Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

onsdag 27 juli 2011

Bergomrot - bistorta affinis

Min syster har ett underbart litet hus på landet i Skåne. En typisk vit skånelänga med svart tak och grund och röda snickerier. Så underbart vackert och mysigt med utsikt över fälten. Jag har tidigare skrivit om hennes hus i inlägget En Röd Dörr här. Till huset finns en ganska stor fruktträdsavdelning - hmmmmmm...:-) och några små rosenrabatter i rosa, rosarött, vitt och blålila. Typ paradisiskt sådär...
Bergomrot - bistorta affinis 'DarjeelingRed'

I rabatterna växer den tåliga marktäckaren bergormrot (bistorta affinis, tidigare persicaria affinis) En torktålig liten rackare som sprider sig enkelt över stora områden... Snygga blad och snygga blommor. Det fiffiga med ormrotens långblommande blomma är att den har flera färger samtidigt...

  

.. och hur snyggt är den inte mot den svarta grunden och de röda snickerierna!! Me like!
Jag köpte förresten en enda planta i juni och planterade i en kruka hemma hos mig, för att se hur tålig den är. Och snacka om snabbväxande marktäckare! Som vanligt planterade jag i en hinkstor kruka, och nu väller den redan över kanterna på den... Efter bara en månad!! We like, we like a lot!... eller hur!?

Det var det hele för i afton gott folk! Ha det bäst!

My sister has a wonderful house in the countryside. It's a typical house for that region in white, black and red, with an orchard and a few small mixed borders with roses and perennials in pinks, white and lavenderlilac. As a groundcover she has this lovely little droughtresistant himalayan knotweed (bistorta afffinis or persicaria affinis). It flowers for an extensive time period, and its flowers are multicoloured over time. I love it!
Over 'n out! Have fun!

15 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Mycket fint,ska försöka komma ihåg den. Men risk finns att jag glömmer när jag väl är på plantskolan.

M/S Design sa...

Gillar den men den har blommat dåligt hos mej i år/Mariana

Inger sa...

Ja, jag gillar bergormrot men den finns inte i min trädgård, inte än...
Jag bakade din paj med persikor, verkligen smarrig:)
Kram

Systrarna Hjertén sa...

Idyll!

Har själv stor Bergomrot, men den är bara ljusrosa, finn det flera sorter?

Mvh
Frida

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken fin trädgård och fint hus din syster har! Vad snygg Bergormroten är! Bra med långblommare.
/Maria

Ingmarie We sa...

En sådant härligt hus och trädgården ser jättefin ut också.

Anonym sa...

Hon bor fint syrran din! Bergormroten var en snygging men jag är en aaaaaaning försiktig med växter som gärna sprider sig. Många av dem har en tendens att sprida sig lite väl häftigt hos mig har jag märkt, för bra jord??? Sitter och drömmer mig kvar i din lilla stad - förälskade mig i Zetas, kan man annat än göra det? Dit lär vi definitivt åka fler gånger och det var ju en faslig tur att vi tog den stora bilen =)
God afton frun / Kram gittan

Acchleja-Carro sa...

Hmm... Min bergormrot har inte spridit sig ett dyft sedan jag planterade den -08, jag ska nog plantera den på en bättre plats. Snarast!
/Caroline

Rosor och ruiner sa...

Ja, fin är den men vill nog kalla den "ogräs" nästan, för oj, vad den spred sig snabbt...nej, den åkte bort från rabattn i våras, men nog hittar jag små plantor hrä och var ändå...så en liten varning är nog på plats...;o)

Anonym sa...

Thank you for sharing your sister's beautiful garden today. Maryjane

Marthina, Holmbytorp sa...

Hej! Tror du att bergormrot skulle fungera i skuggigt läge bland träd? Vi har en sådan del av gården som är helt orörd men nässlorna tar nu över helt. Skulle vara snyggt att ha något annat där. Kram/Marthina

Anonym sa...

Nja... har haft stor bergomrot som jag tog bort efter en sommar för som den spred sig - inte långt från ogräs dessvärre! Men det är klart har man ett klart avgränsat ställe som din syster ser ut att ha med stenläggning runt om rabatten, kan man ju ha den där, för den är ju vacker.

Ha det gott!
Åsa

Hélena sa...

Perfekt! Åker in på min komihåglista. Kan passar perfekt i halvön eftersom jag läste att den var rådjurssäker. Hur snygg som helst.
Tack för tipset!
Ha det bäst!
Hélena

Lena/isklockan sa...

Bergormrot är väldigt vackert. Underbara foton.

Kram

Rebeccas DIY sa...

Bergormrot, vilket bra tips! Tackar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...