Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 2 januari 2012

Trender 2012 - i min smak.

Det är ju kul att fundera kring trender. Även om trender inte är viktigt så är det ett socialt fenomen som alltid inspirerat och fascinerat mig. Jag var ju tidigare inköpschef på NK i Stockholm, köpte prylar, krukor, glas mm mm... så intresset för vad som är trend har alltid funnits. Men än mer intressant tycker jag det är att studera min egen uppfattning av vad jag själv gillar, och hur detta förändras "helt av sig själv" över tiden...:-)

¤          ¤         ¤

Jag har nu vurmat länge för gammal bucklig koppar, trärent, insekter i tavelform, vackra vedtravar vid nya spiskasetten, fårpälsmattor, uppstoppade djur, cowboystil, äkta mattor och färgen blå - allt från ljust turkos till petrolblå känns bra igen....
Naturligtvis tror jag det är något jag alltid gillat (vilket det förståss också är) Men nu ser jag att det också listas som trend för 2012 (inte för att allt är nya trender, en del är är redan vikande trender, andra stigande). Sedan beror det väl "trend" lite på vilken källan är...
Bildkälla här.



Lista på trender 2012, från Allt i Hemmets webbsida.

Årets Megatrend 1: Trä. En trären explosion. Kraftfull som furan själv. Trend: stigande

Årets megatrend 2: Svenska rovdjur, blommor och insekter som satte stilen, även utomlands. Trend: håller i sig

Årets megatrend 3: Industri­stilen. Slamrade in med fabriks­lampor, metallstolar och -bord. Trend: håller i sig

Årets stämning: Mysigt och ombonat. Eld, fällar och värme – ­sommar såväl som vinter. Trend: håller i sig

Årets utopiska längtan:
En enkel stuga på landet. Orenoverad. Med alla ­bekvämligheter … Trend: stigande

Årets färg: Blå. Från klarblått till turkos och petrol. Trend: stigande

Årets tillbaka-från-de-döda: Porslinsdjuren. Trend: vikande

Årets köksideal: Det rostfria restaurang­-köket. Trend: stigande

Årets överdos: 60-tals­retro i knallfärger som fick oss att önska oss färg­blinda. Trend: håller i sig

Årets accessoar:
Vedstapeln. Trend: stigande

Årets levande moodboard: Cowboyens slitna jeans, nötta läder och avslappnade stil. Trend: stigande

Årets stilbildare: Konstnären. Lär oss konsten att inreda i snygg kreativ röra. Trend: stigande

Årets rum:
Ateljén. Trend: stigande

Årets klyscha:
»Personligt inrett.« Trend: vikande

Årets inspirationsland: Frankrike. Och Norge – något har de på gång där i sina hytter. Trend: stigande

Årets Vila i frid:
Shabby chic. Sjunger på sista versen. (En vers vi anar kan bli väldigt lång dock.) Trend: vikande

Årets jättar: De gigantiska plåtskåpen. Trend: håller i sig



¤            ¤            ¤            ¤

Vad ser ni för trender i år tro? Är det samma för trädgården?
Det verkar ju vara så att inne blir mer likt ute,
eller tvärtom kanske det var.
Vi möblerar mer o mer i trädgården som mer o mer ser ut som ett mysigt vardagsrum istället.
Härlig trend tycker jag!

¤     ¤     ¤


PS Glömde nästan att påminna om BOKUTLOTTNINGEN här på bloggen.
Två olika böcker att välja bland, dragning 7 januari.


14 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Roligt att läsa om alla trender och som vanligt så känner man sig hopplöst ute eftersom jag just är klar med att förvandla all furu här hemma till chabbychick! Nåja lite fällar och vedstaplar har jag nog och blått det finns det med så jag överlever nog. /Pia

Sabelhagens Olivlund sa...

Då kanske jag ska låta min sekretär vara som den är; trären ??? Det verkar ju lovande efter din lista:).
Jag gillar verkligen inne-utestilen, och hoppas kunna förverkliga mer av det.
Ha det gott!

Marie Lithén sa...

firar med lite Champagne tror jag att shabby chictrenden sjunger på sista versen, å att resten passar mig utmärkt:)

Hélena sa...

Gillar också trenden att flytta ut vardagsrummet under sommarmånaderna. Jag tror att många har ett stort behov av att få fylla på utomhuskontot under sommaren för att överleva vintern :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ann-Sofie sa...

Men vad synd att Shabby chic är en vikande trend. Hela mitt hem är ju shabby [oftast utan] chic. Måste jag renovera då?

Lotta 8`) sa...

Visst är det spännande med trender, roligt att läsa om och lite hänger vi nog på allesammans. Jag tror på funktionalism i trädgårde, både njutning och också att den används till mer än pynt.
Läser lite inrednignsbloggar med och tittar nyfiket varje dag, vad som blir trendne 2012, kan ana mycket influenser från utlandet, det vi tar med oss hem från semester i typ Marocko :)
Kul inlägg, ha det bäst :)

Anonym sa...

Kul att läsa om trender, inredningstokig som jag är. Kul att en sådan sak som en vedstapel räknas som accessoar! :D Ska bli kul att se om den dyker upp i nåt reportage från en vindsvåning på Östermalm i Sköna Hem... ;) Kram Hanna

Gunilla sa...

Jag kan nog följa med i den trenden.
Furu, vedstaplar, blått ,koppar, osv.
Det finns ute på sommarstället.

Ha det gott
Gunilla

Eva Linnea sa...

Trender är kul, även om man inte följer dem. Det verkar vara ett brett utbud av trender som gäller nu och det är bra. Rätt var det är är man trendig.
Allt gott till dig under 2012 önskar Eva Linnea

Anna-Maria sa...

Att vara ute är inne passar mig!Valfri tolkning :-D

Anonym sa...

Kul med trender, en del har man gillat länge utan att fatta att det faktiskt är trendigt:-).
Har svårt att sätta namn på stilen i mitt hus, det mest sammanfattande ordet är nog NATUR!
Just nu planeras för växthus och köksträdgård. Drömmer om att bli självförsörjande på grönsaker åtminstone halva året...
1000 tack för de söta berlockerna! De pryder nu mitt favoritarmband, bild kommer så småningom på bloggen!
Kram på dig!
Susanne

Fröken Kumlin sa...

För mig känns den där listan väldigt mycket 2011, trärent för mig är på väg bort. Vi kommer inte se mycket alls av det där på mässorna som kommer nu, allt det där skrev jag om förra året.

Vissa detaljer, främst blått köper jag som växande 2012. Men det är ju lite så att när man jobbar i branschen så hamnar man lite före vanliga konsumenter...vilket kan vara tråkigt ibland.

Kram Annika

The Intercontinental Gardener sa...

Hahaa... jag håller nog med dig om de mesta trender, fast jag nog hade inte ens tänkte på dem själv ;-) Och så rart som shabby chic är egentligen, har det varit alldeles för mycket slitet vitt för min smak. Kul med dina prognoser!

Cityshoppa sa...

Det blir ett härligt år! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...