Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

torsdag 13 december 2012

Är Tomten snäll?

"Förr i världen" sades det ju faktiskt att Tomtenissen var en elak figur som strök omkring runt husen i skydd av mörkret...  Och det var för att blidka honom som man satte ut en skål med gröt på trappen. Eller var det för att han fick kall klistrig gröt som han blev arg??... tssss ;-)
Jag antar att vuxna hittade på Arga-Nisse-historien för att de ville hålla barnen inomhus när det var kallt, så att de små inte skulle villa bort sig i mörkret o frysa ihjäl. Eller vad tror ni?


Min äldste Julnisse "Arge-Arvid" är en arg eller åtminstone väääldigt irriterad liten farbror från 1950-talet (näääe, den är inte från min barndom... utan en släktklenod :-) Förmodligen har  han ganska högt blodtryck för ansiktsfärgen är sådär högrosa och ögonen stirrar argt o vilt...



Flörtkula och piprensare... 



Tyvärr har "Arge-Arvid" tappat ena benet, och har fått en billig protes istället så han kan stå någorlunda på hyllan. På ryggen har han en liten söt kont (ryggsäck) fast den glömde jag fota.





Till den som kanske undrar....
Jooo, jag vet att det varit väldigt mycket pynt o väldigt lite trädgård senaste tiden...
Men jag är lite trött på trädgård just nu!

Man kan säga att jag hyllar den vita årstiden och vilar från allt grönt just nu:-)




Ha en underbar Luciadag,
jag ska äta årets första lussebullar idag,
det har jag längtat efter!



 Kuriosa - roligt vetande:

Det heter flörtkula eller flirtkula därför att man "förr i världen" kastade dem på varandra som konfetti vid festliga tillfällen! Jag antar att man försökte träffa den man ville flörta med:-)
Från nån gång på 50-talet så började man använda flörtkulor i pysslandet.

Piprensare uppfanns 1923 av en svensk(!) Förmodligen rökte han pipa, eftersom det var det tänkta användningsområdet.






7 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Jag tycker inte Arvid ser arg ut, han ser ledsen eller trött ut! Kanske vill ha en lussebulle?!
Ha en fin lucia!
Kram Eva

Bettina Bäck sa...

Dä ä okäj, som Di Leva skulle ha sagt. Arvid ser ju onekligen lite lätt missnöjd ut.

susie @ persimmon moon cottage sa...

Argentina Arvid does look a little angry, but he is still very cute. I liked reading the legend about him.

Ann-Mari sa...

Jag har också en "arg" tomte. Min farfar har sågat och målat honom, och han är framme hos oss på lillajul - det är allt hans humör klarar av ;-)
Kul trivia om flirtkulor!
ha det fint! Och jag tror att man skall lyssna på sig själv och inte tvinga fram det som inte känns som bäst just då...trädgårdstiden kommer igen!
kram

Marie Lithén sa...

för mig får det gärna vara mer pynt än trädgård så här års. MIn trädgård är ju dessutom gömd i snö;) Å ja ekologiska nötter utan skal är ju topplätt att få tag i men med skal.... var hittar du dem? KRAMAR

Johnna G sa...

Ååå så söt tomte! Jag är inte så lättflörtad men Arge-Arvid med ett ben hamna rakt i hjärtat. Kanske för att jag brukar vara lite argsint? ;-)

Stora kramen till dig!

Ps. har kokat ny salva ds.

Villa Ryttarängen sa...

Man får absolut vara lite trädgårdstrött.Tur att vi har lite vinter så man kan pusta ut lite. Rolig tomte och härlig text.
Kraaam Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...