Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 18 juni 2010

Ormbunkar - trädgårdens filosofer

Jag fick en fråga igår om jag kunde hjälpa till att artbestämma en ormbunke på en bild... easy-peasy säger jag då - OrmbunksLover som jag är...
Så Lotta, nu tror jag att du strax kan gissa vad du har för något... :-)

Grön - grafisk - högflygande - lättskött.
Ormbunken är trädgårdens Rolls Royce...
gamla stofiler... som funkar överallt!
Och den vackraste av dem alla är strutbräknet - matteuccia struthiopteris.
ormbunke skillnad träjon strutbräken woodland
Strutbräken är ljust gröna och har gröna, glatta "stjälkar" Den rullar upp sig oerhört smalt och elegant på våren.
Och bildar vackra strutformade plantor.
ormbunke skillnad träjon strutbräken woodland
Den kan växa vilt, men inte så ofta förekommande.

Nedan ser du en annan sort, nämligen träjon - dryopteris filix-mas. Den har ludna lite brunaktiga "stjälkar". Träjon är en vanligt förekommande ormbunke i skog och mark.
ormbunke skillnad träjon strutbräken woodland
Som större är träjonen mer buskig än strutbräknet, och mer mörkgrön i färgen. På bilden nedan ser du den i framkanten. Inte lika elegant växtsätt som strutbräknet i bakkant.
ormbunke skillnad träjon strutbräken woodland
Den tredje sortens ormbunke som är vanlig rabatten är majbräken - athyrium filix-femina. Jag har inga bilder på den, eftersom jag sällan använder den. Men den liknar träjonen till växtsättet, skillnaden är att bladen är mycket mera skira så uttrycket blir mer förfinat hos majbräknet. Dock tycker jag inte riktigt om den färgen på majbräknet som jag ibland tycker kan vara lite daskigt grön.

 Så här kan du enkelt skilja de olika ormbunkarna åt:
Vänd på bladen och kika på undersidan...
Om sporangierna ser ut som små ringar i dubbla rader, så är det träjOOn...:-)
 Om sporangierna däremot ser ut här.. enradiga nJur- eller paJsleymönster, då är det maJbräken...;-)
Om sporangierna helt saknas är det strutbräken!
Lätt som en plätt:-)

Ha en go trädgårdshelg alla Garden Lovers!

PS. De vackra sporangiebilderna lånade från Den Virtuella Floran.

Ferns - the philosofers of the garden.
They're green and very easy to maintain. I like to compare them with Rolls Royce's... Old and stodgy. And the most beautiful of them all, the Ostrich Fern. Light green and gracious as it unfolds in spring.
Male Fern has brown furry stems, and darker green colour. Grows more bushlike. The third common species is Lady Fern (no pics) which looks a bit like Male Fern, but more delicat leafs and stature.

24 kommentarer:

Galtholmen sa...

Härligt! Jag gillar oxå ormbunkar. Har ett par majestätiska i trädgården. Gick dock o snodde dem i naturen o planterade in. Kan det då vara så att det är träjon?
Kram
Ulrika

Tigris Predikantan sa...

Fina bilder - bra information!
:)

Annika Christensen sa...

Detsamma till dig...
Jag älskar ormbunkar???
Tack för ditt tips om campanula kanske inte sniglarna äter upp den om den får stå där i sanden.
VAr i Stockholm en sväng igår och tänkte på dig när jag såg cedergrenska tornet.
Nästa gång kommer jag på fika.
Kramisar
Annika

Marie Lithén sa...

ormbunkar är underbara, blev ju tvungen att springa ut i regnet och knipsa av några blad,-)

Trevlig helg på dig också!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här var kul, min mamma bor i ett vitt hus precis som på bilden. Och precis dom ormbunkarna har hon längs väggarna. Nu ska jag vända på bladen nästa gång jag hälsar på. Kanske gräva upp någon liten som hon ändå rycker upp. Visst är dom jättefina, en ståtlig växt. Ibland behöver man en kick för och se skönheten i det man har.
Trevlig helg
Kram till dig
AnnaMaria

Margot sa...

Underbart!! Då vet jag att mina ormbunkar är Strutbräken!! Tack för fin information!!
Ha det gott!
Kram Margot

Stein sa...

Enig med deg i at de er vakre! Jeg har flere sorter i skogen min,så nå har jeg jo muligheten å kategorisere dem rett takk være dine tips ;-)
Ha en riktig fin dag!

Änglarnas hus sa...

Hallo!

Här var det goida tips!!

har precis planterat ner ormbunkar under min blodlönn..(där inget vill växa på grund av mörkret) och hoppas på att de skall trivas1
Skall genast ge mig ut o plocka ett blad..för å se vilken sort jag har!!

Ha det gott! Kram Sanne

Ester sa...

Så bra! Tack för identifieringstipsen - måste kika på mina plantor. Jag gillar också ormbunkar, inte minst pärlbräken, även om den har en tendens att rymma titt som tätt...
Må så Gott!
Ester

Almbacken sa...

Toppeninfo!!!! Jag suger i mig sån här information. Tänkte själv plantera ormbunkar under vår stora pil. Det får bli strutbräken bestämmer jag nu:o)

Ha en bra dag,
Maria

Unknown sa...

Har massor av strutbräken, som vi grävt upp i skogen kring mina svärföräldrars hus! Just nu bor de i nursery-delen av trädgården, för jag vet inte var jag vill ha dem. Men de är helt underbart vackra!
Ha det gott,
Charlotta

emilias gömmor... sa...

Jag har två underbara stora ormbunkar. Kan man dela dela dom så att man får fler?

Kram Mimmi

Med fingrarna i (j)orden sa...

Åh vad jag älskar sådana pedagogiska lektioner. Tror jag ska gå ut och dubbelkolla så att mina träjon inte är något annat lurt.
Skön helg,
Eva

Lotta Sultan sa...

haha!! vad bra!
sitter på jobbet nu men ska skynda mig hem sen för att kolla mina ormbunkar jag frågade efter!
TACK för en fantastiskt ormbunksguide!

lotta

MrsUniversum sa...

Jajamen, ormbunkar är fantastiska och vackra. Jag har träjon, stensöta, ekbräken och de stora horisontella örnbräken på gårdens naturtomtsdel. Love them all!

Tack för bra upplyningar. Kanhända är det strutbräken som ringlat sina toppar också. Får kolla...

timjanoakleja sa...

Vad käckt med en sån genomgång! Funkar majbräken också i sol eller vill de ha skugga?

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilket undervisande inlägg Hillevi!!! Super....... Jag och namn...... Har förstås etiketterna kvar på mina ormbunkar - men nu ska jag vända på bladen istället för att se vad dem heter.... :-)

Kram kram
/Charlotte

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Heeeej!

För mitt inre öga såg jag hur ett gäng kvinnor som satt och läste blogginlägg, raskt satte ner koppen för att resolut dra på sig regnjacka och stövlar och bege sig ut i trädgården för att kolla ormbunksbladen... Fniss!!

Ulrika: Förmodligen är det träjon, det brukar vara det.

Mimmi: Jag vet inte om det går att dela din ormbunke...

Lotta: Ja, skynda dig hem och kolla. Jag gissar på att de börjar på bokstaven s...

Timjan: Majbräken blir bäst i halvskugga, men det är framförallt fukt den behöver. Tål inte att torka så bra...

Susie på Stjärnarve... sa...

Ja, några Rolls Royce är då inte mina ormbunkar - utan det är ogräs helt enkelt!
I Stockholm där planterade jag ormbunkar, här försöker jag bli av med dom. Visste faktiskt inte att dom älskar kalkhaltig torr jord i stekansde sol!? Dom tittar upp precis överallt om man inte rycker upp dom eller klipper dom med gräsklipparen!

Bangchik and Kakdah sa...

Ferns are survivors... we have them in pots, and they keep growing with minimal attention.

~bangchik

Sussi sa...

Hallo tjejen!
Vilka fina bilder! Din nya kamera är en fullträff!
Älskar också ormbunkar, har massor av strutbräken i min trädgård! På torpet i Värmland har jag grävt upp träjon i skogen och planterat vid husknuten! Fiiint!
(Om du kollar mitt senaste blogginlägg ser du några av mina strutbräken :o)

Kram
Sussi

Mycket annat & lite betong sa...

Det du såg för ditt inre öga stämmer säkert. Jag ska också ut och kolla ormbunksblad! Så kul, tack!

Trevlig kväll!
Agneta

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Jag har alltid tyckt ormbunkar är vackra och tänker på min farmors vackra trädgård där hon hade stora vackra ormbunkar.

Tack för ett inspirerande inlägg, hade inte en aning om att det fanns flera olika sorter.

Kramar Linda

Lillebeth sa...

Tack för den fina lektionen. Nu ska jag ut o botanisera bland mina ormbunkar som jag tror är majbräken. Ha det så bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...