Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 15 mars 2010

Slottsträdgården på mässutflykt

Jag har funderat på vad jag förväntar mig av en trädgårdsmässa...
Vad jag inte gillar är att det blir för mycket förfulande kommers med avsaknad av finess och inspiration. Om jag vill handla primulor från ett flak på en lastvagn, så kan jag ju göra det på ICA...
En mässa skall vara ett ställe där man ser vackert presenterade nyheter och blir bjuden på olika happenings som ligger i tiden, och som gör att man går hem fylld med inre bilder och lust till mer! Det fick jag av Slottsträdgården Ulriksdal!

När man kom in i mässan hamnade man nästan direkt i Slottsträdgårdens installation, komplett med vattendrag och hängande vilsäng under vackert glastak.
Det kändes som om tanken kretsade kring den vilda trädgården där man gör plats för återhämtning och vila.
En trädgårdstrend som kommer starkt över hela världen.

Lite längre bort hamnade jag vid Rådgivningsmontern. Där stod dessa sagolika, enorma buxbomklot och liksom bara bad om att få bli klappade och gosade med... tror jag :-)
Det var härligt att få vänslas med lite grönt!

Man hade byggt upp en enkel men snygg Försäljningsmonter.
Väggar av murgröna, snygga bord och hyllor med både betongfat, rostbokstäver, zink, krukor, småkorgar, glasvaser, violer, vita pärlhyacinter, magnolior, fritillarior, pelargoner mm.



Några  påskägg fanns där också. Både dessa och andra i betong.
                            

På eftermiddagen hamnade jag i deras Kaféhörna där man kunde få smaka (i mitt fall övergick det i att äta... :-) deras hemmabakade bröd med goda toppingar. Hummousen var helt fantastisk...
Ovanstående kruka vid Kaféhörnan inspirerade mig när jag stod där o mumsade hummous. Den var fylld av vita, gulgröna, blågröna och auberginefärgade grönsaker, en färgkombination som jag tror jag skall använda mig av i en trädgård i vår. Jag riktigt såg växterna framför mig...
Härligt att få gå hem med den bilden inom sig... :-)

Short English version:
At a garden fair, I expect to be inspired and filled with images that makes me want to create something myself. I expect that exhibitors have made an effort to please the audience with pretty and inspiring booths.
What I don't want to see is flowers sold directly from delivery wagons. If I want to buy flowers like that I can go to any supermarket, any day. 
In my opinion, there was only a handfull of exhibitors that had made an effort, one being presented in todays post, Slottsträdgården Ulriksdal.

15 kommentarer:

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Visst är det härligt med inspirerande 'montrar' som ger idéer, och enormt tråkigt när man möts av motsatsen...

Trevlig måndag!
/Charlotte

AnnA sa...

Godmorgon!
Härligt ögongodis läckert serverat av dig!
Det är sådant man stoppar innanför pannbenet, för att ta med sig och inspireras av i sin egen trädgård.
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

Randi sa...

Tack för att du delar med dig av underbara bilder! Malmö-mässan bjöd inte på några överraskningar precis. Nästa vår åker jag upp till Stockholm.
Kram Randi

Lillebeth sa...

TAck igen, för ytterligare en härlig rundvandring. Jag känner mig snart som om jag bodde i centrum:-)

M/S Design sa...

Det ser ur som det var en fin monter/utställning U gjorde.
Mariana

Spirande grönt - sa...

Förstår helt och hållet att en sådan monter lämnade inspirerande avtryck i minnesbanken:)

Jag ser fram emot Nordiska Trädgårdar, som blir min första mässa för året, hoppas att den bjuder på liknande avtryck.

Ha en fin måndag

Rebecca

Furulunden sa...

Så mange fantastiske bilder;D Mette

Ingmarie We sa...

Håller med dig. När jag tittar på dina jättefina foton, då får jag verkligen inspiration. Buxbomskloten, stolarna, den lilla bäcken....
Ha en bra måndag.

sweetbay sa...

I love the white Muscari and Easter eggs.

Anonym sa...

Ja, Din blogg är min livlina till våren. Vet att jag är sjukt gnällig men jag vadar fram i trädgården genom en meter snö (nej jag har ingen man som kan skotta....ursäkta mitt genusövertramp). Det är härligt med Dina underbara sinnliga klorofyllbilder!

LOL

Agneta

Annika Christensen sa...

Precis så här skall det se ut ...
Jag orkar ibland inte ens gå runt än mindre fota. Jag gör det jag skall typ.. o
Det där gröna förstår jag var härligt att få se känna och lukta???
Nästa är nordiska hoppas vi ses då?
ha det gott
annika

Rosenvit sa...

Härlig inspiration!
Ulriksdal och Zetas står högt på min åka-till-lista. Det får dock vänta ett tag till.

Kram
Anna

Marcel sa...

Voilà effectivement de quoi donner de belles idées de décoration

IngunnBW sa...

Fantastisk vakre og inspirerende bilder! Dette var nok en messe som fylte sjelen. Jeg er helt enig i din vurdering av en vellykket messe. Hvor det florerer med trädgårdsmesser hos dere :)

nilla|utanpunkt sa...

Läckert och lite annorlunda, klassiskt och nytänk i samma andetag. Tack för guidningen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...