Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

söndag 23 januari 2011

De första stapplande stegen...

Jag började blogga den 22 januari förra året, men jag la för säkerhets skull in några inlägg med början den 18 januari, för att jag tyckte det såg så tomt ut med ett enda inlägg.....
Shit så nervöst det var! Jag minns hur fingret darrade när jag skulle trycka på skicka-knappen.... Skulle någon vara intresserad att läsa, var ju den stora frågan... och jag misströstade verkligen de första dagarna och veckorna.


Min bloggmentor tröstade mig och sa att "Det tar lite tid i början, men sen trillar det på av farten"... och det har det ju verkligen gjort..:-) Min bloggmentor var Lotten, på Lottens Vita och Gröna. En underbar person med en ljuvlig blogg som många av er redan känner till.


Det gick några dagar av intensivt undrande om det var någon mer än Lotten och min familj som  läste mina inlägg... tills en dag...
Den 28 januari fick jag en kommentar från Annika Christensen, på Naturliga Ting.
Jag trodde jag skulle ramla av soffan, när jag läste hennes vänliga och entusiastiska kommentar....
Hon skrev så här:

Men hallå!!
Varför har jag inte hittat till dig innan.
Makalös koja underbara bilder blir helt sjuk av längtan. Annika

Annika med alla vackra bilder och hundratals läsare, hade tyckt att mina inlägg var fina. Jag kunde inte sluta hjula omkring av glädje ska ni veta...


Och snart skrev hon att hon skulle lägga upp mig i sin blogglista. Himmel så glad jag blev! Nu fanns jag med på TVÅ fantastiska bloggares lista...

Ja, ni förstår säkert att Annika talar om samma koja som jag "spammat" er med den senaste månaden... Cirkeln är på något sätt vackert sluten, för i torsdags träffade jag Annika på Formex-mässan. Hur roligt som helst förstås!
Och på eftermiddagen fick jag ett SMS från Lotten där hon undrade om jag var kvar på mässan, för hon var på väg dit.... :-))

Det har varit så himla roligt att "spamma" er om allt möjligt som faller mig in. Jag är så oerhört glad för att ni är några "därute" som tycker om att läsa vad jag skriver och kika på mina bilder.
Utan er så skulle jag faktiskt inte blogga. Jag är inte en person som för dagbok endast för privat bruk, jag vill dela med mig och känna mig delaktig. Så tusentusentusen tack till alla er!

Jag hoppas ni alla vill fortsätta med mig...:-)

PS Jag ska förstås tänka ut en rolig utlottning för att fira ordentligt, återkommer med mer om detta nästa vecka! Idag måste jag jobba med två ritningar som ska vara färdiga idag, härligt!



The first trying steps..
I started blogging the 22nd of January last year. But for safe measures I posted posts from the 18th of January, so that first post shouldn't feel so lonely...:-)
Shit... I was soooo nervous. And it felt really boring not knowing if anyone even read the posts....
I am sooo happy that I now know that there's quite a few of you "out there" that enjoys reading my posts.
Without you, I just wouldn't blog... I'm not the kind of person that writes a diary for private use. I want to share and be a part of!
I do hope you all want to continue to participate:-)

35 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Visst är bloggvärlden fantastisk, har själv inte bloggat så länge men fått mängder med roliga kontakter redan!
Tack för att du delade med dig av formex tankar och bilder, super för en som kände att avståndet var för långt att åka den här gången!
Ha det gott,
Eija

M/S Design sa...

Det har varit kul att följa dej!
Ser fram emot ett år till.
Ha de bra
Mariana

slottsträdgårdsmästaren sa...

Grattis till ditt första år. Du intressanta inlägg och jag fortsätter att hänga här...

cat sa...

Visst är etern en spännande värld! Så mycket nytt att välja på.
Jag hoppas att vi forsätter att synas lite då och då. Ha de gott. Catarina

Berit sa...

grattis till ditt första år!!
Var har du fått tag på dom fina bokstäverna??
Berit

Inger sa...

Grattis på 1-årsdagen!
Din blogg är informativ, rolig och mycket annat, jag fortsätter gärna följa...
Ha det gott!

Lövkojan sa...

Vill gärna fortsätta läsa och njuta av dina bilder. Är ganska ny läsare och bloggare och känner verkligen igen mig i din beskrivning av det där pirret :). Tack för en inspirerande blogg.

Kram Marie-Louise

Margot sa...

Stort grattis till 1 år!!! Din blogg är bara så härlig, med underbara bilder och intressant, lärorik och rolig läsning! Ser fram emot fortsättningen;-)
Ha en fin söndag!
Kram Margot

Karin - Mina Rum sa...

Vilket härligt, positivt inlägg! Grattis till ditt första år. Jag kommer att fortsätta följa sin framfart med stort intresse.
Kram!

Helens trädgård sa...

Hej Hillevi!
Grattis till ditt första år som Bloggare!
Känner allt igen känslan på din beskrivning av hur det hela började :=)
Absolut säkert följer jag dig in i framtiden!
Ha en fin söndag!

PS. snygga rostiga bokstäver DS.

Nette Cecilia sa...

Det var nog samma sak för mig i början,grattis till ditt jubileum,Nette

The Secret Garden sa...

Grattis till första året!
Ja visst var det lite nervöst när man gjorde fösta inlägget, alla kunde se och framför allt: ville de se?! Din blogg ser man gjärna på, får inspiration och hänger med bland olika trädgårdsprylar och stilar.
Själv började jag blogga för att visa några av alla foton jag tar.

Trevlig söndag!

Mimi sa...

Grattis till ettårs-dagen! Visst är bloggvärlden härlig, och säkert jätteroligt att träffas även i verkligheten. Ha en skön söndag! /Mimi

Susie på Stjärnarve... sa...

Grattis till det här året - och som jag skrev på Facebook; Du har visat och berättat om så mycket spännande, vackert och kul så jag ser fram mot det kommande!
KRAM
Susie

Rosor och ruiner sa...

Klart vi vill fortsätta att läsa dina inspirerande inlägg! Visst är det kul att blogga, det ger mer än man nånsin trodde innan man började!
Ha det gott!

LindaLunda sa...

Grattis GRATTIS!!!!

gittan sa...

Jag ser fram emot ännu ett år tillsammans med dig =) Men visst minns man sitt första inlägg... och förvåningen över att ha fått en kommentar!!! Att någon verkligen läst och tyckt om det dom läste! Dig hittade jag med hjälp av att du lämnat en komentar hos mid och det är jag tacksam för =) Här bjuds på mycket kul, massor av inspiration och härliga bilder och jag blir alltid lika glad av att titta in till dig / Kram gittan

Annelie sa...

Har varit kul att se hur du vuxit på ett år.
Kommer själv ihåg hur läskigt det var att låta första inlägget gå ut. Tänk om det är någon som inte gillar det och säger något elakt? Jag darrade faktist.

Jisses vilken kul mässa, den hade jag betalat en halv arm för att gå på. Ser massor av bra och roliga saker.

Kramar

Ewa`s Galleri sa...

Klart man vill fortsätta o läsa din härliga blogg
Älskar de gjutna pallarna med fårskinn och hängarna md horn som du fotat på formex
underbara

Ha en bra dag

Änglarnas hus sa...

Grattis till ett underbart bloggår!! Jag tror att jag började läsa din blogg väldigt tidigt och har följt den sen dess..du är ju min trädgårdsguru!! ;)

ha en härlig söndagskväll! Kramis Sanne!

AnnCharlotte sa...

Grattis till första året...har skrivit det förut men det var den där lampan i hönsnät med små fåglar som fick mig att fastna ;)))

Bangchik and Kakdah sa...

I call that a steely and rustic LOVE.... it will last even beyond our limited life..... ~bangchik

Britt sa...

Samma känsla hade jag när jag började blogga och visst är det så idag att när man kikar in på bloggen vill man ju gärna att någon skall ha varit där och lämnat en komentar//Britt

Lotta sa...

Grattis och stort tack till dig för att du bloggar. För mig är din blogg som en härligt uppiggande serie med otroligt inspirerande artiklar - alltid lika rolig att besöka.
Kramar

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Hillevissan,

Grattis! Jättekul att så många hittat dig. Du är full av inspiration och skriver på ett underhållande sätt.

Kram Sanna

Anita sa...

Grattis till ditt första bloggår. Jag hittade ju din blogg för inte alls länge sedan men nu finns du med i min blogglista. Alltid så trevligt att titta in här hos dig! I synnerhet när man ser dit glada leende när du sitter där på trappen.

Kristina Bonander sa...

Så får väl även jag ställa mig i den långa raden av gratulanter.....ny som jag är i bloggvärlden. Få se om även jag lyckas hålla mig kvar så länge som du. Själv började jag trevande att blogga för bara några veckor sedan. Hälsningar Kristina

Monica fra Koseleg sa...

Gratulerer!
Kjenner meg igjen i beskrivelsen av hvordan det var å sende ut det første innlegget!
Ønsker deg en fin uke!
Mvh Monica!

Helena, The Swenglish Home sa...

Kära Hillevi,

Det var nästan så att jag "rös till" lite när jag läste detta inlägg, för stundtals var det ju som om jag skulle ha skrivit det själv. Vi är ju nästan jämngamla, du och jag här i blogglandet, och pep våra första bloggpip samtidigt på blogg-BB... med till synes samma funderingar och förundran. Jag har också goa Lotten att tacka för mycket, för det var nog när hon skrev om mig som min läsarkrets tog ett första ordentligt skutt framåt.

Och jag kan fortfarande minnas när du skrev dina första kommentarer till mig, och jag kikade in hos dig och kunde framför mig se dig promenera där i norra Stockholmstrakten, vid vatten jag själv brukade njuta av när jag bodde i hufvudstaden (även om jag bodde långt söder om dig).

Hos dig är det alltid så trevligt att titta in. Dina sagolikt vackra foton blandas med "wacky" trädgårdsinspirerad konst (minns gräs-ringarna som du visade i våras, tror jag att det var, och hönsnätslampan med pippisarna som någon annan nämner också, mm), som blandas med intressant information och så förstås en spännande inblick i ditt jobb! "Världens bästa jobb", skriver du, och jag kan inte tänka mig en bättre trädgårds-skapare än du med din kunskap och entusiasm!

Nå, nu babblas det obegränsat här, och söndagen går mot sitt slut. Målarfärg på händerna vittnar om att jag trots lite bloggtorka har små projekt på gång, som förhoppningsvis snart blir "bloggbara"!

Varmt grattis till ett härligt första bloggår - vi är så glada att du bloggar!

Stor kram,
En snart ettårig bloggsyster...

Linda sa...

Gratulerer så masse og takker for et år med inpirasjon med det samme:) Og gleder meg til å følge deg i neste sesong også:) Klem

gittan sa...

Nu är jag här igen =P Jag glömde ju fråga om du vet var de underbara rostiga bokstäverna kommer ifrån? Tillverkare eller grossist, jag skulle SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gärna vilja sälja dem i min butik och har letat med ljus och lykta utan resultat. Ha en härlig måndag /Kram gittan

trädgårdsmakare Hillevissan sa...

.

Hej där!
Och taaack så mycket för alla rara ord, man blir ju helt varm om hjärtat:-)

Till er som undrat var jag köpt bokstäverna, så är det på Slottsträdgården Ulriksdal i Stockholm... vet ej vilken leverantör de kommer ifrån, Gittan. Men jag ska fråga dem vid nästa besök eftersom jag själv också saknar en hel del bra bokstäver i alfabetet...

Kram H.

Ester sa...

Hej - och grattis!
Tur att du tryckte på knappen den där gången. Annars hade vi läsare missat mycket roligt. Ser fram emot nästa år!
Kram Ester

HA sa...

Det är en härlig blogg du fått till stånd på ett år!

Jag är också en ganska ny läsare och en ännu nyare bloggare, jag registrerade min blogg i november, men det var egentligen först den 8. januari i år som jag började.

Jag gick och valde ett bloggbotten som främjar foton så jag vet inte riktigt hur jag skall få gjort härliga länklistor, men jag måste försöka hitta en lämplig widget, din är en av många härligt sociala bloggar :-)

Hälsningar från en annan trädgårdsmästare!

-HA

Tullia sa...

UNDERBART! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...