Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 21 juni 2011

Trädgårdsinspiration hos trädgårdsmästarn

Trädgårdsinspiration.... Inspiration för trädgården...? Var hittar man det..? Är det bilder vi ser eller finns det inom oss som minnen som kanske kommer till ytan av bilder vi ser eller miljöer vi besöker..? Spännande fråga tycker jag.

Hur man vill ha det i trädgården är högst personligt (och något som jag ofta tänker på förståss).  Strikt eller oordnat... Dämpat eller färgglatt... Naturliga former eller vinkelrätt.... Böljande blomflor eller stadigare växter... Små trädgårdsrum eller stor gräsmatta... Vad är viktigt? Inget är rätt eller fel i den egna trädgården om resultatet blir att vi gillar att vara där och att trädgården gör oss glada, lugna eller stärkta på något vis:-)


Inspirationen är olika för oss alla, vår bild av drömträdgården är olika... För mig i min trädgård är det att "bejaka naturen och barnet i mig", dvs att känna efter vad jag har för behov...Jag vill ha det mysigt och lummigt, tillåtande, generöst med många olika platser att sitta ned på. Jag vill sitta i skymundan och lyssna på vinden och fåglarna....

Jag vill fnissa och njuta av både trädkoja och blomsteräng... Jag älskar motljuset och arrangerar ofta sirliga växter så att jag kan njuta av det... Jag vill kunna busa med min Foffe på gräsmattan... Jag vill drömma om blomsterprakt när jag står och påtar vid mitt planteringsbord...

Eller så vill jag tänka trädgårdstankar som aldrig skall förverkligas, utan endast har som syfte att vara galet kreativa... Jag vill ha det både vilsamt och lite rörigt, med saker på gång. Jag vill nyfiket kunna testa nya idéer... Smått eller stort. Fult eller snyggt.


Men framförallt vill jag ha och känna LUGN i egna täppan
 Jag ser till att sällan stressa med ogräsplockning eller beskärning, jag tillåter hellre
en del oreda och visst svinn än låter trädgården diktera min tid,
då blir jag både lycklig och lugn!


Hur vill ni ha det i er trädgård tro...?
Och den viktiga frågan... Har ni det så??

Undrar er alldeles egna Trädgårdsmakare:-)



Garden Inspiration at the Gardener's Place
Garden inspiration... Inspiration for a garden... what is it? For me it's to let me see nature in myself, and respect an "inner child", to respect my deepest needs in some way... In my garden I need small secluded places to sit and listen to the wind and the birds, unseen in the shadows... I need to giggle and enjoy... I need to be able to try out new ideas, both big and small ones... I need to have a restful ambiance as well as a little ongoing mess... But mostly I need just PEACE and quiet.
What do you want from your garden? And more important.. is that what you're getting from it?? I hope it is!

8 kommentarer:

Mimi sa...

Stress över ogräs vill jag inte ha, möjligen har jag lite då svärmor kommer på besök....
Lummigt vill jag ha det, mycket virrvarr som är lite djungelaktigt tycker jag om. Mycket olika arter. Olika sittplatser så man kan förflytta sig efter humör och temperatur. Härliga bilder du visar ifrån din fina trädgård! /Mimi

Unknown sa...

Hej Hillevi,
Vad fint du beskriver! Hos oss är baksidan av huset ganska "explosiv", det är där det händer, liksom. Jag har länge upplevt att jag försummar framsidan, men faktum är att ju mer vi gör på baksidan, desto mer framstår framsidan med få blommor, grönytor och fruktlund som ett skönt lugn. Dit kan man gå för en stunds lugn...
Kram, kram!

Anonym sa...

Hej!

Jag tycker ganska lika som du. I trädgården vill jag andas lugnt, hämta kraft, snusa på blomdoft, lyssna på fåglarna. Knipsa bort en och annan utblommad blomma, vattna om det behövs. Jag samlar regnvatten i tunnor. Mina katter älskar regnvatten och dricker hellre det än kranvatten. Dom är så kloka. Det är så sant som det är sagt: den som har en trädgård och ett bibliotek behöver inte sakna något. Tack för en jättefin blogg, Hillevi!
Solveig

Helena sa...

Jag ha en rogivande trädgård.Framsidan ska ge ett lugnt intryck för där sitter vi o äter o då vill jag inte ha nått som tar för sig för mycke färgmässigt.Där försöker jag att rensa bort maskrosor för att kunna känna att det är fritt från dom nån stans :-)Det är ju oxå där vi är mest när vi har gäster.
I övrigt vill jag ha lite vilt intryck men ändå tuktat...jag lägger mycke energi på att hålla efter det vilda men jag tror inte nån skulle se det...o då har jag kanske lyckats för det får inte synas för mycke tycker jag!Vill inte att det ska synas att växter är stöttade el.uppbundna.Viktigt oxå att vi lockar in fåglar osv.här finns damm o många fågelbad o vi matar fortfarande!
Detta var ju ett ämne som väcker en del funderingar!Tur att du inte villa veta hur vi skulle beskriva våra trädgårdar...alltså sätta en 'etikett'på stilen eller så om du förstår?!Det kan jag inte :-)
KRAM från mig!

Maria sa...

Kikar in och vill önska dig en härlig sommar och midsommarhelg...många soliga kramar från Maria ♥

Susie på Stjärnarve... sa...

Hur man egentligen vill ha i sin trädgård och hur man i verkligheten har det, känns som två helt olika saker!
Jag skulle vilja ha massor av vältuktade träd, buskar och stora perennrabatter och sen en jättestor baddamm. Absolut ingen jobbig gräsmatta. Dessutom ska det vara helt ogenerat, så jag ska kunna gå näck på tomten.
Hur jag har det; en jättebit av tomten är det gräs på. Om man räknar in yttertomten är det nog minst 3000 kvm! Men vi har två åkgräsklippare.....
Och dammen jag fick förra året är mer att betrakta som ett pyttelitet fågelbad - men äntligen efter 25 år har jag åtminstone ett lite vattenblänk.
Visserligen har vi inga grannar men eftersom tomten är långsmal utmed vägen, så tror jag att jag skulle förorsaka trafikolyckor om jag gick näck - men vi har ju en helt ogenerad baksida. Korna tar inte illa upp!
Efter en jobbig liten tomt (allt syns ju) på 700 kvm i Stockholm så är det här dock himmelriket!!!

Mandelhjärta sa...

Jag tror att trädgården säger endel om hur man är som människa... Om man är lite "perfektionist" eller amatörodlare eller använder trädgården som lekplats. Visst kan man vara alt detta, men du förstår.
Jag har många önskemål och tankar för min trädgård, men den ser inte ut som min drömbild. ;) Men jag trivas där ändå! :)
Inspiration, motivation, tid och lust spelar stor roll här.
Och det viktigaste av allt - man skall njuta den och i den! :)
Det var några tankar från mig.
Ha en glad midsommar!

November- symra sa...

Som barn hadde en nabo hage med krager, roser, riddersporer, syriner, innimellom lå det skifer til å tråkke på. Lille meg synes det var sååå vakkert. (Vår egen hage bestod av en plen, busker og trær, og absolutt mer barnevennlig.) Nabohagen har vært en drøm siden. For 4 år siden kjøpte vi Solbakkjen og drømmen blir oppfyllt. (45 år etter.)
Den romantiske villhagen med epletrær, revebjeller, lupiner og peoner er blitt mitt eie. Jo, det er arbeid, men jeg har bestemt meg for å bare jobbe fordi jeg har lyst og ikke for å nå et mål. allikevel blir jeg dratt inn i det,
Det er alltid lystbetont. Noen steder i hagen er ikke alltid like velpleide, men hagen er av den typen hvor gresstuster og ville blomster kan være uten at det skjemmer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...