Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

söndag 23 september 2012

Balkong, balkong på väggen där...

Vanudå - tänker ni kanske?? Penséer?? Nuuu?... Jooo, så här är det:

Förra veckan damp det ner ett kuvert i lådan, som jag först trodde var lite reklam. Kuvertet var skrivet på samma sätt (samma sorts skrivare) som de där massutskicken som brukar komma till mina vuxna tonåringar från allehanda märkliga ställen  - Nattklubbar mm(!)

Normalt sett så slänger jag all reklam utan att ens öppna kuverten, det tar aaaaalldeles för lång tid att ögna igenom allt strunt som man får.... Så  - BORTBORT med det bara! 
Meeeen,  jag öppnade ändå detta kuvert eftersom det faktiskt stod 'Nordiska Trädgårdar' på det i hörnet...:-) 

Och det var ju KUL...! För jag blev inbjuden (igen) att göra en Tävlingsbalkong till nästa års Nordiska Trädgårdar (11-14 april)! Jag har inte kunnat göra någon tidigare år, då det inte funnits tid i vårschemat - Men i år... Hmmm... kanskekanske!

Nu måste jag planera inför  Balkongutställningen på Nordiska Trädgårdar 2013. Vad vill vi se då, tro?



Men då behöver jag er hjälp nu!!
Vad tusingen ska jag ha för tema på Balkongen??

 *

...funderar på LATMANS-Balkongen, kanske någon FÄRGTEMA-Balkong, eller möjligen en överdådig JAKTSLOTTS-Balkong... Tips??


*

Kom med förslag vettja,

Lovelove!



Ytan är ca 2,5 x 4 meter, så det går in rätt mycket ändå...



14 kommentarer:

MyGarden sa...

Grattis. Vad roligt! Jag skulle vilja se en riktigt grön djungelbalkong, med en massa klättrare och ganska stora växter. (Inte små fjuttiga krukor som skall vattnas för jämnan.)
Kram
Ann

Johanna sa...

Jag planerar till balkongen hemma nåt liknande som Ann beskrev, djungelaktigt: ett träd eller vindruvor i hörnet i en vintertålig stor kruka, på andra sidan av pelaren växthushyllan med diverse mindre krukor, på golvet framför pelaren klätterväxt (troligen ärter, lätt och gott), i en lång balkongskruka på golvet gräs åt kattorna och örter i en stor kruka brevid. Tomater skall det också vara, kanske i amplar det här året. :-D

Blir det lite inspiration? Vackert och ätbart om jag får välja. ;-)

Eva Linnea sa...

Förslag till balkongtema : ÄTBART
Det är ju poppis med "gerilla-planteringar" och de är väl ätbara för det mesta, tror jag. Balkong & gerillaplanteringar hör väl i hop på nå´t sätt!? Sen kan ju själva inredningen vara sv/v, romantisk, retro eller så.
Kram från Eva Linnea

Mitt liv som förskollärare sa...

Grattis! Gillar din svarta grind skarpt. balkong Tema om du lyckas med att göra en balkong med minsta möjliga skötsel men som ändå är vacker ja då skulle jag bli glad:)
Ha en härlig början på nya veckan imorgon.
Kram/
Berit

Fru Grep sa...

Jag håller med EL - gör en balkon med en massa ätbart. Det kan bli ganska grönt och frodigt och samtidigt kan man skörda både bär och grönsaker.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Men sååå roligt Hillevi!! Å Grattis till den roliga utmaningen!!! Ja, himmel och pannkaka. Vad ska du göra på din balkong tro :-)) Skönt att det är ett tag dit. Så att du har tid att fundera. Du kommer att tänka ut något skojsigt som andas dig.

Grattis, grattis, grattis girl!!
Kram
Charlotte

Anna-Maria sa...

Jakt-tema! ;-D näe jag vet inte det...men ätbart är ju grejen och kanske kan du få in ngr hönor? Jag som gillar färg slår ett slag för det förstås! Lycka till och grattis!

Villa Ryttarängen sa...

Grattis Hillevi! vad roligt och vilken utmaning. Jag skulle nog göra en stor balkong, en terassbalkong eller tvärtom en minibalkong som har allt. Lycka till! En annan tanke är väderstrecksbalkong. Det ska bli så kul att se resultatet. Kram Pia

Marie Lithén sa...

måste ju bli en trädgårdsdesigner balkong

Lindas trädgårdsblogg sa...

Måste ta mig dit i år, detta vill jag inte missa! Jag skullle nog gjort en skogsbalkong! Skogstjärn och tallbark och mossa och sånt? Men det är nog mitt norrländska arv som spökar! Ska bli kul att se vad du hittar på, gissar att det blir något helt eget! Lycka till!

Veronica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Veronica sa...

Åh vad roligt Hillevi!

Jag förstår att det inte är lätt att hitta ett bra tema. Det första som slog mig var en balkong i norrläge. Jag har själv haft det på den tiden jag inte kunde något om växter och planterade saker som absolut inte blir bra i såna lägen... Skuggträdgård! Woodland på balkongen? Grönt, frodigt och gärna lite vatten som Linda skriver...

Kram och grattis till det prestigefulla uppdraget!

//Veronica

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbart! KUl!! Det måste kännas otroligt uppmuntrande att bli utvald!?
Och du ska absolut inte göra något som är "inne" just nu, du måste ju visa att du har en helt egen stil - och att det är du som sätter trender, inte följer dom!
Alltså är jag benägen att hålla med damerna ovan om det här med "skuggbalkong" och/eller "skogsbalkong", det låter väldigt annorlunda och mycket spännande!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Eller en balkong som speglar den naturtypen just du tilltalas av, sommaräng, fjällhed, skärgårdsö eller vad det kan vara :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...