Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 24 maj 2011

Varalövs trätunnor för trädgården

Under våren sorterade jag mina sommarfoton, och idag kommer några sommarminnen från mitt ljuvliga Skåne.. På vägen hem därifrån, stannade jag på Varalövs Tunnfabrik, där man "binder trätunnor och träkar". Ett av endast två tunnbinderier i Sverige (har jag läst nånstans..) Tunnbinderi är ett gammalt nästan utdött hantverk förståss. Det är tidsödande och materialet är dyrt... Undrar om det finns kvar om några år. För mig var det härligt att smyga runt i verkstad och se hur man gör krukorna från scratch.

Hmmm... Styling utanför butiken var inte deras starka sida.....
 Men det är förståss viktigare att tunnorna är snygga! Och det är dom verkligen!
Och snyggt ordnat i verkstan var det också!


Här använder man trä av både ek, lärk respektive furu i sina produkter.
Ektunnorna är ju de som jag gillar bäst.


Sedan körde jag vidare för att ta en kik på Gunnebo Slott nära Göteborg. Och där hade de ektunnor fyllda med bla a klippta träd (förmodligen lager). Snyggt var det!


.... och sådär såg lunchlådan ut. Packad av bästa lillsyrran.
Hmmm - ljuva sommar!...

Rensat, rensat, rensat fotomapparna... 
Och när jag satt där i våras och gjorde detta, så kändes hallonlådan avlägsen - och nu är vi snart där igen! Life is beautiful!
Ha det bäst ni med!


I've sorted photos from last summer and came across these from an oak barrel "factory" in the south of Sweden. Varalövs Tunnfabrik. It's an old craft and there's only two places left in Sweden, that makes these lovely barrels.
Sorting, sorting, sorting... the spring sun gave me strenght to clean! And when I did, this seemed so far away - and now we're there again.. Life is beautiful! Have an awesome day!

8 kommentarer:

AnnA sa...

Hej Hillevissan!
Mmm. Det dyker upp en del när man sorterar - ett bevis på att kameran går varm...
Om jag inte minns fel, så var mormorsmors andra man tunnbindare...(På vin&sprit?)Jag får väl undersöka saken...
Ha en fortsatt skön vecka!
Kramen!
AnnA

Blomkärringen sa...

Det är synd att gamla hantverk försvinner, skulle inte ha något emot en sådan oval stor tunna (:D

Ja, tänk vad tiden går fort, det är en ljuvlig tid nu.

Anonym sa...

Vad man tycker är fint eller inte är ju en personlig åsikt men tunnbinderiet hade kanske fullt upp med att producera tunnor och inte lägga tid på behaga alla besökare.......

MVH
Lotta

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Jo, jag håller med dig Lotta! Det var lite dumt av mig att skriva sådär... Ibland blir det tokigt och kortslutning i hjärnan!
Och resten av upplevelsen var ju det viktigaste ändå:-)

kramkram H.

Mitt liv som förskollärare sa...

Hej! Vet vi ännu vem som vann ? jag är så nyfiken av mig av era trädgårdsbloggar. Visst är tunnorna vackra, jag tycker att högra bilden är fin, enkel styling kan också vara vacker.
Roligt att se vad som finns i tunnorna vid Gunnebo, funderade just på det sist vi var där. En helt otroligt massa tunnor.
Ha det gott
Kram M.L som F

Ullis sa...

De är så fint med trätunnor, skulle vilja ha en att samla regnvatten i istället för min gamla plasttunna...
Min gammelmorfar var tunnbindare, tyvärr har hans kunskaper inte gått i arv...
Ha en fin dag!
Ullis

gittan sa...

Såna vill jag ha utanför växthuset! Synd bara att prislappen inte riktigt passar min plånbok - födelsedagspresent kanske???
Jag håller med dig om att det inte var det vackraste arr. utanför butiken (och man får faktiskt skriva vad man vill) / Kraaam gittan

The Intercontinental Gardener sa...

Vad fina, speciellt ektunnorna! Du borde kanske planterat om för lilla fabriken, de skulle nog tyckt om det :-) Jag bloggade precis om anna sorts tunnor här i Seattle, tuffa industriella, men väldigt snygga, de med, jag tror du skulle ha gillat dem också. ha en bra dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...