått der også...
I år blir det enda mer blått ihagen her...

Glycine blanche sa...

C'est magnifique.Bonne semaine...

Villa Ryttarängen sa...

Klart att det kornblåa var fint när det blev inne, jag målade glatt allt här som gick i kornblått. Trädgårdsmöbler, dörrar, garageporten och så blåa vattentunnor till. Nu har det blåa byts mot vitt och grått lite rött men tre stora krukor får vara kvar i det blå. Min luddtröja var röd och en gul... Kram Pia

Lotta sa...

Ooooh, jag hade kornblå mascara! *ryser* Gillar annars blå detaljer men det får gärna vara lite lugnare i min trädgård. Gillar grönt, vitt och pasteller mest. Fast inte på våren och hösten, då ska det spraka! :o)

Kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...