Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 16 april 2010

Woodland - sagoland

Dags att planera ett woodland - eller med andra ord ett område i skuggigare miljö:-) Ofta menar man marken under större trädkronor som ger s.k. vandrande skugga.
 
Woodland är ett av de vackraste ord jag vet. Det låter som ett paradistillstånd i sagans underbara värld -mystiskt och lite spännande på en och samma gång. Men inte fartfyllt spännande, utan snarare vänligt - nästan lite långsamt spännande... 
Ibland räcker det med att plantera massor av ormbunkar eller annan skogslik frodig växtlighet. Mycket av samma sort bör det ju vara tycker jag. Rhododendron passar bra för det mullrika woodlandet.

Tur om man har en skog att utgå ifrån, men alla har inte det.... och det är ju heller inte ett måste. Man kan låtsas... 
Bilden längst ner är en del av en trädgård här i byn som jag planerat för ett par år sedan.
Det är en trädgård utan skog, där jag planterat olika typer av växter för att det ska kännas lite som att gå invid skogsbrynet. Rabatten är knappt fyra meter bred och ligger i halvskugga i västerläge. Gången/stigen förstärker känslan av skogslik miljö.
Rabatten är också häcken mot gatan, och de många lagrena av växterna tar bort en del av ljudet från trafiken.
Bakom rosenbågen öppnar södersidan upp sig med en helt annan karaktär... Här stiger man in i en delvis torr Medelhavsmiljö, med stolt vajande miscanthusgräs och annat storvuxet exotiskt som ger en tydlig bild av det nära vattenläget...
En riktig favorit... :-)

The Woodland.
Time to plan a woodland area...
Woodland - one of my favourite words. To me it sounds like something out of a fairytale. A little mysterious and exciting...and very friendly.
The planting should be lush, choose only a few species. It's a good thing if your garden is set in the woods, but not necessary... Just pretend it is:-) 
The last pic is from a part of a garden make over nearby, that I planned a couple of years ago. It's made to look like you are walking along a little path at the edge of the woods. The planting bed is almost four metres deep and thanks to all the plants it softens the noise from traffic.
Behind the arch, you find something completely different. A Mediterranean private garden.
A favourite garden of mine:-)

18 kommentarer:

Lisa sa...

Härligt med woodland! Mitt behöver "renoveras" lite då daggkåpa och tovsippa tagit över mer och mer. Lite fler ormbunkar och lägre buskar skulle bli bättre :) Tack för en fin och inspirerande blogg!

ullis sa...

mmmmm, älskar woodland! Håller på att förvandla stora delar av min trädgård till just woodland, eller rättare sagt; det bara blir så allt efterson träden växer upp så bildas det ju naturligt ett woodland under dem...härligt! Och faktiskt ganska lättskött!
Ha en bra dag! Kramar Ullis

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Håller verkligen med dig i din beskrivning av tjusningen med woodland's.

Oj, oj vad jag går och längtar efter att få göra i ordning ett sådant område hemma hos mig. Jag har hyfsat bra förutsättningar med naturliga träd på ett ställe. Men, tyvärr är det lite andra projekt som måste till först innan jag kan sätta 'spaden i'. Under tiden drömmer jag och planerar. Faktiskt kul det också, men det är klart att man vill ju se resultatet nå'n gång.

Trädgården du gjort och som du visar en bild på verkar väldigt fin! Va' roligt att du berättar lite om dina uppdrag.

Ha' det gott!
/Charlotte

M/S Design sa...

Förhoppningarna är att jag ska fortsätta med mitt i år.
Du planerade rabatten/Woodl... fint, ser bra ut.
Mariana

Tigris Predikantan sa...

Vad du kan, det ser verkligen bar ut där du planterat!
:)

Annelie sa...

Mm, jag håller med dig om Woodlandskänslor. Med skugga kommer det lite mer spännande som för tankarna mot sagor och kanske mot små troll och tomtar som skyndar undan. Rhododendron gillar jag starkt, evergreen, hardy, fantastiska blommor på våren, kan trivas i skugga, kan man begära mer av en buske? Här i området har jag sett några av de största någonsin flera meter höga och breda. Dessutom har min svåger ett som han tränat till ett träd. Urläckert!
Ha det gott!

Galtholmen sa...

Håller med dig - woodland är ett väldigt vacker ord. Poetiskt, romantiskt och fullt med längtan.
Har inget eget woodland, bara skogen en bit från trädgården.
Kram/
Ulrika

Frøken Solhat sa...

Ja ved du hvad....måske det er på tide at gøre noget ved mit lidt mørke skyggefulde hjørne.......et "lille" woodland ville nok gøre godt der. Endnu en gang tak for inspiration :0)

Dorthe

Anjas Hill sa...

Du har så rätt så! Skogsljuset erbjuder saga och mystik - det är därför som min trollmor får bo där här hos mig!/ANja

Britt sa...

Vore härligt att ha//Britt

Anonym sa...

Jag förstår att det är något som fattas i min trädgård när jag ser dessa bilder, kan det vara mitt klena intresse för att bli skitig om händerna tro?

By the way, jag älskar Din klorofyll-stinna blogg med tillhörande bilder - as usual!

Agneta

Prästgårdseva sa...

Jag älskar konceptet med Woodland, även om jag numera föredrar, att kalla det trädgårdslund. Eller ev. skogsbryn.
Frodigheten, klorofyllmättnaden, illusionen av att vara ute i naturen även om den är både ’konstgjord och hemmagjord’.
Men det är ju precis det trädgård handlar om. Att skapa en känsla. En illusion. Något som väcker känslorna och fantasin.
En vacker anläggning verkar du ha gjort. Kul att vi får se.
Ha en skön helg

Helena, The Swenglish Home sa...

Ordfantast som jag är så gillar jag förstås detta inlägg, OCH håller med dig om känslan i ordet woodland. Pure poetry.

Bilderna är så fina och om jag inte har sagt det förr, ålderns rätt tar sig uttryck i bloggvimsighet..., så är din nya banner alldeles ljuvlig. Vill genast kliva in i bilden och se vart stigen tar vägen...

En skön helg hälsar Helena, The Swenglish Home

HelenJ sa...

Underbart med woodland! Har nyligen anlagt en liten större woodlandliknande plantering hos min far. Kanske börjar den likna nåt i år, fast det behövs fler växter. Själv ska jag anlägga en liten lundrabatt under körsbärsträdet i år. Woodland i miniformat =).
Ha det gott!
/Helen

Spirande grönt - sa...

Visst är woodland ett magiskt ord:)

Vackert arbete du gjort!

Rebecca

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Silat ljus i trädgårdslunden - försöker skapa en liten lund på norrsidan huset men den är så liten, så liten. När rönnen växt upp kanske det kan bli lite 'silat' ljus.
Ormbunkar och hundtandsliljor skulle jag plantera tillsammans om jag hade stor plats.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Linda sa...

Jeg har en liten furulund, og der kunne jeg tenke meg å lage et woodland... men jeg vet enda ikk ehvordan jeg skal angripe den delen, så den havner i tenkeboksen:) Takk for inspirasjon som du alltid gir masse av:)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.

Idag stänger jag av kommentarsfältet till detta inlägg eftersom jag av ngn anledning får en massa skräpkommentarer just hit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...