Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

onsdag 3 april 2013

Inspirerande balkonger i "Årets Balkong"


Nu så - Nu blir det Utlottning/Tävling av pillett till Nordiska Trädgårdar 11-14 april. Dragning om tre dagar, alltså på lördag den 6:e

Att göra för dig:
Skriv en kommentar där du ger ditt allraste bästaste tips på något som har med Balkonglivet att göra.
Var kreativ, och tänk på att allt som är självklart för dig - kan vara bästa tipset till någon som "Inte får ihop det"...! Tänk balkongodling, balkongmys, balkongmatplats, effektivt yt-utnyttjande... mm... mm.

OBS... På lördag drar jag två som vinner varsin pillett, och då måste jag komma i kontakt med vinnarna senast på söndag för att hinna posta... nästa vecka måste jag jobba hårt med förberedelser till Min Balkong..:-) 





*****

Här följer text som är klippt ur ett nyhetsbrev från Nordiska angående Balkongbidragen:
Tycker du det är svårt att inreda din balkong och samtidigt ha plats för växter och örter? På mässan får du massor av inspiration. 14 kreatörer tolkar mässans tema ”Växtkraft” i årets balkongutställning. Här bjuds bland annat på lekfull växtkraft för barn, en renässansfest och Kraftkällan - en plats att hämta energi.
I år tävlar inte mindre än 14 deltagare om priset ”Bästa balkong” på mässan. En jury bedömer balkongerna där huvudkriteriet är att ytan upplevs som just en balkong. Juryn tittar också på kreativitet och inspiration. Förutom jurypriset kan mässans besökare rösta på sin favoritbalkong. Jurypriset delas ut torsdagen den 11 april och besökarnas val tillkännages söndagen den 14 april.


Kulturträdgården Elisabeth Svalin Gunnarsson:  Det är serverat!

Kreatörer: Elisabeth Svalin Gunnarsson och Karin Svenson Hasslerås.
Beskrivning: Ätbart och njutbart från mingel till dessert. Ett vilorum med tilltugg som stimulerar både ögon och gom.
Sponsorer: Lindesbergskrukan, KULLAGÅRDEN svets & smide
Monternummer: A36:30

Viola TrArk Lena Bergene: Vem bor här?

Beskrivning:
 Här bor jag. Jag gillar växter och att odla upp dem från början för att se hur stora de kan bli! Under tiden de växer gör jag annat. Jag är kreativ och gör vad jag kan utav det jag redan har. Om jag saknar något så köper jag det jag behöver begagnat eller hittar det i ladan. Min katt gillar också blommor. Inspiration samlar jag på mig från hela världen, resor, foton, målningar osv. Jag älskar växter men satsar mer på att njuta stunden bland dem än att skapa den perfekta platsen till utseendet. Det får gärna vara lite stökigt, en röra om man så vill men det är i röran som ordningen finns. Titta runt så ser du den också. Här sitter jag på min favoritplats, i pappas röda stol och funderar kring livets underfundigheter. Undrar hur hög den där solrosen kommer att bli i år egentligen. Allt borde i och för sig bli bättre med tanke på förra årets växtsäsong… jaja.
Sponsorer: -
Monternummer:
 A36:31

STOCKSUND Garden Design: In My Green Zone

Beskrivning:
  Jag har inspirerats av den kraft jag får från naturen.
En liten koja i skogen bakom ladan var min favoritplats som barn. Där tillbringade jag många fantasifulla och kreativa stunder tillsammans med lillebror - och våra tjocka katter var motvilligt "de busiga barnen". Min barndom i skogslandskapet har påverkat mig mycket och jag brukar beskriva mig som att "jag står med båda fötterna tryggt i mossan...".
I mitt yrke har jag ett avslappnat förhållningssätt till begreppet "trädgård", där normen har blivit ensidig och ofta lite ängslig. Ordet "trädgård" är fortfarande synonymt med "gräsmatta med raka häckar" för många människor.
Mitt bidrag är en hyllning till  våra gröna omgivningar, den orörda naturen,  som påverkar oss på så många plan. Jag vill inspirera och uppgradera naturen till en trädgårdsform som är möjlig även på en balkong, också på en mörk eller blåsig norrbalkong.
Grönt är inte bara skönt utan livsviktigt – både för magen och för vårt välmående. Jag har försökt skapa en odlingsbalkong där du kan känna närhet till trädgårdens ursprung – Moder Natur.
Sponsorer: Cranberry Corner Inredning, Konstgräsexperten, Garden Flow Shop
Monternummer: A36:32

Uterummets Trädgård Linda Schilén: Trigga alla sinnen
Beskrivning:
 Alla bär vi på en mullrande kreativ växtkraft som bara väntar på att få komma ut om våren! Med min balkong vill jag slå ett slag för den kraften, en växtkraft som triggar alla sinnen. När kreativiteten tar tag finns inga gränser, allt är möjligt, allt är lustfyllt! Så odla och dräll jord på matbordet, höj musiken på radion, så fröer som blir till vackra vildblommor, plocka sedan fram staffliet och måla av dem eller hoppa upp på gungan och känn hur håret och hur tankarna flyger. Odla i stort som smått, i bildäck och kapsyler, bara du odlar! Och kom ihåg ”Gardening is cheaper than therapy, and you get tomatoes, som någon sa.
Sponsorer: Blomsterlandet, Trädgårdsbyggarna Nacka, Råsunda Varuhus
Monternummer: A36:33

Torvan Trädgård: Växtentusiastens lilla torva
Beskrivning: Här finns inspiration för dig som brinner för odling. Kanske har du hittat en ny fullständigt uppslukande hobby, eller kanske är du en entusiast som av någon anledning måste lämna din gamla trädgård.
Utnyttja din balkong för att skapa en trädgård på en liten yta, eller ta med dig din trädgård till ditt nya hem! Här på torvan är arbetet och pysslandet med växterna det huvudsakliga och det som står för avkoppling och vila för kropp och själ.
Sponsorer: Kullagården Svets &Smide
Monternummer: A36:34

Uppdrag Trädgård: 1 balkong o. kök

Beskrivning:
 Välkommen till dessa välplanerade 10 m² med underbar utsikt.
Lugnt och vackert beläget i trivsamt område. Öppen planlösning. Självdrag. Köket centralt placerat med en armslängd avstånd till angränsande hall, badrum, sovrum och arbetsyta. Enorma odlingsmöjligheter i söderläge. Här kan du skörda dina grönsaker och samtidigt njuta av blomsterprakt ifrån samtliga rum. Kommunalt regnvatten och avlopp anslutet. Enklare hygienfaciliteter. Kallhyra. Takhöjd 2,5 m. Stabil förening med god ekonomi. Visning den 11-14 april. Föranmälan till mäklaren. Välkommen!
Sponsorer: ICA Bengtssons, Strängnäs. Gustafslund Handelsträdgård AB, Eskilstuna.
Monternummer: A36:35

Trädgårdsinteriör Gävle AB: Plats att växa
Beskrivning: Trädgårdsinteriör välkomnar dig att stanna upp en stund och finna inspiration till ny växtkraft! Här vill vi låta alla sinnen ta del. Låt varje litet utrymme vara en plats för växter att gro och idéer och kreativitet att spira. När jordiga händer behöver en paus, slå dig ner och låt blicken vila på vattnet medans dina tankar får ro till tonerna av naturens musik - här finns plats att växa!
Sponsorer: Hans Andersson Recycling AB, Plantagen, Sörby Handelsträdgård, Bee Urban, Alderholmens Svets och Service, , Garden Glory, Stikkan Design, KG Design, Colorama Gävle, Garden Aquatica
Monternummer: A36:36

Monika Langlet: Kolonistens längtan
Beskrivning: Balkongen är kolonistens längtan till vår och sommar. Den är full med förkultiverade växter som jag sätter i hinkar och burkar – perfekta att frakta i.
Sponsorer: Koloniträdgårdsförbundet
Monternummer:  A38:30

Janrik & CO AB: Kraftkällan

Beskrivning:
 Balkongen för dig som älskar att odla och som njuter av att se hur det spirar. Balkongen för dig som söker lugn och ro vissa dagar och brinner av odlingslusta andra. För dig som tycker att köksväxter är bland det vackraste som finns och njuter av att skörda nyttigt från egen odling.
Här finns rum för allt. Pyssel och vila. En plats att hämta kraft och energi från helt enkelt
Kraftkällan – en flexibel köksträdgård
Odlingsskåp finns i olika typer, från enkla ställningar med plast till fina odlingsskåp i glas. Egen design.
Odlingslådor på hjul underlättar pysslandet. Egen design.
En arbetshörna med brädor på väggen utnyttjar höjden.
Hylla i framkant är staplad och kan flyttas efter behov. Metallådorna från Granit.
Trappstegshyllan är perfekt för mycket odling på liten yta. Egen design.
Krukan Hexagon tillverkas av återvunnen aluminium. Från Byarums Bruk.
En tidlös skönhet. Formgiven av Signe Persson-Melin.
Stolar och tunnor från IKEA.
Lampan Droppen från Zero av Thomas Sandell
Monternummer: A38:31

Johanna och Maja Strand Design: Lekfull Växtkraft

Beskrivning: 
Vi vill skapa ett rum för barnen, barnens balkong. Här vill vi ge barnen möjlighet att få leka, fantisera, utforska och lära om odling samt trädgårdens växtkraft och dess mångsidiga och färgstarka personlighet.
Sponsorer: Bergh Fabrics, Designalamp, Rusta, Åry Trays
Monternummer: A38:33

Trädgårdsturisten och Pomeranshuset: Kardinalens fest i renässansträdgården

Beskrivning:
 Vi drömmer oss tillbaka i  trädgårdshistorien och försöker återskapa stämningen av en grönskande renässans-fest på en balkong i Stockholm. Vattnet porlar i grönskan, fåglarna kvittrar och maten är framdukad på det rustika stenbordet. Musik hörs från en av trädgårdens terrasser.
 ”Det är sent på eftermiddagen. Siestan är över och kardinalens gäster tar en promenad i trädgården. Det är fortfarande hett men fontänerna skickar i väg svalkande vindpuffar. Värden förbereder en middagsbjudning i det fria. I stenbordets vattenränna ligger vin på kylning och kökspersonalen balanserar fat som dignar av italienska läckerheter; fasan med fyllning av granatäpplen, kronärtskockor och oliver av alla de slag.
Så kan man kanske föreställa sig det ljuva livet en het sommardag i mitten av 1500-talet. Den unge kardinalen Giovanni Francesco Gambara har gäster på besök på sin lantegendom i Bagnaia norr om Rom, strax öster om Viterbo. Gambara var en kultiverad man som älskade naturen och trädgården var helt enligt tidens mode. Trädgården skulle förverkliga drömmen om antikens trädgårdar som en plats för fester, cermonier och skådespel.”
Ur boken Italienska trädgårdar, kapitel om Villa Lante, av Ann Larås
Sponsorer: Greenworks, Essunga plantskola, Betongparkett
Monternummer: A38:34

Ulrika Sommar: Ett rum att växa i 
Beskrivning: Funktionellt inredd yta för att leva och njuta. Min balkong är nordiskt blond och funktionellt inredd.
Jag ser människan som lever här som en modern, praktisk, livsnjutare med många järn i elden och stort socialt umgänge. Med glädje använder hon sin balkong för att njuta och odla sig själv, såväl som sina vänner och de växter hon valt för att det gör henne gott.
Odlingen sker enkelt och vackert uppåt väggarna, och så småningom kommer det att bildas ett grönt rum. Spaljéer av enkla lärkribbor som stöd för passionsfruktens klängande rankor och murgröna som är vackert grön året runt. Ett litet doftandeträd i kruka och en örtagård i bordet får också plats.
Inredningen består av platsbyggda bänkar, (en som drivbänk med plexiglas i locket) som både rymmer förvaring och plantering. En flyttbar ”persienn” av ribbat lärkträ som skydd för insyn, sol och vind.
Bordsskivan hänger i krokar från taket och har en infälld låda för kryddväxter. Vågar du, och krokarna i taket håller, kan du sova här en varm natt, vaggad av vinden. Eller kroka av bordet och lägg dig på din sköna gräsmatta och gör några solhälsningar som livsbejakelse.
En skötselfri trädgård kan man kalla den, då den har inbyggd bevattning, smart förvaring, hängande bordsskiva, odling uppåt väggarna med bra jorddjup, belyst av infälld LED belysning och en konstgräsmatta att spreta med tårna i.
Här skulle jag trivas.
Sponsorer: -
Monternummer:
 A38:35

Reese Handelsträdgård: Compact Garden
Beskrivning: Vår balkong är ett ställe ”att vara på”. Här finns ro och vila efter en dag på jobbet. Du kan ta en god kopp kaffe eller äta middag med grönt från din egen balkongodling. Du kan tillgodose ditt behov att stoppa fingrarna i jorden, så och plantera i din lilla trädgård.
Sponsorer: Mr Fredrik, Möbler och ting
Monternummer: A38:36

Svenska Moderådet: BLACK and WHITE

Beskrivning:
 En modern balkong där färgerna svart och vitt är i fokus.
Petunia i färgen svart samplanteras med vita blomster och silverfärgade blad för en effektfull  kontrastverkan.
Sponsorer: Black and White är ett samverkansprojekt mellan Svenska Moderådet och Mäster Grön, som står för växtmaterialet.
SMD Design sponsrar med trädgårdsmöbler och tyget Sofiero är ett mönster från sextiotalet i nytryck som tagits fram tillsammans med  Rydboholms Textil.
Monternummer: A38:37

21 kommentarer:

Helena sa...

Mitt bästa tips för balkongodlare är trumvirvel......mera trumvirvlar ;)
Håll i dig nu!!!
ORMET!
För att slippa fågelskit kan man lägga en plastorm på bordet eller nån stol eller varför inte på räcket.
Funkar kanoners vettu :D
KRAAAAM!

Helens trädgård sa...

Många olika men spännande teman på årets balkongutställning.
Ska bli kul att se dom alla :=)

Är inte med och tävlar om en biljett.

Trevlig kväll!

Malin Svensson sa...

Hej!

Jag skulle vilja ha en lagom stor kruka med ett lagom stort träds lövverk som ett tak eller paraply så solstrålarna får sippra in. En skön stol med puffig dyna att koppla av i och smala avlånga krukor som insynsskydd, doftandes av egenodlade kryddväxter. En låda med strandsand att sätta ner fötterna i och frön så fåglarna kan kvittra. Det skulle jag vilja ha.

Tack!

Vänlig hälsning, Malin

Pia Gustafsson sa...

Jag vill tävla om en biljett så mitt bästa tips är: Stora krukor eller kärl för odling av sallad, örter, tomater och annat smått och gott.Gör en plats för vila och återhämtning, en där man kan sitta och äta. Fina och glada färger som förstärker sommaren. Kraaam pia

Acchleja-Carro sa...

Mitt bästa tips är att blanda in nyttoväxter (typ örter och sallad) bland blommorna i balkonglådor och krukor. Dubbel funktion och så blir det inte så tomt när man skördar. =)
Ha det fint! /Caroline

Anonym sa...

Ja du... nåt vettigt balkongtips det får dy då inte utav mig! Jag har haft balkong EN gång i mitt liv och den var katastrofal! Den var byggd som ett trädäck dvs. grannen inunder kunde glo rakt upp under kjolen på en (nu har jag ju iofs inte kjol men ändå) Så den balkongen anv. ytters sparsamt under vårt år där / Kramelikram gittan som vill ha markkänning ;)

Kakan sa...

Mitt bästa balkongtips är spaljéer med slingriga växter i balkonglådor under istället för tråkiga insynsskydd på balkongens sidor. Jag har hittills odlat sockerärter, rosenbönor och krasse. Supermysigt!

Camilla, Galen i grönt sa...

Trevligt med pillett-utlottning! Mitt bästa tips att använda stora och djupa krukor som inte torkar ut så fort och inte heller ger grannen vattenkanna-arm. Krukorna fylls med frodiga hostor i modell XL för skuggigt läge och med höga goluktande luktärtor i ett mer soligt läge.
Ha det!

Sofia sa...

Jag har aldrig haft balkong men brukar drömma om att inreda en när jag tittar uppför husfasaderna! Mitt tips har jag på förstukvisten precis utanför dörren en av mina balkonglådor fyller jag med plocksallad och ruccola och får på det viset lärr några frächa blad på varje frukostmacka!
Håller tummarna hårt, hårt, hårt!

Marie Lithén sa...

Så nyfiken jag är! Saknar dig, hoppas vi ses på mässan eller någon festlighet intill:) kram

Asiankitten Mjau sa...

Jag ger ofta tips till vänner och bekanta! Även i jobbet är det vanligt att komma med förslag och kreativa lösningar!
Jag brukar tipsa om ätbart och vackert i härlig kombo. Spalje med högväxta ärtor och bönor i härliga färger, varför inte lila? :) kanske en gurka får vara med och samsas om spalje utrymmet eller får den slingra runt balkongräcket tillsammans med en skingerkrasse som kan få pryda sommarens sallader med sina blommor?
Använd balkonglådorna till kryddörter som kräver lute vatten för att slippa vattnaihjäl sig heta sommardagar och varva dem med nåhra smultronplantor. Odla tomat i ampel och sallat i krukor i skuggan av balkongräcket, det finns ju så många vackra sorter! Glöm inte en bekväm sittplats att mysa i! Strunta i vad andra tycker och fyll din balkong med dina favoriter! <3

Malin - I min trädgård sa...

Åh vad jag längtar till mässan nu! Första gången vi åker dit och jag har stora förväntningar (barnvakt fixad, så nu blir det trädgårdsinspiration och kvalitetstid med maken på samma gång!).

Mitt bästa tips är iallafall STORA krukor på bakongen fyllda med vanliga perenner och buskar. Tex rododendron, funkia, gräs. Sedan tycker jag man ska sikta mot himlen - alltså använda sig av vackra klematis på växtstöd som får skapa en skön ombonad känsla.

Det var mitt tips! Nu håller jag tummarna... :-)

Anna-Maria sa...

Spalje' för att få lite insynsskydd mot grannar/vinden och så klätterväxter i den! Olika krasse eller blomman för dagen har funkat. Jag gillar om färgerna går "ton-i-ton" så upplevs det mindre rörigt på så liten yta också (tex blå-lila)!
Ha det bra, kanske vi ses nästa vecka?

Cilla sa...

Vill inte tävla om någon biljett, eftersom jag inte kan ta mig till Stockholm. Men det är ju bra att ändå kunna få ett urplock av mässan hos dig!
Tack!
Cilla♥

Anna-Carin Carnebro sa...

Hej! Min mamma kommer upp från Göteborg nästa helg och vi har tänkt på att kanske gå på just den mässan, så jag vill gärna var med och tävla om biljett! Mamma har en fantastisk trädgård, medan jag har en ganska reguljär balkong. Kanske lite större än genomsnittet med sina 6 kvadratmeter och rektangulära form, men jag har bott på många ställen där man inte har lika stor tur med balkongerna. Så balkonginredning kan vara trixigt, minst sagt. På min balkong har jag lagt trägolv av rutor, men tagit bort en ruta och lagt sjösten i hålet istället. Lite strandkänsla, och fint ihop med ler- och zinkkrukor.

Mitt bästa tips är att fundera på om man kan använda en soffa istället för de traditionella stolarna. Det tar oftast inte så mycket mer plats. Själv har jag en liten soffa i vit rotting som Ikea sålde tidigare, och där får man plats minst två. I ensamt majestät kan man halvligga helt ljuvligt medan solen gassar, vinden susar och humlorna surrar i balkongplanteringarna. Det ger mer mys med en soffa helt enkelt!

Man byter lätt tema efter säsong genom att byta kuddar och filtar, och kan njuta långt in på hösten. Kombinera färgerna på kuddarna med matchande blommor och växter i balkonglådorna, tänk gärna i höjd vid samplantering så att man får flera nivåer på växterna. Då ser det ännu frodigare ut. Någon hängande, någon låg växt, någon mellanhög och någon hög växt i vackra färger och gärna med nytta också, som ovan kommentatorer skrivit.

Men allra bästa tipset är kanske: se till att vara på balkongen och njuta!

EvaLinnea sa...

Någonting att äta,
någonting att dricka.
någonstans att sitta,
någonstans att ligga,
någonting att titta på,
någonting att njuta av,
någonting att lukta på,
någonting eldigt,
någonting mjukt,
någonting att lyssna på
och
någonting att fundera på,
det är mina enkla små tips till en trevlig & personlig balkong .
/EvaLinnea

Vinterhagen sa...

Vill väldigt gärna vinna dessa biljetter så jag kan bjuda med min kära mamma på mässan!
Just nu är jag och maken inte balkongägare men vi planerar att bygga balkong detta år på gaveln ut från vårt vardagsrum, det är en gavel med utsikt mot skogen i väster. Den ska inredas till njutning för alla sinnen. För smaksinnet ska där finnas balkonlådor med ampeljordgubbar som vi kan mumsa på, för doftsinnet har vi två underbara honungsrosor som växer nedanför balkongen som sedan även kommer kunna slingra sig upp till balkongen, för hörseln har vi näktergalens sång, för känseln sköna vilstolar med mjuka filtar om det är lite kyligt och för synen solens nedgång bakom skogen. En plats för avkoppling och lugn och ro!
Kram! Johanna

ztefi@hotmail.com sa...

jag har bott med balkonger i olika storlekar, testat det mesta! =) att lägga ut en matta tex fuskgräs eller trägolv på balkonggolvet ger en mer ombonad känsla, det är nästan a och o för grunden! sen att se till man har massor av växter runt kanterna så det skapar en oas, tex med spaljeer och krukor. använda ganska låga möbler så blir det mysigare! lyktor, filtar, kuddar, gärna knalliga färger, voila så har man världens mysrum!

Anonym sa...

Det finns så mycket mer än traditionella sommar blommor! Lökväxter på våren och även mindre träd och buskar kan planteras i stora krukor. Finns det något ljuvligare än tex blommande prydnadskörsbär eller magnolia på våren, kanske en torktålig oliv under sommaren eller en rödfärgad japansk lönn i höstskrud?
Hälsningar Susanne

Jessica sa...

Hejsan!

Mitt bästa balkontips är att försöka att få med allt du gillar på en liten yta. Dofter, färger och inredning :)

Med vänlig hälsning Jessica

jippie24@hotmail.com

Anonym sa...

Solmogna tomater i en stor murarhink ryms alltid i ett hörn av balkongen.
Micke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...