Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 20 mars 2012

Drömmer om ...

Ni vet den där sketchen om Aftonbladet eller Expressen... lite så är det här hos mig. Jag bor i samma hus sedan snart 20 år tillbaks och trivs väldigt bra här. MEN, jag kan inte bygga ett rejält växthus pga byggrätt och grannars önskemål...

Detta har alltid varit ett dilemma för mig, och varje vår är det nästan lite ångestfyllt att tänka sig ännu en säsong utan växthus. På senare år har denna vårångest spätts på med att jag inte kan ha varken höns eller biodling heller... suck.
Idag är det vårdagjämning, och då snöar det lätt och är svinkallt ute förstås - fast på torsdag kommer det värme har jag hört:-)) Och så är ju dagarna lååånga nu, härligt!!




Det här är en av mina favoritbilder. Precis så här skulle det kunna se ut i mitt växthus - om jag nu haft ett...

Jag drömmer vidare. Ha det gott!


PS missa inte morgondagens hönshus,
det är heeelt fnattastiskt:-)



Bild från. Pic from..
Förra årets katalog.


19 kommentarer:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Jag drömmer också att det såg ut så hos mig.
Underbart inspirerande bild.

Kram Anna

Anna Vattenkanna sa...

Det där med växthus... jag drömmer fortfarande. Och så drömmer jag om höns... Växthus är mer realiserbart här hos mig - när eller om jag får tummarna loss.

Kram

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Drömmer likadana drömmar, om växthus och höns! Jättemysig bild.
Ha det gott!

Livsnyderhaven.dk sa...

Hej
Ja vi er mange der drømmer om et væksthus. Spændende blog du har, som jeg vil følge.
Forårshilsner Maria

http://deneksperimenterendehave.blogspot.com/

Berit sa...

härliga drömmar jag hoppas du får och kan förverkliga de en dag!!
Ha en alldeles underbar vårdagjämningsdag!!!

Lotta sa...

Och jag har ett växthus men det ser inte ut som jag vill och så står det på fel ställe. ;o) Aldrig är man nöjd...

Kramar

Vivishagerom sa...

Dette måtte vel ha vært et drømme drivhus!

Virkelig flott. Vil gjerne være med å drømme jeg også.

M/S Design sa...

Har svårt att se att dom kan hindra dej från att ha höns utan tupp och Bin kan dom inte hindra dej från att ha bara du ser till att inte ha inflygningen så det stör grannen.
Ett litet växthus är bättre än inget.
Mariana

Unknown sa...

Så där ser det ut i mitt också....om jag haft ett...

//Camilla

Anonym sa...

Nu kan man ju bygga friggebod/växthus på 15 kvm och de kan ju inte grannarna motsäga sig om man har det typ fyra meter från tomtgräns.

Fast du kanske vill ha ännu större.

Anna Johansson

Järfällabloggaren sa...

Najs växthus! Tror att även själen växer där :)
Ha det gott!

Hélena sa...

Ja, det är klurigt det där! Drömma ska man det tror jag är nyttigt för själen men det är jobbigt att behöva längta efter något som inte går att genomföra. Önskar jag kunde ge dig ett klokt råd men det blir bara klyschigt...Följ din instinkt och magkänsla :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

www.pil-lena.blogspot.com sa...

Att ha en dröm är viktigt för att det sätter fart på skapandet och man får en inre ro.Lösningar åt alla håll utvecklar man så klart.Så fortsätt att drömma.
Lena

karina sa...

Hejsan!
Tänk så olika det är vart man bor för här behövs inget bygglov alls, och det är på gång ett hembygge. Kan man inte ha ett väggväxthus som inte tar så stor plats, bara ett förslag för det är lite synd när man så gärna vill. Ha det gott, Karina.

Villa Ryttarängen sa...

Drömmar kan ju faktiskt slå in, det gjorde min. Ett växthus är en fantastisk plats att vistas i och även ett litet kallväxthus som mitt är suveränt. En byggfläkt och så vips 18 grader där nu och fullt av växtliv. Bygg ett vetja! Krukor som är tomma får inte plats där inne... Kram Pia

Parkvegens Hageglede sa...

Kjempefint bilde, sånt miljø er til å bli glad av...
Endelig fikk vi vårt drivhus, etter to år med naboer som ikke ville godta det. Men "happy ending", en dag løste det seg, så nå dyrker seg planter og koser meg...

Ullevidsdal sa...

Kanske dags att flytta då ;-)

Vi byggde vårt nya hus efter 21 år i vårt gamla som var från 20 talet och med minitomt 600kvm.

Är så glad att vi tog steget, ibland tror jag knappt det är sant att vi bor här och vilka möjligheter jag har att förverkliga mina drömmar om trädgård mm.

Kram Helene

Linda sa...

Jeg har drivhus, og det ser ikke slik ut... Fullt kaos, potter overalt... ikke plass til meg en gang...sukk:) Men jeg drømmer også om en slik stemning i drivhuset:)

Cattis och Eiras Trädgårdsdesign sa...

Ååååh, vad fint! Så vill jag med ha det!
När barnen blivit stora kanske det finns tid för ett växthus! Jag får drömma om det i 15 år till ;-)

Mvh Eira

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...