Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

söndag 22 januari 2012

Växter för Torrt och Skuggigt läge

Jag tänkte göra en lista på växter som jag tycker funkar bra i torrt och skuggigt läge. Det är mest för min egen skull, så jag ska hitta listan, men kanske hjälper det någon annan också.
Förmodligen kommer jag att fylla på den vartefter jag kommer på nåt mer och jag har redan börjat skriva listor på andra svåra lägen, det är ju vinter så nåt vettigt får man göra:-) Slänt, Stående fukt, Vindpinat mm... kommer snart!


Alla listor finns samlade under "besvärligt läge" eller ståndort. Etiketterna hittar du längst ner under inlägget.

Ni får gärna lämna kommentar om ni har förslag på mer vad jag kan lägga in här. Era egna erfarenheter mottages tacksammast!!

På väg med växter till kund. Hjärtbergenia och gravfunkia, två torktåliga och skuggtåliga växter som jag gillar skarpt.


Växter som tål torr o skuggig växtplats.

Buxus sempervirens -Buxbom 
Cornus -Kornell III-VII art o sorter.
Euonymus fortunei -Klätterbenved II-IV art o sorter
Euonymus planipes -Körsbärsbenved V
Hydrangea arborescens -Vidjehortensia IV
Hydrangea sargentiana -Sammetshortensia II
Hypericum calycinu - Prakthyperikum
Ilex x meserveae -Blå järnek IV
Kerria japonica -Kerria III
Ligustrum vulgare -Liguster II-IV art o sorter
Lonicera caerulea -Blåtry VIII
Lonicera -Try II-VI
Lonicera pileata - Lingontry
Mahonia aquifolium - Mahonia sorter
Physocarpus opulifolius -Smällspirea VI
Prunus laurocerasus -Lagerhägg III
Philadelphus coronaria - Schersmin
Ribes alpinum 'Schmidt' -Måbär VIII
Ribes sanguineum - Rosenrips
Symphoricarpos albus mfl -Snöbär V-VI
Viburnum rhytidiphyllum - Rynkolvon


Abies lasiocarpa -Berggran VII
Taxus baccata 'Repandens' -Mattidegran IV


Alchemilla mollis - Daggkåpa
Alchemilla epipsila - Kaukasisk daggkåpa
Anemone x hybrid - Höstanemon
Anemone nemorosa - Vitsippa
Bergenia cordifolia - Hjärtbergenia
Dryopteris filix-mas -  Träjon
Epimedium x versicolor - Blekgul sockblomma
Geranium macrorrhizum - Flocknäva
Helleborus niger - Julros
Hosta crispula - Gravfunkia
Omphalodes verna - Ormöga
Polypodium vulgare - Stensöta
Vinca minor - Vintergröna
Waldsteinia ternata - Gullgröna


Aristolochia macrophylla - Pipranka
Hedera helix - Murgröna




PS Alla listor finns samlade härnedan under "besvärligt läge" eller ståndort. 



13 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ha ha! Vilken rolig bild! Bakluckan full med gull. Jag håller med bra växter som är tåliga och snygga. Kram Pia

Kerstin sa...

Skojar du, "kanske det hjälper någon annan också."?! Det är ju precis den här listan jag har letat efter så länge! Ska kolla in här många gånger i vår och sommar och se om det kommer nåt nytt och prova till min tråkiga, hopplösa (?) rabatt vid ingången. Har tyvärr inte mycket att tillägga förutom att jag brukar gilla mina vita krokusar och tulpaner som lyser upp och trivs i det mörka hörnet. De kommer dessutom lite senare än de som står i solen, så man blir lite extra glad över dem.
Är det förresten en speciell sort funkia som du menar ska tåla torka bra? Jag har provat några och ingen har verkat må särskilt bra.
Lycka till med rabatten!
/Kerstin

Sabelhagens Olivlund sa...

Precis ett sådant läge har jag i en rabatt och där står jag och stampar lite med att komma vidare. Så dina fina tips kommer verkligen lägligt.
Tack snälla du:).
Kram Maria

Marie Lithén sa...

Toppen med en sådan lista!!! Åh finns det en måbär för mig!!!! Underbar att forma tycker jag. Den ska jag minsann kika efter

Anna Vattenkanna sa...

Toppenlista! Jag har en perenn som jag tycker är super i torr skugga. Flocknäva Geranium macrorrhizum och dess olika sortnamn - även bra som marktäckare. Sedan tycker jag att olika Vinca är bra i torr skugga och mitt älskade ormöga Omphalodes verna vill jag inte vara utan :-)

Kram

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.
Just det Anna! Det där är bra exempel för den torra skuggan, dom har jag faktiskt själv i min torra skuggiga trädgård:-)

Berit sa...

Härligt med en sådan lista.Men olika bräken går också vitsippa,Euphorbia,
Anemone x hybrid,julros ska visst också gå.
Ha en underbar dag!!

Susie på Stjärnarve... sa...

Perfekt med en sån här lista! Det jag har bra erfarenhet av är också pipört (Centranthus ruber)som nästan kan bli ett ogräs men som blommar så vackert och så skuggröna (Pachysandra terminalis `Green Carpet´) som blir vackert gulgrön när den står torrt och den är dessutom vintergrön. Kanske lite känslig dock så den går nog bara upp till zon 3.

Blomkärringen sa...

Vilken bra lista! Helt superbra att ta till. Kommer inte på något just nu som du inte redan skrivit.
Tack!
Blomkärringen

Hundliv sa...

TACK, länkade genast till sidan på min egen blogg så jag kan gå tillbaka när det är dags att sätta spaden i jorden igen!
http://bodatorp.blogspot.com/

Rosenvit sa...

Tusen tack!
Så bra med listan. Har tänkt att göra om mitt ena torra skuggland i år och behöver alla tips jag kan få. Tanken jag haft länge är att lyfta upp alla växter, utom rhododendronbuskarna och börja om på nytt.
Tack än en gång!
Anna

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilken toppenlista!!! Vad du skämmer bort oss :-))

Kraaam
Charlotte

gittan sa...

Min första tanke var med ett leende; den listan var ju inget för min lerjord. Men sen när jag började ögna igenom listan så kom jag ju på att jag har en torr och lite hopplös plats ändå - under Apeln vid ytterdörren och genast blev ögnandet så mycket mer intressant "lol" Någon form av marktäckare där hade varit super! Kanske skulel man våga sig på murgröna(har hört att den invaderar och blir ett fruktansvärt ogräs???) Eller så mesar jag och tar av vintergrönan som växer under Tujagiganterna... Tips fick jag iaf oavsett =)
Tack och kram från mig / gittan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...