Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 1 februari 2011

Årets färg - hur röstade ni då?

För en tid sedan hade jag en liten undersökning i marginalen, där ni kunde svara på två frågor om favoritfärg på blommor i trädgården. Det gjorde jag eftersom jag är nyfiken på vad ni gillar, och speciellt nu på vårvintern är jag helt fokuserad på färg runtomkring mig själv. Jag har tidigare i våras skrivit om mina färgfunderingar.

På frågan om vilken eller vilka färger som är mer trendiga under 2011 röstade ni på rosa, orange och vitt. Hela 70% av er röstade på någon av dessa färger, som fick ungefär lika fördelning sinsemellan med en liten övervikt på rosa.
(Sedan kom blålila,  därefter rödlila och gult. Blått kom sist, rött resp. svart nästsist.)
En sensommardag på Slottsträdgården Ulriksdal. Självplockets himmelrike:-)

Sedan fick ni rösta på vilka färger som ni gillar i er egen trädgård. Här ser man en klar övervikt på rosa och vitt, följt av blålila och blått. Inte helt förvånande kanske.
Lite förvånande för mig var dock att orange kom nästsist på önskelistan (rött kom sist).... Jag är ju själv tokförtjust i orange i blommor, fast mest i blålila blommor, och vitt förståss.... och grönt, och lime..... och såna där mörkmahogny.... :-) Jag tycker alla färger är fina om de kommer vid rätt tidpunkt, på rätt plats och i rätt sällskap.

Stort Tack till de cirka 100 personer som röstade! Kul att ni vill vara med och skapa lite egen statistik:-)

PS Ni kan själva se frågor/svar allra längst ner i höger marginalen denna vecka,
sedan tar jag bort länken.



Colour of the year - your votes...
A Big Thank You to the 100 persons who voted in my little poll on which colours you think would be this years trend in the garden. Most of you voted for pink, orange or white (those three colours counted for 70%).
Regarding the question on what color you prefer in your own garden, the answer was pink and white, followed by bluelilac and blue. Orange came in last together with red...
In spring I'm totally obsessed with colours (waiting for them, that is).
Here's an earlier post on that.

13 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Oh vad glad jag blir av fotot! Nu måste man "tanka" färger för att överleva senvintern. Och ORANGE är en toppenfärg och som du skriver så är alla färger vackra beroende på sammanhannget de ingår i. Själv tycker jag om att leka med färger i mina olika växtkompositioner och då är de underskattade sommarblommorna, anuellerna, ett jättebra redskap. Våga färgglädje i trädgårdarna i år!

Tack för färgboosten och varma hälsningar Anna Vattenkanna

Anjas Hill sa...

Uj, uj så VACKERT!/Anja

Isas Trädgård sa...

Hej Hillevi !

Håller med dig orange är en toppenfärg !! I år är jag redo att släppa in den i trädgården ... som i vallmon och den nya rosenskäran (gullskära)!
Härlig bild från Ulriksdals !
Ha en bra dag !
Kram/Isa

M/S Design sa...

Det gul/oranga ska få smyga sig in lite grann i trädgården i sommar.
Mörkrött och orange är läckert men dominant.
Mariana

Susie på Stjärnarve... sa...

Tidigare gillade jag inte alls gult, orange eller rött men jag har ändrat mig helt och faktiskt beställt en flera nya spännande arter både i orange och rött. Alltså har jag kommit fram till att jag gillar ALLA färger - i trädgården!

gittan sa...

Jag är ju en obotlig älskare av rött =) Och till den röda skalan hör ju självklart de oranga och mahogany eller som jag kallar dem vinröda (ju mörkare desto läckrare) tonerna också. TIll det behövs förståss lite vitt och blått och lila och lime... Det är nog bara rosa som är bannlyst i min färgpalett.
Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Jag röstade med hjärtat.
Åh vad jag längtar till Ulriksdals självplock när jag ser din bild.
I år ska jag nog för första gången riktigt frossa i aprikos, gult orangt på min balkong.
Kramar:)

Tant Grön sa...

Oj, nu blir jag jätteförvånad. Orange, som brukar skapa sån debatt bland oss växtgalningar!
Och så blir jag förvånad över att blått kom så långt ner på listan. Blåklockor, blå bergvallmo, himmelsblå salvia,riddarsporrar, hortensia...alla dessa underbara blommor-bortglömda?
Jag brukar börja varje växtsäsong med att försöka odla så mycket blått som möjligt, men på något viss så brukar de ändå drunkna i alla andra färger som dyker upp där man hade glömt bort att de fanns...

Furulunden sa...

Ble veldig overrasket av fargene. Jeg holder meg til blått, lilla, rosa, hvitt og grønt jeg. Har ikke anledning eller ønske til å følge enhver trend:)
Det er mye man ikke har i egen hage, men som likevel kan synes fint hos andre:)
Jeg lurer på hva du gjør når du henviser til andre blogginnlegg du har hatt. Man kan bare trykke så kommer man direkte dit. Har noe å lære og blir glad hvis du legger inn noe om dette på min blogg. Har prøvd dette med fuglesangen, fungerer ikke helt fra ditt punkt 5,men jeg skal prøve igjen:)

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Riktigt sommarvackert! :) Gillar också orange! Röstade på den färgen.. tycker att det verkar gå mot rostiga och lite smutsiga färger just nu... :)
Kram,
Anna-Karin

Helena sa...

Vad gäller färger så älskar jag orange o gult tex.i buketter men det ska vara ringblommor eller krasse el.nån annan ''torpar''växt!
I min trädgård näe.Konstigt nog har jag en del svavelgula rosor...MEN då ska de vara storblommiga enkla o dofta ha ha sån är jag!
Har lagt till dig i min 'bloggroller' nu :-)
Kram från mig!

Inger sa...

Jag är lite smågalen i färger överlag men mycket spelar roll om det är fint eller inte. Din bild superfin:)

Helens trädgård sa...

Hej Hillevi!
Härlig färgsprakande bild!
Gillar rött, orange, gult.. ja, ett litet hörn av trädgården måste få lysa som det vore ett fyrverkerri..
Ha det gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...