Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 19 augusti 2011

Murgröna är en spännande växt!

Den vanliga murgrönan - Hedera helix, är både känd som en fin klättrare och ibland som en ganska besvärlig klättrare och marktäckare... Och jag har totalt snöat in på den i sommar!! Jag har den både i rabatter och i krukor och njuter av de vackra ådriga bladen och det sirliga växtsättet....
Murgröna i kruka bredvid min gamla solhatt.

De flesta känner däremot kanske inte till att det är en myyycket spännande växt som har en "juvenil" och en "adult" fas. Så länge växten kan klättra är den i den s.k. juvenila fasen. Om den beskärs regelbundet, kan man hålla kvar växten i den fasen för evigt...
En jättestor murgrönebuske... Så stora blir de knappt i Sverige:-)
Från och med det ögonblick då grenarna inte längre hittar något att klänga sig fast vid har tillväxtgränsen uppnåtts, och då händer något underligt... Växten ändrar utseende, och producerar sidogrenar som blir ganska buskiga. Bladen blir diamantformade och växten förlorar förmågan att producera luftrötter. Den har uppnått sin s.k. adulta fas.
Murgrönans blad när den uppnått sin adulta fas.
Från och med nu kommer den att blomma varje höst. De bollformade gröna till gula blommorna utgörs egentligen av en mängd små blommor. Nektarn är mycket populär bland bin och fjärilar. Små gröna frukter utvecklas efter blomningen, och de blir dekorativt svarta under vintern.
Murgrönan börjar blomma efter att den uppnått sin adulta fas.
Om du tar ett skott från en murgröna som nått det stadiet, får du ingen klätterväxt utan en buske. Arvsegenskaperna har ändrats. Hur coolt är inte detta!!?
Detta fenomen hos murgrönan kallas Hedera helix Arborescens (ibland Hedera colchica arborescens) Denna växt kan du nu plantera i trädgården som en vanlig vintergrön buske.


En annan relativt ovanlig sort är den upprättväxande murgrönan - Hedera helix erecta.
Jag ser den ibland, men inte så ofta. Den ser lite väl spejsig ut för mig... men som med det mesta så finns det säkert en perfekt plats för den med.

Jo, så är det allt hörrni... Det är mycket med det jordiska :-)
Ha en bra helg!


English Ivy... hedera helix.
Both a loved and not-so-loved climber, and groundcover... but also a shrub,  hedera helix arborescens. Hedera is an unusual plant, that has a juvenil and an adult phase. In the juvenil phase, it's a climber. When it has reached a certain age,and cannot find more space to climb on, it turns to it's adult phase. The leaves change form to a diamondshape, and from now on it's a shrub with no climbing abilities. Is this cool or what?
Have fun, take care!
PS Pics from Bakker, alpiner.se and my own archive.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag som har undrat så vad det är för sorts myrgrönebuske som växer ute på ön i Bohuslän. Nu vet jag. Har aldrig sett den i Stockholm där jag bor annars. Tack!

Anna Johansson

AnnCharlotte sa...

Murgröna är jättefint men jag ska inte ha den på min gula tegelvägg :)))
Men det där med att ta skott av den äldre varianten har jag aldrig hört.
Skulle inte det kunna vara något för alla älskare av formklippning...kommer att tänka på det när jag läser och har min grannes fantastiska häck av äldre murgröna som de beskär rejält för att hålla forman, varje år, i min inre syn.
Vad tror du?

Helén sa...

Visst är Murgrönor jättefina. Man kan ha dem överallt och är en superbra samplanteringsväxt. Fina gröna bilder:)//Helen

Stein sa...

Murgröna er en fantastisk vakker plante som heller ikke jeg kan få nok av! Jeg har forsøkt å plante noen slik at de skal slynge seg opp gamle trær i min woodland trädgård, men ønsker også å la den klatre opp en mur jeg vil lage. Det er så vakkert med denne eviggrønne planten om vinteren! Takk for din bloggpost!
Ha en fortsatt fin trädgårdsdag!

Helsning Stein

Helens trädgård sa...

Nu fick jag lära mig något nytt om Murgrönan, Tack för informationen.

Murgrönan är jättefin, tyvärr får jag endast använda den som krukväxt, både inne och ute.
Önskar dig en toppenfin dag!

M/S Design sa...

Det var nytt för mej, kul att få veta/Mariana

Anonym sa...

Hur tar man skott av dem?

Anna Johansson igen.

Louise sa...

Upprättväxande murgröna! Aldrig hört talas om! Kanske coolt men undrar om den blir lika ful på vintern som annan murgröna blir när det är så tuffa vintrar? Fast det är väl såklart bara att klippa ner den i så fall...

kram louise

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Helllllooooo Alla Garden Lovers!

Kul att få göra er så förvånade nångång:-))

Anna: Man tar skott av murgröna med halvvedade bitar av grenarna. Plocka bort de nedersta bladen på en 15 cm grenbit och sätt i kruka med jord, plastpåse över med små hål i. Vattna och ställ ute på halvsolig plats.

kramkram H.

Nette Cecilia sa...

Murgröna är min favorit alltid tyckt om ed hade till o med den i brudbuketten,kramis Nette

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Men du... så fräckt. DET visste jag inte om murgrön :-)))) Helt fascinerande att den förändrar sina gener. Riktigt intressant vetande hihi....... Liksom så där oväntat egentligen. Älskar din bild överst!!!! Murgröna är en riktigt stor favorit här. Svår med övervintringen dock. Har lyckats någon enstaka gång, fast med magert resultat. Ska kanske prova igen i år. Däremot har jag lyckats övervintra plättar i luften i rabatten. I år gräver jag ner alla mina såna som är i sommarkrukorna. I fjol grävde jag ner en mer som ett experiment. Trodde aldrig att det skulle gå... men det gjorde det :-))

kram, kram
Charlotte

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack nu lärde jag mig nåt nytt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...