Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 25 juli 2011

Odla i kruka - my way

Jag planterar många krukor med olika torktåliga växter som t ex taklök, kärleksört, silverhavre, lavendel, bergsnejlikor, geranium Ballerina, kantnepeta,  funkia mm. Sedan grupperar jag dessa krukor runt om huset och trappen, och låter dem sköta sig helt själva under sommaren.
Ofta får också diverse växtnyheter bo i kruka under ett år, för att jag ska se hur tåliga de egentligen är. Jag planterar i ganska stora krukor, 10-15 liter (hink-storlek) för att se hur mycket "stryk" de tål i form av värme/kyla av rötter, uttorkning, vind, stående vinterfukt. Min trädgård är som ni kanske kan ana, en enda stor försöksstation på baksidan av huset..:-)

Men vad nu...
odlar hon potatis i krukor därbakom taklökarna..?

Jopp, så är det allt.... Potatis är rätt tåliga krukväxter, my kind of people;-))
Snart visar jag resultatet av att förgro potatis till midsommarsillen.
Det blev inte riktigt som jag planerat....

Hihi, vilken liten cliffhanger det blev idag:-)
Ha en fin vecka alla Garden Experimentalister!


I plant lots of pots with drought resistant plants at my house. And then I place them in groups around my house and let them sort themselves out through summer. Very often I plant newcomers in big pots (bucket size) for one year, so to learn just how sturdy they are... As you might suspect, my garden looks a bit like an experimental "plantclinic" at the backside of our house.
And what is that behind the sempervivums? Potatoes...? Yes, and I will show you more from that experiment next time.. It didn't turn out just as planned.... Have a lovely week all of you Garden Experimentalists!

12 kommentarer:

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hallilå experimentfrun!

Det är ju så himla smart (å snyggt) att ha perenner i kruka. Brukar också ha det. Taklök, funkia och gräs speciellt. Spännande med potatisen.....

Men du.... oh la la..... älskar ditt gröna murgrönearr. i lådan på snygg-stolen :-)))) Murgröna och plättar i luften är nog mina gröna favoriter i krukarrangemang. Helt super utan några kompisar men också de bästa tillsammans med andra.

Många kramar från en annan experimentalist :-))
/Charlotte

Helén sa...

Supersnyggt och man kan stäla dem var man vill:) beroende på vilket humör man är på...hihi:)//Helen

Fru C sa...

Krukor kan man aldrig få för många....jag har massor av perenner i krukorna som senare i höst ska få komma ut i rabatterna.

Kram//

Acchleja-Carro sa...

Oj, vilket trädgårdslaboratorium du har! ;)
Jag odlar också potatis, men jag vill nog inte kalla det för kruka. Jag använder gamla dasstunnor. :P
/Caroline

Ingmarie We sa...

Härligt att du odlar så mycket i krukor. Vad kul med potatis i krukor. Just nu vurmar jag för hortensior, så jag har 5-6 sticklingar i krukor, som verkar ha rotat sig bra. Ha en bra vecka.

Susie på Stjärnarve... sa...

...att jag fick fyra små järnkrukor en födelsedag för några år sen. Väldigt snygga, men väldigt små och inte några dräneringshål i. Det problemet löste jag med att plantera sedum, ställa dom på altanräcket i lite regnskydd av taket på sommaren. Sen ställer jag dom utmed väggen under takutsprånget på vintern. Dom lever och frodas efter flera år och sätter massor av små "barn"! Underbara lättskötta växter!!

Systrarna Hjertén sa...

Krukor är det ända jag odlar i för tillfället, men jag är inte så experimentell som du...

Mvh
Frida

♥Min Eden♥ sa...

Ja e oxå en krukodlare. Mina nyköpta växter brukar hamna i en trång snygg kruka, och först mot hösten komme i god jord...växt-tortyr pågår...:)

Fiffiga Systrar sa...

Hej!vilken härlig blogg du har! Hamnade här av en slump men kommer komma tillbaka! mvh emelie

Anonym sa...

Love your little research station. I also have the same drought resistant plants but mine don't look as happy as yours. I think they are getting to much of my attention. I'll try your way and see what happens. Hugs..Maryjane of Storybook Cottage

Vita rosor och förgätmigej sa...

Tänk att man alltid får så himla mycket inspiration när man tittar in här! Tiden räcker inte till och nu fick jag ännu fler idéer... Hmmmm...

Tack för din söta kommentar hos mig! :) Rodnar över allt beröm...

Kraaaam/ Anna

Britt sa...

Det är rätt bra med att odla i kruka skulle nog behöva mer av den stilen//Britt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...