Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 9 september 2011

Faluröd radhus trädgård - före och efter

I en faluröd radhuslänga bodde Herr och Fru H, ett äldre men mycket modernt par som länge önskat sig en lättskött liten täppa. Man började med att ta bort den lilla gräsmattan och plantera en stor oxel, men sen tog idéerna och modet slut... Hur skulle man få en ljusare entré? Vad skulle man ha för växter, hur skulle man lösa gången, trappan mm. Skulle man satsa på natursten eller cement? Skulle det gå att få en frukost-sittplats på denna sidan huset? Och vad skulle det kosta att göra allt detta?
rosa azalea
Ett par azaleor tillsammans med rhododendronen Mrs Cunningham, blev det i nya rabatten.
Man ville ha vintergröna växter helst rhododendron, några prydnadsbuskar och lättskötta blommor. Jag föreslog perenner med starka bladkaraktärer såsom nävor, strandiris, dagliljor, höstflox, hostor, höstanemoner och några smultron för barnbarnen när de kom på besök.

Så här såg det ut när jag kom på besök. Asfalt med gropig kantyta mot jorden och borta vid trappan.

En gammal, ganska sliten betongtrappa av sk. sjösten och avlånga cementplattor som gång. Och dessutom en slags vattenavrinning på höger sida om trapperna. Inte snyggt.

Vi började med att ta bort alla växter och byta ut en del av jorden till nytt ogräsfri, mullrik jord. Till vänster fick vi bygga en liten mur för att inte jorden skulle rinna ner mot grannens garage. Vi tog också bort en del av den gamla asfalten och fortsatte med plattor in i en liten yta till vänster. Där tänkte jag man kunde "landa" med barnvagn eller trehjuling bredvid en bänk. Runt alla plattytor sattes en rad med storgatsten av granit. Funktionellt och snyggt att blanda natursten med cement.
modern trägårdsdesign cement
Längst fram mot kameran ligger cementplattan Kaprifol från St Eriks. En mönstrad platta
för nya uteplatsen som läggs uppe till höger bakom garaget. Gången läggs med 50cm plattor,
tre i bredd. Antalet tre går igen i fönstrena, dörren och planket på olika sätt.
Det är ju svårt att ha gräsmattesnuttar i flera nivåer, speciellt med trappor. Tänk själv när man ska dra gräsklipparen i trappan... Inte kul. Dessutom var detta en bra plats för att skapa en sittplats med sol från tidig morgon till lunchtid. En hårdgjord yta blev mer ändamålsenlig. Plattorna Kaprifol fick ge ytan en mysigare, mer ombonad ton än resten av plattorna i gången och trappstegen som vart mer modernt strikta.

Små gräsmattor är ganska svårhanterat...

modern trädgårdsdesign cement radhus
... bättre med en hårdgjord yta för sittmöbler med en blommig fond...
vita höstanemoner falurött
... i vitt. Vita höstanemoner, vit småblommig clematis ska såsmåningom täcka väggen här.
Härnedan ser man trappan neråt asfalten. I den stora rabatten, lades en gång av plattor som ska dela upp ytan och göra den mer lätt att sköta. De marktäckande nävorna, vivorna, irisen och hostan kommer att såsmåningom täcka det mesta av plattorna med sina blad


Jag tycker det är väldigt kul att se före och efter bilder, vad det än gäller. Man glömmer så fort annars... Eller hur!


Nu står jag på uteplatsen och fotar snett neråt, man ser rhodoendronen som står i bakgrunderna mot grannens garage och om ett par år när alla buskar vuxit upp en smula så blir den där bänken en mysig plats tror jag.
Härnedan en bild från gatan igen, fotat i maj-juni året efter höstplanteringen. Man ser lite påskliljor sticka upp emllan björskpireor och flocknävan.

radhus
Entréträdgården börjar växa ihop redan året efter..

Härnedan är samma rabatt som ovan två månader senare, alltså nu i augusti. Nu ser man knappt plattorna längre. Nästa år när den lilla björkspirean och ligusterhäcken vuxit upp, blir det lite roligare höjder... Men visst är det fantastiskt hur trädgården redan börjar se mustig ut:-) Tricket är enkelt, bra perenner med intressanta blad som breder ut sig i väntan på att buskarna växer upp.
radhus trädgårdsdesign inspiration

I förgrunden dagliljan Crimson Pirate, en långblommare i mahogny/orange. I bakgrunden syns lite av den lilablommande är hybridmejramen (eller purpurmejram - origanum laevigatum Herrenhausen) som är en långblommande fjärilsväxt. Den blir som en stor lila boll till nästa år. Runtom planteringens "baksida" löper en ligusterhäck som skall hållas meterhög, fungera som växtfond och ge skydd mot grannens bilar.
Hybridmejram eller purpurmejram - origanum laevigatum Herrenhausen

Ja, det var ett litet radhusprojekt som jag började med för två säsonger sedan, gjorde en ritning på hösten, projekterade stenläggning följande vår och planterade på hösten förra året (men rhoddisarna planterades nog på våren vill jag minnas).

Ha en bra kväll/dag! Själv är jag sååå nöjd efter att ha rensat bilder och satt ihop detta inlägg från en 8-10 fotomappar ikväll och slängt nästan 200 bilder. Duktiga mig..;-)



A work project of mine. A small frontgarden neede a make over for an elderly, yet modern couple. Wintergreen and easy to maintain, with hopefully a new seatingarea was my instructions. No more mowing the lawn... Have fun, enjoy!

31 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken helt otrolig skillnad - det blev ju verkligen jättesnyggt! Och vad bra att du visar både före och efter, det är så spännande!!

Anna Vattenkanna sa...

Före och efter-bilder är bara sååå roligt och spännande tycker jag. Det blev verkligen ett lyft för den lilla entréytan med den nya trappan och växtligheten. Gillar din lilla ficka med bänken...

Kram Anna Vattenkanna

Lena sa...

Åh... Jag behöver dej! Till min lilla kollotäppa!

Men vid närmare eftertanke... jag måste nog nöja mej med dina inspirerande "reportage".

Så fantastiskt fint du gör, är helt säker på att dina kunder är supernöjda!

Kramar/ Lena

emilias gömmor... sa...

Snyggt jobbat! Blev verkligen mycket finare!

Kram Mimmi

Spirande grönt - sa...

Tjusigt! Nu måste de ha avundsjuka grannar;)

Ha en finfin fredag,
Rebecca

Ullevidsdal sa...

Helt underbart att se!

Själv håller jag på att skapa vår trädgård från scratch och kan se vad som hänt bara från i våras till nu, det är en härlig känsla.
Har börjat skissa på nästa års projekt, syrenberså och damm hoppas jag få till då :-)
Om kroppen håller och att jag får den hjälp jag behöver ;-)

Kram Helene

Med fingrarna i (j)orden sa...

Måste vara härligt att verkligen få möjlighet att göra om allt, att ta bort och lägga till nya plattor/sten gör enorm skillnad.
Ser ut som ett trevligt växtval också även om roddisarna inte skulle varit mitt val. Och visst är det kul med före-efter bilder. Jag har tagit några sådana på Trädgårdsfredag och det är knappt man tror sina ögon!
Ha en skön helg, Eva

Maria sa...

Helt fantastiskt...så snyggt det blev. Önskar dig en mysig helg, Kram Maria

Louise sa...

Verkligen en stor förändring till det bättre! Gillar också före- och efterbilder. Det är ett roligt jobb du har.

kram louise

Merja sa...

Så Snyggt det blev! Alltid kul att se före och efter bilder. Då ser man verkligen skillnaden.
Ha en bra dag!

Sisyfos sa...

Fantastiskt bra gjort. Det är svårt att skapa upptäckarlusta i en så liten trädgård, men du lyckades mycket bra. Gillar också det sätt du lägger in en bänk innan trappan för att skapa ett mentalt viloutrymme. Det är vidare mästerligt att skapa olika rumskänslor i det att den smala gången öppnar för viloplatsen, smalanr av igen vid trappan och sen öppnar upp igen vid entren. Sen kan jag ju inte annat än tycka att kombinationen av tydlig struktur, med gångar och trappor, och generös plantering som mjukar upp är oslagbar

Hösthälsningar från Sisyfos

Odlarlust sa...

Vilket härligt inlägg! Skillnaden blev ju enorm. Supersnyggt och ja, kul med före och efterbilder.
Ha en trevlig helg!

Trädgårdstoken sa...

Så fint det blev! Och så kul med före-efter-bilder.

/Mia

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.

oooh, så mycket fina ord... Jag måste bli bättre på att visa upp mina jobb känner jag (kan någon komma och ornda/sortera mina foton först bara...?) Bättre boosting kan man inte få! Tack alla rara!!

Sisyfos: Tack för de speciellt vackra orden. ...MÄSTERLIGT... Äntligen någon som verkligen ser mitt geni... hihi:-) Nä, skämt åtsido, jag ska spara och läsa dina rader de dagar då det känns motigt att gå till jobbet. Tack!

Fia sa...

Hur snyggt som helst! Gräsmatta är ju så onödigt när man har en sådan liten trädgård! Ser ut som en väldigt rolig trädgård at tdesigna med nivåskillnader och små utrymmen :-)
Ha det gött! Ser fram emot med sådana här före och efter!

♥Min Eden♥ sa...

Ah va inspirerande! Jag tror jag kommer till dig på prao, du verkar ha ett så härligt arbete :)

Frøken Solhat sa...

.......virkelig en flot ændring - kan forstille mig at kunderne har været mere en yderst tilfredse med arbejdet :0)

Knus

M/S Design sa...

Snyggt!
Vad kul det är att se det över ett längte perspektiv, det gör så mycket när växterna satt fart.
Gillar blandningen av betongplattorna.
Trevlig helg
Mariana

Unknown sa...

Hej!!
Hur har jag lyckats missa din fantastiska blogg?!
Jaja, bättre sent än aldrig ;))
Har bara hunnit kika runt lite grann men här finns ju hur mycket som helst att inspireras av så jag har lagt till mig som följare så jag kommer ihåg att titta in ofta framöver. Och passade även på att lägga till mig i zonlistan - för även om det inte alltihandlar om trädgården hos mig så är det ett stort intresse.
Sån härlig skillnad det blev i radhusträdgården - härligt!!
Ha en skön fredag och helg!
Kram Allis

Katarinas trädgård sa...

Tjusigt! Och ännu bättre blir det när det har vuxit till sig lite, bra jobbat! Ägarna måste vara helnöjda!
Kram
Katarina

Britt sa...

Kul att se både före och efter bilder och vad fint det vart//Britt

Blomkärringen sa...

Vad roligt att se före och efter, blev verkligen snyggt! Jag Så härligt med gången genom rabatten också!
Ha det gott!

Lotta sa...

Åh, så roligt att se!!! Vilken enorm skillnad och vilka vettiga och snygga lösningar.
Kram

Sabelhagens Olivlund sa...

Det är så roligt med före och efter bilder. Det blev ett jättefint resultat.
Kram från Maria

Unknown sa...

det är som natt och dag! jättesnyggt!
va bra med människor som förstår att anlita yrkesfolk!

susanne

Anna sa...

De bara måste vara så nöjda, superfint.

Kram
Anna

Karinas inspiration sa...

Toppenfint!
Snyggt att blanda olika sten-betongplattor och alla växter:)
Håller helt med dig ang att gå igenom alla foton och välja ut bilder till bloggen, fast man känner sig nöjd när det är klart!

Min katt Mitzi kommer ofta när jag besöker din blogg-trevligt med fågelkvitter:)

Lotta 8`) sa...

Jätteroligt att läsa om förvandlingen, hur du tänker, nyttan med trädgården, de boendes behov och framtid och att se före och efterbilder. Så duktig du är!

Hihi.. har du vägarna förbi Göteborg kan du titta in och hjälpa mig med min skogsbacke som är ett stort huvudbry :)
Kram ♥

Lotta 8`) sa...

Jätteroligt att läsa om förvandlingen, hur du tänker, nyttan med trädgården, de boendes behov och framtid och att se före och efterbilder. Så duktig du är!

Hihi.. har du vägarna förbi Göteborg kan du titta in och hjälpa mig med min skogsbacke som är ett stort huvudbry :)
Kram ♥

gittan sa...

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snyggt! Och visst är det kul med före-efter-bilder. Synd att du bor så långt bort för du hade gärna fått göra om min trista framsida ;P
KRAM!

Gabriel garden sa...

Complimenti, bella piantagione! Non deve essere facile scegliere piante per quel clima.

Saluti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...