Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

onsdag 19 oktober 2011

På min trapp just nu Hängstarr - Carex pendula

Min Blommiga Trapp har fått a major make over, och är numera Min Sköna Gröna Entré. Än står sig de små krukorna med taklökar, men de kommer snart att få flytta in i det torra utrymmet under kökstrappen där torrisar måste fira vinter om de ska överleva i kruka....
Nu njuter jag av mina friska buxbomklot och det vackra halvgräset hängstarr - Carex pendula.
prydnadsgräs hängstarr carex pendula entré höst inspiration
Underbara blad har hängstarren - Carex pendula.
Både bladen och blommorna är sååå snygga på hängstarren. Jag har alltid älskat dagliljeblad, och hängstarren har sådana lååånga smala blad. Hängstarren är också världens bästa krukväxt för oss lata, den står i hinkar utan hål eftersom de trivs i allt från normaljord till sumpzon. Jag har inte vattnat den en enda gång sedan i juni, och vi hade en torr sommar här.

prydnadsgräs hängstarr carex pendulaprydnadsgräs hängstarr carex pendula motljus

Hängstarren blir bäst i halvskuggigt läge där de stått hela sommaren hos mig, under plommonträdet.
Prydnadsgräs är bra och alldeles för litet använt! Så enkla och problemfria som de flesta är! Jag har också ett annat prydnadsgräs som verkar stå sig ännu bättre mot kylan, nämligen palmstarr, det visar jag nästa gång...

Har ni bra prydnadsgräs som ni vill rekommendera?
Gör då det! Jag anar att okunskapen kring dem håller tillbaks användandet...
Synd på så snälla sötnosar!
Have fun Garden Lovers! Snart fredag:-)

.

11 kommentarer:

Kristina Bonander sa...

Fint med hängstarr, men jag kunde inte låta bli att spana in den fina, grå krukan på nedersta steget. Ser ut att vara något lite äldre? Är det 40-tal eller så? Brukar spana efter något åt det håller på loppisar och marknader. Skulle passa till vårt 40-talshus.
Ett fint gräs tycker jag silverfryle 'Luzula nivea' är. Roligt med gräs som trivs på skuggigare ställen, precis som starren. Fina, silvriga, lite tufsiga vippor har den ju också.
Ha en skön kväll
Kristina

Anonym sa...

Så fint du har gjort på din trappa... Jag har prydnads gräs i ett land, det är väldigt snyggt, tycker jag.

Kram Birgitta

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag har börjat titta mer och mer efter olika gräs. Tycker de är så vackra. Jag har inte kommit så långt så jag kan rekommendera något ännu.
Mysigt och ombonat på din trapp.
Kram Maria

Blomkärringen sa...

Hängstarr är ju för underbart, lyckades ta död på min förra året, nu vet jag nog varför, troligen för torrt direkt efter planteringen pga dålig skötsel. Måste repareras nästa år med en ny planta. Här i zon 5 är det inte allt som vill sig över vintern. Gills halvgräs också? (:D Carex morrowi 'Ice Dance' är en favorit men även den lilla Carex ornthopoda 'variegata' som nämnts ovan Silverfryle och Zebra gräset Styvzebragräs Miscanthus sinensis 'Strictus'(?) Inga ovanliga men nog så tacksamma där det är lite krisigt med vintern. Ha det gott!

Helens trädgård sa...

Gillar också Hängstarr, det är ett av mina favoritgräs.
Förutom alla de sorters gräs ni redan har räknat upp så är Gul Hässlebrodd - Milium effusum 'Aureum' ett annat vackert gräs. Fröar dock av sig men plantorna är lätt att plocka bort eller kruka in och dela med sig av till andra.
Andropogon gerardi 'Big Bluestem' hinner inte blomma i min zon men är fint ändå.
Chasmanthium latifolium - Droppax är vackert men blev kortlivat i min zon 5-6.
Hystrix patula - Flaskborstgräs, vackert men fröar nog av sig mer än vad man vill.
Carex buchananii - Kopparstarr, supersnyggt är dock kortlivad i min zon.
Elymus magellanicus - Blåelm, ett stålblått gräs, snyggt!
ja, det var några förslag :=)
Ha det gott!

Susie på Stjärnarve... sa...

Gräs är underbara och därför har jag en speciell rabatt med massor av dom samt en del bambu. Jag har också en del större Mischantus i mina vanliga rabatter.
Det som dock blivit mitt favoritgräs här på Gotland (zon 1)är Miscanthus x giganteus = elefantgräs, som blir ända upp till 3-4 meter. Det rasslar så vackert i vinden och ser så fint sydländskt ut!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Heeej!

Tack för alla braiga tips kära bloggsystrar, nästa år måste jag pröva t ex gul hässlebrodd, jag har inte vågat eftersom det står att den fröar av sig... och ogräs är inte min grej;-))

Kram H.

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Sån bra ramsa, den ska jag träna in :-) Gräs är underbara! Det må vara att gräs har blivit trendigt på sistone, men i så fall har jag fallit pladask :-)

De enda köpe-gräs jag har är randgräs (passar i många sammanhang, men sprider sig ohämmat). Och så brukar jag plocka ut några gräs ur de vildare delarna av trädgården och plantera lite varstans och testa om de trivs :-) Men de har jag inte namnen på. I övrigt är jag mer i titta/läsa på/drömma-stadiet :-)

Ha det gott!
Annika

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Emelie sa...

Jag vet ett gräs som överlever allt, klarar alla zoner, alla väder, och finns att få tag på vart som helst - kvickroten!! :) Jag har blekt minne att jag sett Ernst plantera kvickrot i kruka på TV...och varför inte? :) Fast riktiga prydnadsgräs är mycket finare :)

Önskar dej en trevlig helg! :)

Mina Gröna Tankar sa...

Grästips; Spana in Overdams sortiment/hemsida. Man blir gräsligt glad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...