Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

fredag 21 oktober 2011

Alternativ till buxbom

För länge sedan lovade jag att återkomma med en lista med alternativ för buxbom. Som många redan hört så är det inte är tillrådigt att skaffa sig buxbom pga den aggressiva svampen Cylindrocladium buxicola. Det är en ovanligt korkad svamp som tar död på sin värdväxt och det finns inget att göra när man fått in svampen i sin trädgård.
Svampen är extremt smittsam, det räcker att du går på några svampsporer på t ex din plantskola, eller från en park så får du med dem hem till din trädgård...
(Läs om svampen och tecknena om dina buxbom är smittade, här!)

buxbom svamp sjukdom förfall sittplats
Vackert förfall i min trädgård. Vita soffan... Hmm, målas om eller inte?


Jag har själv beställt ett antal klotklippta växter från en stor grossistplantskola i mellansverige, bla av idegran och olika småbladiga spireor. De får jag till nästa höst först.
Här kommer en lista på möjliga alternativ till buxbom, både vintergröna och bladfällande. Jag kommer att fylla på den varefter jag hittar fler exempel, så om ni har förslag så skriv gärna en kommentar eller nåt:-) Vad gäller zonangivelser så har jag inte kollat varje sort...

En av mina favoritbloggare Katarina i Skåne, har erfarenheter av lite ovanligare sorters alternativ till buxbom eftersom hennes trädgård bygger till stor del på klotklippt buxbom... Besök hennes blogg här!

En av mina andra favoriter, Anna Vattenkanna har också sammanställt en lista här! Många bra bildexempel!

Tillägg den 29/10: Jörn med den fantastiska bloggen Havetid visar många egna exempel på klippta växtsorter. I hans trädgård finns en hel del växter som man inte tänker på i första taget kan formklippas, så man blir också väldigt inspirerard av hans klipperier!

Mitt favoritalternativ för buxbom är... Ilex crenata Convexa! långsamväxande men vacker, går att stamma upp, formklippa till bollar mm.

Euonymus fortunei (benved)
Ilex aquifolium "Myrtifolia" (järnek)
Ilex crenata (japansk järnek)

Ilex crenata "Dark Green" och "Convexa"
Ilex meserveae "Blue Maid" (blå järnek)
Lonicera nitida (myrtentry)

Lonicera nitida "Elegant", "Maigrün" m fl
Lonicera pileata (lingontry)
Picea glauca "Echiniformis" (igelkottsgran)
Taxus baccata "Semperaurea" (idegran)
Taxus cuspidata "Nana" (japansk dvärgidegran)
Teucrium chamaedrys (gamander)
Thuja occidentalis "Danica", "Little Giant" m fl (klottuja)
Vaccinium vitis-idaea (lingon)


Berberis buxifolia "Pygmaea" syn "Nana" (buxbomberberis)
Berberis x stenophylla "Corallina Compacta", "Nana" (barrberberis)
Berberis thunbergii
‘Atropurpurea Nana’ (röd häckberberis)
Hyssopus officinalis (isop)
Lavandula angustifolia (lavendel)
Ligustrum vulgare (liguster)
Ligustrum vulgare "Atrovirens", "Liga", "Lodense"
Physocarpus opulifolius (smällspirea)
Ribes alpinum pumilum (måbär, gammal mindre sort)
Spiraea densiflora (amerikansk praktspirea)
Spirea cineria "Grefsheim" (norsk brudspirea)
Spirea betulifolia (björkspirea)
Spirea japonica (rosenspirea)




Ha en gohelg alla Buxbom Lovers! 

.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Det är tråkigt när det kommer växt sjukdomar, men det finns tydligen alternativ.
Tack för tipsen!

Kram Birgitta

Katarinas trädgård sa...

Hej du!
Ja, nu blir det intressant hur alternativen uppför sig i vinter, och framöver. Jag är lite orolig för att den japanska järneken ska växa oändligt långsamt, jag testar två klot och en liten häck. Jag har även börjat formklippa cotoneaster, danska Jörn med bloggen Havetid har så snygga uppstammade klot.
Tack för bra lista!
Kram
Katarina

Blomkärringen sa...

Jag har funderat på lite olika alternativ som mårbär, amerikansk järnek, lingon och tujan 'Danica' (alla finns på din lista). Det har varit framför allt pga lite för hög zon för att köpa dyra buxbomklot. Nu har jag fått flera alternativ till att bolla runt med under vintern (:D Ha det gott och tack för tipsen!

Sabelhagens Olivlund sa...

Tack för värdefull information. Ska kolla upp alla alternativen i listan.
Jag har inte hittat några sporer på mina ännu.
//Maria

Anna Vattenkanna sa...

Ja, den här buxbomssjukan är ju bara en total katastrof - en kulturhistoris sådan. Nu är det planteringsförbud på många kyrkogårdar och väl det men varför i h-e vaknade kyrkogårdsförvaltningarna så sent??? Suck...

Kram Anna Vattenkanna

Johnna G sa...

Hallå! Hoppas allt bra med dig! Härligt med ny inspiration, jag behöver verkligen alternativ.

KRAM på dig!

emilias gömmor... sa...

Jag hade definitivt inte målat trädgårdsbänken, den är vacker som den är:))

Kram Mimmi

Ingela på fröst sa...

Halloj.. jag är också inne på någon variant av blåbär/lingon. Är ju i skogen varje dag m jycken så det slår mig jämt hur oroligt vackert det är med kuddar av lingon/blåbär. Och kan man få dem att "bolla" till sig lite så... way not..!

Marie - Systrarna sa...

Hej Hillevissan! Jag har ÄNTLIGEN tagit mig tid att lägga till Systrarna till din zonlista. Ska nu bara ta en bild och länka tillbaks till dig!
Du är så generös här på din blogg med all din kunskap!
Ha en fin lördag/Marie

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vilket toppeninlägg! Tack! Har suttit halva eftermiddagen och kikat efter häckväxter. Blev riktigt sugen på buxbomsberberis. Har du någon erfarenhet? Läste att den ska vara härdig till zon 3. Då kan den kanske funka hos oss...
Kramar!

Anonym sa...

Måbär beskrivs ofta som en ersättare till buxbom i norr när det gäller formklippning men jag måste säga att jag inte håller med.... Vi har både måbärshäck och dels några enstaka exemplar som jag har försökt formklippa. Häcken är jättefin men de fristående exemplaren är inte tillräckligt bra på att förgrena sig och de blir inte heller lika täta och fina som buxbomen. Bara ett inlägg i ersättningsdebatten..... ;-)

Ha det bra
Åsa

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Anonyma Åsa!

Jag kan hålla med lite där... Men använd inte vanlig måbär, utan häcksorten Schmidt, eller ännu helllre den gamla (numera ovanliga, något mindre sorten) Ribes alpinum Pumilum. Det är nog denna sort man menat när man talar om Norrlandsbuxbomen, men under årens lopp försvinner sortnamnet....
Tack för kommentaren!

Frøken Solhat sa...

Tusind tak for et fantastisk inspirerende stykke arbejde med at udforme listen her Hillevi.........det er hjerteskærende sørgeligt hvis vores buksbom skulle blive ramt af svampen.

Så vi må nok alle begynde at kigge på alternativer :0(

pssstt.....jeg tillader mig at bringe et link til din liste under mit seneste indlæg om netop svampesygdommen her :0)

Knus Dorthe

Staudefeen sa...

Ak ja, den forbistrede sygdom!!! Har selv fået sygdommen i de 1400 planter, jeg fik fra Holland i sommer.

Dernede siger de, at de skifter mere og mere over til Ilex.

Kh. Marlene

Unknown sa...

Hej alla buxbom-lovers!

Har hört att det finns en Eco lösning för sjuk buxbom, både cylindrocladium buxicola och den lättare svamparten volutella. En svensk uppfinnare som bor i Norge, Owe Forsberg har uppfunnit en helt organisk lösning som görs genom att jäsa örter med vissa mikro-organismer, som man sedan sprutar på plantorna. Dessa mikro-organismer hjälper bryta ned organiska partiklar i jorden och
tillför så mycket näring att plantornas immunsystem repar sej
och buxbomen tillfrisknar! Finns
bildbevis! Titta på deras hemsida,
ProPlant.no.
Ge inte upp!
Mvh, Lena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...