Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

söndag 6 maj 2012

Ormöga - Omphalodes verna, marktäckare som heter duga!

Om jag bara fick ha en enda vårväxt, så skulle det vara ormöga - Omphalodes verna... Vilken fantastiskt vacker och rejäl marktäckare!! Och så blomvillig att man blir förundrad att inte ALLA har den i stora sjok (tror att den går upp till zon 4-5). Jag har denna lilla trotjänare i stora sjok och njuter av den i över en månad varje vår. (Mycket torktålig, och går bra i sol eller skugga. Växer gärna under buskar.)


Här tillsammans med några vitsippor - underbart tycker jag!


Och tillsammans med röda små tulpaner, gulligt och ärtigt fräscht.
Och i motljuset... to... die... for..!

Jag tror jag skrev om ormöga häromdagen också, men den tål att tjatas lite om. Köp ormöga i år och plantera en stor yta! Man blir sååå glad. Den finns också vitblommig, men den är lite mer kinkig och mindre härdig och inte riktigt lika täckande som arten. Och så finns den också med en blåvit blomma (fantastiskt vacker!!), som är ännu mer kinkig.

Jag tror jag måste köpa den blåvit-blommiga och prova den i kruka...


Det blir tokmycket pollen från björk hörde jag, undrar hur det ska gå och om jag är allergisk mot björk också - eller inte...

Ha en underbar vecka!
Och tack för alla besök o kommentarer!


13 kommentarer:

Inger sa...

Hej,
jo jag har den i stora sjok, faktiskt en av de allra första perenner jag köpte för länge sen, tycker den är svår att fota...
Kram

Aquilejans sa...

Ormöga, ja den var fantastiskt vacker!

Blomkärringen sa...

Ja den är underbar och tacksam även här i zon 5 Den vita klarar sig också men som du säger inte lika täckande.
Hoppas det går bra med allergin
Blomkärringen

Lena sa...

Åh, nu ångrar jag mej!
Jag var på kollo igår , vi ska sälja det, och jag tog hem några plantor, men inte Ormöga! Så dumt. Måste nog åka dit och gräva upp en tuva som jag planterar i kruka.
Jag har ett inlägg ett blått träd, undrar om du vet vad det är för något.

Ha en fin trädgårdsvecka!


Lena

Villa Ryttarängen sa...

Väldigt vackert och bra täckare. Fina bilder... Kram Pia

trädgårdsdrömmar sa...

Att den vita är lite kinkig har jag märkt i år.Trodde den skulle blomma och och börjat bre ut sig.Blommar gör den men så lite och förökat sig har den inte.Får väl köpa den blå.MVH

Lotta sa...

Japp, den är fantastisk!! Har den i stora sjok...nu börjar de bli lite VÄL stora så nästa vår blir det blåa hav på fler ställen i trädgården! :o)

Kram

Anonym sa...

Fin är den förvisso men hos mig hade den liksom en tendens att bli mer av ett ogräs... Efter att ha haft en vårkruka med ormöga på brunnen (2001)rensar jag än idag varje säsong bort frösådda plantor och med tanke på att de inte får gå i blom innan jag tar dem så måste den lilla plantan ha fröat av sig något enormt! Kram!

Karina sa...

Fiiin! Synd att jag bor i zon 5 då...men det går ju alltid att pröva:)!

Maria i Lilla villa vita sa...

Tack för tipset, de skulle kanske passa bra under mina nysatta syrener!

Kram Maria

Änglarnas hus sa...

HEJSAN!
Så de heter ormöga!! Tänk vad jag lär mig här :) har sagt att det är "förgätmigej" jag har i trädgården :)

Nu är det verkligen massor med Björkpollen..hes som tusan är jag trots att jag formligen häller i mig medicin!!

Ha det gott !! Kram Sanne

Lövbacka sa...

Gillar ormöga! En favorittäckare i vår trädgård! Fin blogg du har, har just lagt till dig på Bloglovin och ser fram emot att följa dina inlägg! Varma hälsningar Pernilla

Maja Möbler.se sa...

Tack för tips! Jag håller precis på att leta marktäckare och behövde en liten påminnelse om ormöga!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...