Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

tisdag 18 oktober 2011

Skillnaden på gräs o starr, alias prydnadsgräs

Sedges have Edges
Rushes are Round
Grasses have Joints down to the Ground...

Det där är ramsan som lärde mig att skilja mellan vad som är "gräs" och vad som är "halvgräs" av prydnadsgräsen i trädgården, eller i naturen med för den delen där hittar man ju vilda arter av både gräs starr som används i trädgårdssammanhang.
Nu är det ju inte så himla viktigt att veta skillnaden men... Jag borde veta skillnaden tänkte jag och dessutom var ramsan så enkel att t o m jag kunde lära mig den:-)

elefantgräs miscantus giganteus hosta inspiration trädgård
Storbladig hosta är fint till elefantgräset - Miscantus giganteus. Här står plantorna
i stora krukor och väntar på att flytta hem till en av mina kunder.

Den största skillnaden är att gräsen har ihåliga, runda stjälkar med ledknutar eller noder på. Bambu är alltså ett gräs, men är ett specialfall inom gräsfamiljen. Till gräsen hör alla tåtlar, äxingar, gröen, miskantus, svinglar, hirs mm mm.

elefantgräs miscantus giganteus hosta uteplats sittplats inspiration trädgård
Vacker sittplats från en av "mina" trädgårdar. Elefantgräs framför hosta - favoritkombo:-)


Halvgräsen (sedges) är inte ihåliga, och stjälkarna är oftast trekantiga i genomskärning... Till halvgräsen hör alla starr, säv och papyrus.

Till sist har vi lilla familjen tågväxterna (rushes) vars strån är runda i genomskärning men utan ledknutar. Bladen till tågväxterna kan också vara platta... Hit hör t ex skogsfryle - Luzula sylvatica, en växt som jag ofta använder i trädgårdarnas vildare partier.

Gräsens ax eller vippor (blommorna) är ofta fina, och ibland riktigt iögonfallande. Halvgräsens och tågväxternas blommor är ofta oansenliga, men bladfärger och växtsätt gör att många av dem mycket odlingsvärda. Starr är ett slags halvgräs.



Jaha... Frågor på det?
Eller var det klart som korvspad det med:-)


.

9 kommentarer:

Inger sa...

Tack för lektionen:)
Kram

Blomkärringen sa...

Aha! Det var ju bra! (:D Jag gillar Carex eftersom de är flera som klarar sig fint hos mej - halvgräs var det alltså.. (:D Så fint med gräset-hostan- plattorna och sittplatsen.
Tack för lektionen!
Ha det gott!

Merja sa...

Tack för info:n:)
Gillar din favoritkombo! Gräs och hosta.
Ha det gott!

Lottas Fotografi sa...

Tack för tips om hosta och elefantgräset tillsammans. Jättefint ihop!
Kram Lotta

Frøken Solhat sa...

.....tak for remsen....og lektionen ud i græsser.....meget anvendelig :0)

Jeg er ved at falde for Hosta og har plantet nogle stykke i haven i år......de er smukke som du viser dem ;0)

Knus Dorthe

Lotta sa...

Just den ramsan har jag alltid saknat märker jag nu. Har du någon på när de olika klematisen ska klippas? - det är något som min lilla hjärna aldrig vill ta in, utan måste alltid slå i böckerna.
Kram

Marie Lithén sa...

tänker mig att det är i de fyllda gräsen jag hittar de tåligaste... eller tänker jag fel då?

Några för zon 8 har du väl inte på lager;)

Berit sa...

Tac för den ramsan, då gäller det bara att minnas den också:)
Ha en underbar dag!!

Anna-Maria sa...

Solklart! :) kanske ska jag testa elefantgräs...tveksamt här...men ursnygg plantering du gjort!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...