Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 27 november 2012

Cosy Cranberry Corner

Igår var jag inne hos min kompis Lisa som har en inredningsbutik här i byn. Butiken heter Cranberry Corner och är ett stoooort och mysigt  ställe för  mysnördar och/eller  inredningsintresserade -  och med tanke på gråvädret därute så behöver man ju ganska mycket både mys och inspiration nu, eller hur!?

Jag tipsade Lisa om hur man kan göra lite personliga julgrupper som inte ser ut som de man hittar i vanliga blomsterhandeln eller på snabbköpet. Lisas tanke är att hon vill inspirera sina kunder att själva göra sina grupper med material från naturen... Kottar, löv, torkat gräs, nypon mm mm. Vill man så kan man naturligtvis köpa material i butiken!

Igår var jag alltså där en liten stund och slängde ihop några föslag... 



Svampar i mossa med en liten söt gran (OBS att granarna är INTE plockade i skogen, de finns att köpa i butiken...;-)


Jag böjde några bitar ståltråd, hängde på ett litet rött hjärta och ploppade ner det i en pytteväxt - Klart!... Enkelt dekorationstips för barnen eller myspyssel att ge bort på glöggbjudning kanske.



Man behöver inte göra det så komplicerat, många har både ljus och små krukväxter hemma som kan användas.
Sätt ihop i en skål - Klart!

Man kan plocka mossa i sin trädgård och lägga det på en krukväxt som man köper
eller redan har hemma på fönsterbänken - Klart!



Jag hade med mig en liten spretig tall hemifrån min trädgård och en nerklippt överblommad liten julros hittade jag i butiken. Jag stoppade ner alltihop i en zinkhink och täckte jorden med mossa och slängde dit några små skrynkliga röda äpplen. Toppade med ett julgransljus - Klart! 




Jag kommer att vara där lite nu o då, när andan faller in och pysselbehovet trycker på...
Pyssla med växter = bästa terapin:-)



Så kom in och hälsa på om du har vägarna förbi, vettja...
Förresten har de en kundkväll nu på torsdag fram till kl 20, då ska jag ju dit förståss!!



Utanför Mörby Centrum, 50meter från nordvästra hörnet

6 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Gillar din approach att ta det som finns och piffa till. Alla de små arren tilltalar mig oerhört!

Så brukar jag också göra. Just nu har jag adventspellisar utomhus. De var ju vanliga rödblommande som stått ute hela sommaren men eftersom de envisas med att blomma blev de uppgraderade till pynt , dvs nerstoppade i en zinkbalja! Pyssla vidare och visa mer.

kram

Johnna G sa...

Önskar att jag bodde närmare! Hade behövt lite mys och pyssel... det lättar i mörkret.

KRAM

Villa Ryttarängen sa...

Bra och enkla tips och Cranberry Corner ska snart besökas en riktig favvo . Kraaam Pia

Alice´s Eventyrland sa...

Jeg bruger også altid naturlige materialer i juledekoration, men der er rigtig god inspiration i dette indlæg. Tak for det. Jeg så lige at jeg ikke havde meldt mig som fast læser af din blog, så det har jeg nu. Før jeg fik egen blog, læste jeg ofte din i blog, og du er en af grundene til at jeg selv startede med at blogge :)
Hav en rigtig god dag!

blogg.helenasträdgård.se sa...

Snyggt!Det enkla blir oftast bäst. Gillade svamparna,det såg nästan ut som små trattkantareller.
Mer inspiration,tack :)
/Helena

Bettina Bäck sa...

Najs! Du är duktig du! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...