Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 11 oktober 2011

Nu blir det lite Basic Blogg Stuff här...

När jag flyttade till vårt hus så hade jag några stora allmänna växtböcker, typ bibelstorlek. Trots att jag kommer från en oerhört trädgårsintresserad och skicklig odlarfamilj, så hade vi egentligen inga böcker i ämnet. Vi kunde ju allt redan.. eller nåt sånt;-)



Den första specialboken jag köpte var boken "Perenner" av Lena Månsson och Bertil K. Johansson (fast i en tidig upplaga) Och då var det först efter mååånga lååånga bläddrings-sessioner av alla tillgängliga perennaböcker som skrivits... Gedigen research gav utdelning, jag gillar inte slit o släng böcker.



Och som jag har älskat denna bok...!! Jag har fått köpa om den två gånger eftersom den tydligen inte tål regn så bra. Men det är också enda nackdelen...:-))

Det är en superbra "lagom" stor bok för perennafantaster. En bok som man kan ta med sig till plantskolan, och bläddra i innan man spontanköper de där små godingarna som står där och bara ber om att få hoppa ner i korgen.. Ta-mig, ta-mig!!


Nu lottar jag ut en sån här favvobok, den har givits ut i flera omarbetade upplagor så den står sig fortfarande alldeles utmärkt. Ta det från en som kan allt... hihi;-))

Vi gör som vanligt...
1. en lott för en kommentar härnedan.
2. två lotter för en bildlänk tillbaks från din blogg. And all my love:-)

Skriv i kommentaren om du länkar!
Dragning sker onsdag 26 oktober. Good Luck Garden Lovers!



Ha en finfin kväll, här är det tända ljus som gäller.. Det doftar underbart av äpplen o kanel!

Hmmm.. man blir lite sugen på äpplekaka tror jag...






PS Du kan även köpa boken här.

82 kommentarer:

Livsnjutaren sa...

Jag hojtar ,-jag hann först;) vill absolut ha en lott,Tack. Kram/Fia.

Hélena sa...

Klart jag vill vara med i utlottning av den bästa boken... som jag inte har. Det kan man ju bara inte missa! Två lotter skriver jag upp mig på!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Acchleja-Carro sa...

Ojoj, så fint med en bokutlottning! Jag är självklart med! En lott, tack! =)
Kram Caroline

Anonym sa...

Eftersom jag har de ni en annan upplaga som används flitigt så avstår jag, men den är verkligen bra!
Kram gittan

Mamma Brötis sa...

Har det fortfarande lite kalt i trädgården och vill gärna vinna en bra bok. Två lotter, tack!

Mitt liv som förskollärare sa...

Perenner, just vad jag behöver nästa vår blir det trädgården som skall fixas på landet. Länkar såklart.
Kram Berit

Frøken Solhat sa...

Søde Hillevi....du frister ud over alle grænser ;0)

Jeg plejer ellers ikke at være god til at deltage i noget sådant men vil nu gøre en undtagelse og bede til lykkens gudinde - stauder er jo lige er mig......også de svenske ;o) Jeg hopper på ét lod :0)

Knus Dorthe

Mrs. b sa...

Tack för boktips!
Jag är gärna med i utlottningen. Den boken åker klart upp på önskelistan.

rosenälvorna sa...

Tycker ju mycket om blommor och vill gärna finna lite inspiration i en bok, så jag slår tll med två lotter. //Christina

Lena sa...

Är helt säker på att jag BEHÖVER den här boken!
Detta ger mej idén att fråga om du skulle kunna tipsa om BRA trädgårdsböcker. Har köpt ett antal, men tycker inte jag hittar den ultimata för den, som liksom jag, är mycket intresserad och lika mycket okunnig!

Kniper två lotter, och hoppas på tur!

Kramar/Lena

Fia sa...

Vill med ha en lott! Fastän jag har den, och det var min första rena perennabok med, och ända tills det kom en till bra för ett par år sedan. Men min börjar bli rätt sliten den med ;-)

tecknartina sa...

..är gärna med i utlottningen, länkar också på min blogg,
varm hälsning fr Tina på Hönö

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad roligt med utlottning! Jag vill gärna vara med och vinna den fina boken
2 lotter tack, länkar hit från min sida.
Kram från Maria

MyGarden sa...

Klart man vill vara med på utlottningen av den fina "perennaboken"! Jag länkar förstås, så 2 lotter tack :-)
kram Ann

Marie sa...

Låter som en läsvärd bibel, har tröttnat på alla dåliga böcer om perenner som jag köpt men iinte uppfyllt mina förväntningar.
1 lott har jag gjort mig förtjänt av.
Marie

Odlarlust sa...

Jag har också boken och gläds åt att du anser att det är bästa boken :-)
Hoppar över lottningen och gläds åt den som vinner boken.

Ha det gott!
Anna

Maria Klang sa...

Hej Hillevi!
Det här är tydligen en måstebok vad jag kan förstå :)

Bara hoppas på vinst (eller köpa den om inte). Har självfallet länkat den från min blogg, vilket ju gör mig till ägare av 2 lotter :D

Kram
Maria

Spirande grönt - sa...

Har fyllt på mitt trädgårdsbibliotek ganska flitigt på sistone, men just den har jag inte i samlingen. Så jag roffar åt mig två lotter:)

Roligt att du ville vara med i min tävling, synd att jag inte hade ett tulpanpaket till alla.

Ha det finfint,
Rebecca

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Sååååklart e jag med. Denna bok har jag inte. Kul!! Jag vill viiiiinna.....

Mången kram
Charlotte

jo, två lotter förstås.....

Anna Vattenkanna sa...

Ja, den är en mycket bra basbok. Eftersom jag har den i olika upplagor behöver jag inte slåss med andra om lotter denna gång.

Haha, kanel och äppleljus här också...de luktar så höstligt.

Kram Anna Vattenkanna

Trädgården på Höjden... sa...

Kul med nya boktips. Jag vill gärna vara med i utlottningen Jag har länkat på min sida och drar 2 lotter.

Hälsar Åsa

Berit sa...

En lott här.Jag vet faktiskt inte hur man gör då man bildloggar.Ska klura ut det:)
Ha det gott!!

idehaven sa...

Hejsa Hillevi.

Selvfølgelig vil jeg gerne eje den bog. Den vil lige passe i mit bibliotek af havebøger, ved siden af Tasha Tudor.

Hilsen Helga
www.idehaven.blogspot.com

Cosmos sa...

Hääärligt! Två lotter för mig! Vill absolut ha fler bra perenna böcker. Ha de gott!

Fippie sa...

JAG VILL OCKSÅ VARA MED!!!! En lott till mig tack!

Susie på Stjärnarve... sa...

ÄLSKAR trädgårdsböcker och får aldrig nog, så det är klart man vill vara med på utlottningen! Två lotter tack för det är klart man länkar!!

Karinas inspiration sa...

Vill gärna vara med i utlottningen av perennaboken:)
Den boken har jag inte!

mvh/Karina

Eva-Tinaś sa...

Heeej!
Ååååååååå jag vill va mä!
Tackar för två lotter å håller tummarna för mig själv!
Kram Jordråttan

Gunilla sa...

Fantastiskt trädgårdsböcker som ger mycket inspiratin. De kan man inte få så många av.
Jag vill naturligtvis viiiina den fina boken.

Tar 2 lotter och hoppas på dubbel tur.

Ha det gott
Gunilla

ela sa...

Det ser ut som en bok som passar mej....
Skulle vilja ha fler perenner som passar in i rabatten o växtzonen.
mvh
elainesbild@yahoo.se

AnnCharlotte sa...

JAg vill gärna vara med i lotteriet om denna supereminenta bok......
Två lotter tar jag, tack.
Ha det bra :)

Kerstina sa...

Hej Hillevi!
Klart jag vill vinna perennboken! Har tyvärr inte någon blogg igång att skicka bilder från - men jag har lagt in en hel radda på "Köksträdgården" ;D - eller kanske inte duger? Hoppas på tur förstås! Tack för gott initiativ och fin blogg!

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Vill såklart vara med och få chansen att vinna perennaboken!!!
Länkar till dig från mig så 2 lotter tack :-)
PS. Har förresten också en liten utlottning just nu, dock inte lika fina vinster som hos dig...
Ha det gott. Kram, Ingela

Anonym sa...

Perfekt! Jag skulle behöva lite hjälp i perenndjungeln. Annars går det så här... http://ilovefruktsallad.wordpress.com/2011/09/28/konsumtionsskammen/ =)
Jag är med på en lott tack!

Villa Ryttarängen sa...

Jag vill gärna vinna en sådan pärla.

Rosor och ruiner sa...

Låter som en "måste-ha-bok" så jag länkar och håller tummarna!

Aquilejans sa...

Den här boken vill jag gärna vinna:-) Jag tar 2 lotter dvs länkar från min blogg också.
Mvh Malena

Anna sa...

Då sällar man sig till kön av alla som önskar vinna boken. Jag har även länkat från min blogg.

Kram
Anna

Anonym sa...

Tävlar gärna med en lott!
Den boken vill jag verkligen ha:)
Kram Caroline
vitabergenserik@hotmail.com

Ann-Sofie sa...

Jag är med! En lott till mig tack!

Maria Frederiksen sa...

Hej,

Jag skulle vara glad för de långa vinterkvällarna där jag kunde sitta och läsa och planera för våren sysslor både i min trädgård här i Danmark och Sverige, om jag skulle vara så lyckligt lottade att vinna din favoritbok

Kram
Maria

Leena sa...

En bok att bläddra i när man är villrådig och redan har ställt tusen frågor till stressad personal på plantskolan! Jo, den vill jag gärna vinna så jag kniper två lotter och hoppas på tur.

Lena/isklockan sa...

Vill jätte gärna vara med. Älskar trädgårdsböcker.

Jag har länkat = 2 lotter.

Kram

Merja sa...

Jag länkar...vill ju hemskt gärna ha den där boken:)
Ha en bra dag!

Helens trädgård sa...

Jaaa, absolut vill jag delta med en lott! :=)
Hoppas på tur!

Ha det gott!

cat sa...

Åhh den behöver jag. Jag länkar och satsar på två lotter.
Ha de gott. Catarina

Solstrimmor sa...

Javisst vill jag vara med! Har länkat från mej och vill ha två lotter, tack:)

Höstkram från Eva-Mari

Janet sa...

Tack för boktips! Det ser ut som en bok som passar mej!
Jag är gärna med i utlottningen.
mvh Janet

Anonym sa...

Jag är gärna med=)
Mvh Annelie
a.e.m-49@hotmail.com

Isabella sa...

Välkommen höst med tid för läsning. Men inte än för först ska alla krukor tömmas. Läser varje inlägg då jag inte själv hinner blogga, men en dag... Hoppas på vinst!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Oh! Jag vill ju också vara med! :) Man kan aldrig ha nog av bra trädgårdsböcker!
Länkar och bockar och bugar för fin tävlig! :)
Kramar!!

Spacegirl sa...

Jag är gärna med och jag tar TVÅ lotter. Här är min blogglänk
http://spacegirl.blogg.se/tavlingsblogg/2011/october/26-oktober-vinn-bok.html

Spacegirl_@spray.se

Unknown sa...

Hej,
Boktokig är jag men denna finns inte i bokhyllan här hemma!
Så jag är gärna med och tar 2 lotter, tack!
Och passar samtidigt på att önska dig en alldeles underbar fredag!
Kram Allis

Ninne sa...

Klart jag VILL HA den. JAg länkar också så hoppas på tur på 2 lottor. Ja jag behöver bara vinna på en naturligtvis!!
Tack för alla fina tips- många bra även för en "tant".
KRam Ninne

Katarinas trädgård sa...

Men den boken har ju inte jag! Så jag vill ju vara med!!! Och vinna!!! Jag länkar så klart!
Ha det jättebäst!
Kram
Katarina

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Åh, så roligt - låter som en toppenbok! (Tack för tipset om man nu inte har turen att vinna den :-)
Självklart länkar jag också :-)

/Annika

Vform sa...

Hej!
JO TACK, vill gärna vinna boken! Min "trädgårdsmästare" håller på att omarbeta vår trädgård ... så den boken blir perfekt ;)
En lott!
Mysig helg till dig!
Mvh Österbottning

Inga-Lill sa...

Perenner intresserar mig.Kanske kan jag få lite mer kunskap med denna bibeln.Jag deltar gärna med 1 lott,tack.
Må så gott och Njut av en härlig höst!
Inga-Lill famwarnil@hotmail.com

Puumuli sa...

Hoppsan, jag höll på att bli utan en lott men hann med i alla fall! Ha en fin helg!

Kram
Sari från Puumuli

Margot sa...

Åh, den fina boken står på min önskelista så självklart vill jag vara med och pröva lyckan!! Jag länkar och slår till med 2 lotter:)
Ha en skön helg!
Kram Margot

Berit sa...

Nu har jag kunnat lägga in en bildlänk i min blogg också:)
Så en till lott:)))
Ha en underbar dag!!

Mina Gröna Tankar sa...

Eftersom utlottningen hålls på min födelsedag så måste jag ju vara med!! 2 lotter tack, ska genast länka.

Anonym sa...

Hej jag pillar din blogg kanske beror det på att jag är så intresserad av trädgård och växter, jag har dock inte denna boken om perenner, så jag vill gärna ha en lott

Ha en bra dag
gustafsson.yvonne@telia.com

Lotta sa...

Den används redan flitigt här så jag lämnar mina lotter till någon annan.
Kram

Unknown sa...

vill åxå gärna ha en lott! älskar böcker!!!!

susanne

Anonym sa...

Lott! Ja Tack!
/Sara
sara@weidolf.se

Elin sa...

Klart jag vill vara med och tävla, jag länkar från mig!

Ha det gott!

Gela sa...

Hej du, vad kul här vill jag också vara med!!! Sätter upp bild på min blogg den boken skulle vara sååå rolig att ha, ha en fin fin helg/Gela

Mamma Mimmi sa...

Klart jag också vill vara med!

Ester sa...

Vilken tur att jag hittad den här tävlingen! Min perennbok tålde inte heller vatten... Nu är det en svampbok istället;) Så jag är gärna med och tävlar!
Ester

idehaven sa...

Hej Hillevi.

Den bog må da skulle til Danmark og mig.
Jeg læser med glæde din dejlige og livsbekræftende blog.

Hilsen Helga
www.idehaven.blogspot.com

Anne-Lie sa...

Hej, jag vill gärna vara med i utlottningen och spetsar på två lotter

Ullis sa...

Ja, visst vill jag vara med och tävla! Behöver någon ny trädgårdsbok att sitta och bläddra i under vinterhalvåret, och drömma om ljusare tider! Jag tar två lotter.
Ha det bra!
Ullis

Anonym sa...

1 lott. Vore jättekul att vinna en så bra bok! Det finns så många dåliga böcker som man kan byta ut mot en som är bra!
Marie jander se FB

Anders sa...

Min farsa e alltid ute i trädgården och planterar,han kanske behöver lite perenna växter.Och jag testar va me här.Kan bli en fars dag present.
Ha De!

anderslukas@hotmail.com

Husbilen Credo sa...

VISST VILL JAG VARA MED PÅ UTLOTTNINGEN
Bra böcker kan man alldrig få för många av och denna har jag tydligen missat.

Jennifer sa...

Klart jag vill vara med och tävla om en trädgårdsbok. Tittar in här nästan dagligen och får passa på att tacka för en toppenblogg full av inspiration.

Med vänlig hälsning, Jennifer

Tant Otteskrufv sa...

Jag tingar gärna en lott. Biblioteket skulle nog tycka det var bra om jag fick en egen och gav de andra låntagarna chansen att titta i denna underbara bok lite oftare...

Hans sa...

Även jag vill vara med i lotteriet med en lott.
Hoppas på tur.

anna L sa...

Jag är supergärna med och hoppas på turen med en lott

hillevianna@hotmail.com

Ulrika sa...

Jag är med och tävlar, med länk och allt. Vi är många intresserade som söker lyckan. Jag hade tyckt det var fantastiskt att bläddra i boken hela vintern och planera medan jag längtar efter våren!

Monika O-sson sa...

Här är en till som inte gillar slit och släng böcker.Jag vill vara med i utlottningen o hoppas att en plastficka kan skydda den mot regnoväder.
Hälsning Monika empty_heart@live.se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...